|
|||
|
|||
Bilsemester till Grekland
Hej!
Familjens planering inför sommaren är att resa till Grekland med bil. Vägen vi funderar på är via Ungern och Serbien. Jag har läst en del i tidigare inlägg att flera föredrar att ta båt från Grekland istället, men vi vill helst slippa det. Även om jag vet att en del redan är skrivet i ämnet, eftersom jag har lusläst de inläggen, skulle jag vara så tacksam om några ville beskriva lite mer om resan och de erfarenheter som finns. Jag förstår att flera av er som är inne och skriver/läser på denna sida har erfarenhet eller känner vänner som rest denna sträcka. Finns det någon som kanske reste förra sommaren? Tack på förhand, Gerd |
|
|||
|
|||
Sv: Bilsemester till Grekland
Hej,
I april ska vi också till Grekland med bil. Vi står inför det klassiska vägvalet: Färja från Italien eller bil genom ex. jugoslavien. Vi undrar: 1. Skillnaden i restid? Hur lång tid att köra till Ancona? Till norra Grekland? 2. Pris för bil och 4-personsfamilj med färja Ancona-Patras? 3. Tips på rutter? tacksam för svar! |
|
|||
|
|||
1 Nu vet jag inte varifrån i Sverige ni reser, men vi startar från Stockholm och efter ca 1 1/2 dygn är vi i Ancona, då stannar vi en hel del på vägen pga hund som ska rastas m.m. Vi tar det också ganska så lugnt på vägen. Brukar stanna strax efter Brennerpasset och sova i ca 4-5 timmar, då kommer man lagom till Ancona tills färjan ska gå. Jag skulle inte rek. att åka genom Jugoslavien. Det är många som haft problem med polisen där pga "påhittade" anledningar till böter. De pengarna kan man lägga på annat, eller hur? Kan tala om att tom. Kroaterna som semestrar i Grekland tar hellre färjan från Italien, istället för att bila genom Serbien och Fyrom.
2 Färjpriser kan ni hitta på www.minoan.gr eller www.anek.gr där ser ni också de olika hyttalternativen. Det går också bra att sova ute på däck, (om det är varmt förståss) många sover också i korridorer och andra utrymmen. Själva föredrar vi hytt där man kan sova ut ordentligt utan att bli störd. Tänk också på att boka returbiljett samtidigt med biljett för nerresan, ni får då 30% rabatt på den. Resan från Ancona- Igoumentiza (som vi åker till) tar 15 timmar och jag tror att det är ytterligare 5-6 timmar till Patra. Tänk också på att ska ni från norra Grekland till Patra så tar det ca 10-12 tim. Yvonne Senast redigerad av inkfish den 2007-03-03 klockan 13:02. Anledning: långt citat |
|
||||
|
||||
Hej
Vi var på Egina i somras,en ö utanför Aten. Saroniska ö-världen...... Vi hade bokat färjan från Ioumenitza kl 24.00 på söndag kväll. Den kostade för 3 st + bil,utan hytt o enkel resa,ca 2500 kr. Det var den 21 augusti.Högsäsong. Vi åkte så vi var i Pireus kl 9.30. Stannade ca 1 tim i Aten o sen iväg . Vi körde lugnt o stannade för mat etc. Vi åkte via korinthos-patra och till slut var vi i igoumenitza,kl 17.00. Stannade i den staden o åt och fika o kika runt lite. Stod i kö med bilen från kl 19-24. Mkt folk,speciellt Italienare som skulle hem igen. Det var rena kaoset när alla släpptes på båten och alla skulle utav någon anledning köra på samtidigt! Sen började alla att springa upp på däck,utan vi som tog det lugnt..... När vi kom upp och hade tagit med oss ryggsäckar med det viktigaste, (lämna inget viktigt i bilen) så förstod vi varför alla hade så bråttom.precis varenda plats på hela båten ,var upptagen. fanns inte en stol eller ledig golvyta att sitta på! Till slut hittade vi 3,en ledig plats på golvet,under discot!!!!! gissa om det var spring där? Men,men på nåt sätt gick det med. man fick hålla i ryggsäcken o turas om att sova,det tog 10 tim den resan. man kunde inte lämna platsen heller,för då var den tagen sen. Var framme i Bari kl 9.30 och sedan bar det iväg via italien. Vi stannade sent på kvällen i verona och sov......på hotell. Var helt slut efter en natt på golvet och en dag i bilen. Det är lätt att köra fel i Italien ,inte så bra skyltat direkt. Vi körde fel nästan direkt och hamnade i en vinodling i 1 tim!!!! ha,ha...kul nu,men ej då. Vidare i italien ,stannade bara för att äta och toa etc och nu höll vi oss endast på autobahn. Åkte via österrike och tyskland,stannade ganska högt upp i tyskland,för att sova i bilen ett par timmar,för att på morgonen åka in till Puttgarden och shoppa lite...sedan färjan över till rödby i danmark och sedan Köpenhamn och tillslut öresundbron och hem till Göteborg. Så söndag kväll färja till italien ,måndag natt sov vi på hotell och tisdag morgon Italien,österrike och nästan hela tyskland. sov natten till onsdag ett par timmar i bilen i tyskland och vi var hemma i göteborg på onsdag em. Man behöver ju inte köra så snabbt som vi gjorde,utan kanske man vill njuta utav hemresan lite mer,men vi hade en tid att passa. så,nu skall vi också ned igen till grekland o har nu samma dilemma om hur vi skall åka. men jag rekommenderar nog Italien mest. hört en del historier om jugoslavien och det lockar inte riktigt. tyvärr! För det är nog ett billigare alternativ(om man ej behöver betala mutor) vi hade inte bokat någon hytt på färjan till Italien,det kostar ganska mkt. tror inte vi gör det nu heller.Åker nog hellre till Bari igen och ev stannar en natt där,för att ta färjan till igoumenitza och antagligen stanna i parga på fastlandet,det ligger inte så långt ifrån. Då kan man ju vila lite där och samtidigt se lite utav den staden,som skall vara mkt fin. Det enda ni skall tänka på i Italien,är att de kör som galningar! Det var gasen i botten eller tvärnit,många gånger. jag kollade på en resa med färja från bari-igoumenitza t/r,3pers+bil. Den skulle kosta i juni månad 4000 skr.Om jag tagit hytt skulle den kosta 10000 skr! lägger hellre dom pengarna på ett hotell innan och efter,båtresan. Lycka till....och kör försiktigt! |
|
|||
|
|||
Citat:
Yvonne |
|
|||
|
|||
Tack för all bra info!
Yvonne, vilken rutt brukar ni ta ner till Ancona? Vi bor också i Stockholm och ska bila ner tidigt i april. Eftersom vi har två ganska små barn med oss tar vi det lugnare. Men det skulle vara bra med tips på en effektiv rutt, och hitta trevliga ställen längs den att stanna till vid. |
|
|||
|
|||
Vil bare tipse om nettstedet ViaMichelin. Der får man ruteplanleggere. Flere for samme rute, faktisk: En som Michelin anbefaler, samt raskeste, korteste og den mest økonomiske. I tillegg får man opplysninger om når det er bompenger å betale, man anbefales å ta en stopp når det er naturlig, og når man er på motorvei er til og med skiltene man skal følge inntegnet!
Ruten Michelin anbefaler sier det er 236 mil mellom Stockholm og Ancona, litt av en tur! |
|
|||
|
|||
Citat:
Eftersom vi ska avsluta Greklandssemestern norrut på Pelion-halvön tänker vi oss att vi kör genom Jugoslavien hem. Ska följa ditt förslag och gå in och se hur lång den resan är! (sedan kanske vi bokar flygbiljetter istället!) |
|
|||
|
|||
Vi brukar åka ner til Malmö, ta bron över till Danmark, vidare till Rödby hamn och färjan till Puttgarden. Sedan kör vi E 55 mot Frankfurt, fortsätter vidare mot Munchen, där vi tar av mot Innsbruck och Brennerpasset. Glöm inte att köpa skattemärke (Vigette) vid första bensinstationen i Österrike, skulle ni bli stoppade av trafikpolisen utan märket, blir det dyra böter ca 120 €
Fortsätt till Italien mot Bologna E45, vidare mot Modena och mot Ancona. Vid Ancona nord svänger ni av, betalar en vägtullavgift på ca 30 €, följ därefter skyltarna mot hamnen. Lycka till!! Yvonne |
|
|||
|
|||
Tack för restipsen! Vi har fått lära oss en massa bra saker vi inte vistte!
|
|
||||
|
||||
Hej!
Precis den vägen har jag också kört, fast jag tog även färja Helsingborg-Helsingör vid andra tillfället(åker från Göteborg). Mycket enkelt och smidigt att ta sig till Ancona tycker jag. Ingen trängsel på båtarna heller som sagt. Hytt är ett måste för mig(har provat utan, men det gör jag inte om!). Mvh. Stina Senast redigerad av inkfish den 2007-03-11 klockan 12:17. Anledning: långt citat |
|
|||
|
|||
Hej! Jag har gort ett inlägg under rubriken (att leva i Grekland) du kan se lite vad jag har skrivit där. Du är välkommen att höra av dej till oss om du undrar något mera. Men att åka genom serbien albanien rekomedrar jag inte. Okej det kan gå bra men är oturen framme så ångrar man sej i slutändan. Mvh Misja.
|
|
|||
|
|||
Tack för många tips och vägval!
Nu blir det att diskutera, beräkna och fundera här hemma. Hälsningar Gerd |
|
|||
|
|||
Hej jag heter Misja och vet en hel del om ni undrar: Hör av er med frågor så ska jag svara på dom åt er mvh Misja o Madelaine
|
|
|||
|
|||
Vill ni inte åka båt så är alternativen inte så många. Flyga eller att åka via Serbien Montenegro eller Italien Via Venecia vidare genom Albanien (dagtid) ej nattetid. Finns många sätt att bli lurad av folk och även Polisen där. Några andra alternativ finns inte så vida man inte tillber Houdini haha. Mvh Misja
|
|
|||
|
|||
Vi har nu bestämt oss för att ta färjan ner via Ancona-Patras och sedan hem Igoumenitsa-Ancona. För många avråder från bilresa genom X-Jugoslavien, även om vi också hört flera som sagt att de inte haft några som helst problem.
Helst skulle vi inte vilja boka färjan i förväg utan ha möjlighet att stanna så länge vi känner för det på trevliga ställen som dyker upp längs vägen till Ancona. Men det verkar som i alla fall hemresan måste bokas nu för att vi säkert ska få plats, och då måste vi ju även boka nerresan om vi ska få rabatten. Vi åker i början av april och vänder hem i slutet av juni. Eftersom vi har små barn med oss och ingen AC i bilen har vi dessutom bestämt oss för att ta biltåg på vägen hem mellan Verona-Hamburg. Är det någon som har erfarenhet av biltåg? |
|
|||
|
|||
Hej!
Jag körde ner i somras och tog den här rutten: Dag 1 Malmö - Bratislava 12h http://www.viamichelin.com/viamichel...31&image2.y=11# Och Dag 2 Bratislava - Kilkis 13h http://www.viamichelin.com/viamichel...31&image2.y=11# Det var inga problem någonstans. Det enda man behöver tänka på är att vid gränserna köpa "skattemärke" som de inte alltid informerar om. Jag missade att köpa ett sådant när jag körde in i Tjeckien. När jag skulle ut ur landet ville de se mitt skattemärke som jag inte hade. Gränsposten ville ha en straffavgift, men jag lyckades faktiskt snacka mig ur det Serbien som avråds från var det inga problem med alls. Det gäller bara att hålla uppsikt efter poliser utmed vägen (många!) som står och kollar hastigheten, men jag blev förvarnad av mötande bilister varje gång som blinkade med sina lampor. Totalt med färja, bensin, vägtull och övernattning tur & retur ca 6.000:- I augusti kör jag ner samma sträcka igen! /Janne |
|
|||
|
|||
Hej jag har åkt dom senaste 2 åren med bil, fru och 2 barn.
Och som sagt inga somhelst problem via Serbien eller makedonien. Fina vägar många bra bensinstationer mm, men håll hastighetsbegränsnngarna för böter utdelas på plats.. |
|
|