Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-03-01, 19:43
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005
Standard Pappret med stämplar på hotelldörren..

Alla har vi väl stått och försökt uttyda det där pappret som ser mycket myndigt ut som sitter på dörren till hotellet eller lägenheten. Finns överallt från lyxstället till det lilla privata rummet med utsikt mot uthuset hos grannen. Det ser mycket officiellt ut med stämplar osv. det jag undrar över om nån vet är hur länge det gäller. Står ju ett årtal på det. Men gäller det enbart det året eller för en längre period? På det hos tanten på ett av favoritställena var det uppenbart förfalskat, gällde kostnaden, hon hade fyllt i en siffra till att bli en annan, högre. Hade varken hjärta eller lust att ta upp detta med henne. Men med tanke på turistpolis tycker jag det verkar lite vågat. Är det nån som vet mer om detta?
Svara med citat
Gammal 2007-03-01, 19:55
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005
Standard Sv: Pappret med stämplar på hotelldörren..

Citat:
Ursprungligen postat av ramses Visa inlägg
Är det nån som vet mer om detta?
Den förklaring jag fick, då jag frågade, är att det är det maxpris de får ta ut för det rummet, andra hotellägare har visat det för att tala om att man fått ett jättebra pris.

Finns det någon som någon gång betalt det pris som står på skylten på dörren?
// Helén
Svara med citat
Gammal 2007-03-01, 20:00
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

jo, det vet jag. Prutning är en del av nöjet. Men, frågeställningen om tiden står kvar. Är det nån koll av stället, att standarden fortfarande gäller mm.?
Svara med citat
Gammal 2007-03-01, 20:05
Hellens avatar

Har för mig att giltighetstiden står på pappret, någon text liknande; "gäller det år det utfärdats", någon som bott på hotell i Grekland mer nyligen än jag kanske kommer i håg mer exakt. Eller VET
// Helén
Svara med citat
Gammal 2007-03-01, 20:45
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Pappret gäller för ett år och ska finnas i varje rum som hyrs ut. Jag har inte riktigt kläm på om det som står där är ett maxpris eller ett rekommenderat pris. Vad som talar emot att det skulle vara ett maxpris är att EU:s konkurrenslagstiftning borde förbjuda myndigheten att lägga sej i priset, vi får väl anta att det är ett rekommenderat pris som anges.
Då det gäller rum som inte har denna lapp på insidan av dörren så är det troligen så att man har ett visst antal rum för uthyrning, sedan fyller man resten med bråte då det är dags för årets besiktning. Efter att besiktningen är klar så är det bara att städa ur resten av rummen och hyra ut dem också. Detta var nog betydligt vanligare förr än vad det är nu men på vissa öar är det fortfarande en del uthyrning av ej godkända rum.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2007-03-01, 21:14
Hellens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Vad som talar emot att det skulle vara ett maxpris är att EU:s konkurrenslagstiftning borde förbjuda myndigheten att lägga sej i priset.
Mvh Janérik
EUs konkurrenslagstiftning förbjuder inte myndigheten att lägga sig i priset, den förbjuder, däremot i vissa EU länder, att sälja under inköpspris bl. a.

// Helén
Svara med citat
Gammal 2007-03-02, 08:38
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Blir dette lesbart, da?

Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:43.