|
|||
|
|||
Grekland i augusti?
Augusti räknas väl som högsäsong i Grekland? Varmt, mycket folk... priserna går upp. Inte bästa tiden att åka dit. Men om ni inte kunde åka någon annan tid på året än augusti, vart skulle ni åka? (Funderar nämligen på augustiresa, pga högtid i familjen)
|
|
||||
|
||||
Sv: Grekland i augusti?
Jag skulle åka till någon mindre lätt öde ö med tillgång till restaurang och relativt regelbunden förbindelse med huvudorten o naturligtvis möjlighet att hyra in sig på ngt rum,skall man dessutom ha tillgång till hyrbil/båt kommer endast ngt större orter ifråga.De här platserna finns men fordrar extra arbete o kontakter. Svårt att fixa på ngn månad eller två. Finns obegränsat med pengar går allt att fixa nästan på momangen Förslag till orter. norr korfu Erikoussa Othonos. 2.Ithaka 3.Ngn liten by på kuststräckan västra peloponessosmagnus
|
|
|||
|
|||
Tack för dina tips! Glömde en sak som jag tänkte på - nämligen att jag gärna vill till en ort med behaglig klimat. Just i augusti kan det vara tokvarmt... och långa transfer är inte roliga att göra i hetta.
|
|
||||
|
||||
Jag har varit tre veckor på Karpathos i augusti helt ok. Har även besökt Naxos i augusti samt Santorini, Paros och Folegandros. Alla alternativen helt ok men på Folegandros måste beondet förbokas i augusti. Andra ställen jag besökt i augusti är Kos, Kalymnos, Parga och Lefkas men det är så länge sedan att uppgifterna är tämligen inaktuella. Naturligtvis har jag även besökt Kreta och även det är ok i augusti.
Eva |
|
|||
|
|||
Det låter bra, Eva! Jag har varit lite bekymrad, väger för och emot... men jag har lite funderingar på att åka bort på födelsedagen, och det är mitt i augusti.
Hur var det med folk på Karpathos - "alla" pratade ju om att amerikanarna skulle "ta över" ön i augusti... men det kanske var överdrivet? Det kan ju aldrig bli som på en riktig partyö i alla fall (och det vill jag inte vara med om!) |
|
||||
|
||||
En fördel med augusti jämfört med juni och juli är att solen inte står lika högt på himlen och med andra ord inte bränner lita hårt och länge.
Jag känner personer som till och med säger att de inte tycker det blir lika hett i augusti på grund av det. Lufttemperaturen är ju dock vanligen högre. |
|
||||
|
||||
Vi besöker alltid Skiathos i Augusti, det är mycket folk där då men man kan ändå hitta folktomma stränder om man tar sig till norra delen av ön. Många undviker att åka den tiden men i bland har man inget val.Fördelen är att vattnet är varmt! I år blir det både Skiathos och Naxos i Augusti!
|
|
||||
|
||||
Parga eller Lefkas är fina resmål som inte tar lång tid med transferbussarna om du flyger till Preveza flygplats. Från Parga kan du sen ta dig till Korfu, Paxos eller Antipaxos med båt om du vill åka någon annanstans. Parga har ett ganska högt tempo i augusti för att vara ett mindre ställe, men det har de flesta öar och platser i grekland. Vill du ha det lugnare kan du samtidigt åka till mindre byar runtom Parga om du vill ha det mindre turistigt. Annars är ju ständerna väldigt långa och fina, så du kan relaxa bra ändå.
|
|
||||
|
||||
Jag tyckte att det ibland fläktade ganska bra på Karpathos även i augusti. Mycket grekamerikaner men det är det ju även i juli. Trevlig stämning och vi kände oss ändå alltid lika välkomna. Förvånades hela tiden över hur otroligt bra servicen var trots relativt mycket turister. Har upplevt annat exempelvis på Kreta.
Eva |
|
||||
|
||||
Jag föreslår att du firar din 30-årsdag i Kato Stalos på Kreta. Du ska naturligtvis bo på ett hotell på strandsidan men med pool, det kan ju blåsa rejält i augusti!
Gunilla |
|
|||
|
|||
Citat:
Jag tänker och fundera, vänder och vrider. Vad vill jag göra, var vill jag vara. Hur vill jag att dagen skall vara? Att vara hemma och ha kalas innebär mycket jobb av mig, och inte kan man njuta för man skall se till att alla trivs. Åker man bort - vad vill jag göra? Inte något märkvärdigt, inte bestiga berg och skjuta raketer, ingen kalabalik, bara ha en fin lugn dag med mina nära och kära. Kanske en liten utflykt? Och bjuda på ypperligt god mat, såklart. Avsluta med äkta Champagne och tårta, kanske... När man planerar något "stort" så låser det sig i huvudet, man kommer inte på nya idéer. Vad skulle ni göra, om ni fick fria händer? |
|
||||
|
||||
Citat:
Jag skulle absolut ta en månskenskryssning till Balos eller runt Thodoru Island med avgång från Chania hamn, skicka släkten att köpa biljetter och samtidigt informera besättningen om den stora tilldragelsen. Packa picknickorgen med färska lokalprodukter och sitta på däck under stjärnorna och njuta av att ha både Kreta och familjen runt mig.....Nu blev jag hemsjuk så jag känner smaken av Kreta i munnen! Grattis i förskott, vi kanske ses! Kickie |
|
||||
|
||||
Citat:
Jag har varit i Kykladerna i Doddarna i augusti. I Kykladerna upplever jag att det är bra många fler turister. Doddarna i augusti har varit som Kykladerna i juli. Var som är varmast går nog inte att säga, det skiftar från år till år. Du får chansa. Jag föreslog Parga i en annan fyrtiotioårsdagstråd, det gör jag för dig också. Kruxet är att jag tror att där är grymt mycket folk i augusti. Samos tror jag skulle passa dig. Stort nog att svälja mycket folk. När jag har varit där augusti har det inte ”känts” som augusti. På din födelsedag gör ni en tur i bergen med bil, käkar lunch på Lukas taverna i bergsbyn Manolates och sedan åker ni och badar i vattenfallet. På kvällen har ni bokat bord på Restaurant Elia i Pythagorion där ni frossar i god mat, goda viner och blir upppassade av supertrevlig personal. Prata med ägaren Michalis några dagar innan så du får precis som du vill ha det. På kvällen går till Notos (ligger vid vattnet) där ni tar en drink och lyssnar på livemusik. Kan det blir bättre. |
|
|||
|
|||
Innstämmer återigen med föregående talare .
Samos är perfekt i augusti. |
|
|||
|
|||
Tack Janne - fint planerat! Du har rätt, Parga går bort om det är mycket folk. Så Samos skulle vara bra... direktflyg, ja! I like... Och mindre folk på Doddarna... bra!
Detta är planering för 2008, så jag hinner ruva på det en tid... och ändra mig fram och tillbaka! Restaurant Elia hade god mat, kommer jag ihåg att jag har läst. Det är viktigt! Och musik är trevligt, bouzuki duger gott, eftersom jag inte har råd med Boppers! (Det skulle gå på ca 80 000 SEK, kollade igår för skojs skull, när jag mötte en kille från Artistbokning) PS. Vaffö skulle inte Amorgos passa mig - resan dit, eller ? |
|
|||
|
|||
PS2. Kikh, jag har funderat på Kreta, men det blir en resa dit denna sommar, så jag känner lite för ombyte. Men vi kanske ses i juli!?
Senast redigerad av inkfish den 2007-03-08 klockan 15:31. Anledning: långt citat |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Hej Gith,
Vi var på Samos - bodde i Pythagorion - i mitten av augusti förra året och jag var lite skeptisk till värmen innan, men vi åkte med våra fyra ungdomar så det var den veckan alla kunde eller inte alls. Ett par av dem brukar ha ont av värmen ibland här hemma men det gick fantastiskt bra så vi skulle inte tveka att åka i augusti igen även om jag föredrar september. Några dagar var det upp emot 37 gr och visst var det varmt men man får ju anpassa livet efter tempen så när det var som varmast satt vi i skuggan med något svalt att dricka eller badade. Kvällarna var underbara ... Samos är ju dessutom en grön ö . Lycka till med planerandet även om det är ett tag är det ju så himla kul att fundera. |
|
|