Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-03-10, 01:33
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005
Standard Sterling

Hej hittar hyfsat billiga biljetter till Athen från arlanda eller kastrup. Någon som har åkt med sterling, är de tillförlitliga och seriösa? Jag reser ifrån göteborg eller ev kalmar och undrar om det finns något ställe att övernatta på nära flygplatsen i köpenhamn till en billig peng?

Någon som vet ungefär vad det kostar och hur lång tid det tar att komma till typ Naxos och de trakterna från Pireus?

Vill så gärna tillbaka till Grekland!

/Alexandra
Svara med citat
Gammal 2007-03-10, 09:00
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Sterling

Vi ha endast goda erfarenheter av Sterling. Har rest med dem vid ett flertal tillfällen helt utan problem. Punktlighet vid alla tillfällena.

Från Pireus och ut till Naxos reser man förslagsvis med Blue Star ferries.
Kan det ta dryga tre timmar eller så.

Arne

"Med Hustrun febersjuk och eländig denna morgon"
Svara med citat
Gammal 2007-03-10, 09:07
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

När jag åkte färja från Pireus till Paros tror jag att det tog 5-6 timmar men helt säkert minns jag inte. Den färjan fortsatte sedan till Naxos dit det tar ytterligare ca 1 timme.

Väntade en gång på dottern på Naxos när hon kom från Aten. Hon klev av redan på Paros och det var inte roligt då men har med åren blivit en ganska rolig historia som vi kan småle åt. Den mobiltelfonkommunikation vi hade då när jag stod där på kajen på Naxos hade jag gärna haft inspelad på band.
Vi hade varit på Paros några år tidigare men jag tror att det var hennes första besök på Naxos och hon pratar grekiska så hur kunde en stackars mor tro att det skulle bli så fel.

Eva
Svara med citat
Gammal 2007-03-10, 18:23
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Pireus - Naxos betyder nästan alltid ett stopp på Paros. Räkna med en totalrestid om ca 7 timmar med långsam bilfärja, 5 med snabbgående bilfärja, typ Blue Star Ferries och 4 timmar med speedfärjorna Hellenic Seaways.
Svara med citat
Gammal 2007-03-10, 23:04

Tack för alla svar!
Det var ju en bit, men kanske värt priset om man tänker på vad det kostar att flyga till Santorini.

Någon som vet vad det kostar med Blue Star Ferrie?

/Alexandra
Svara med citat
Gammal 2007-03-10, 23:10
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad

Du kan övernatta på Kastrup i så kallade hvilekabiner. Vi provade det för två år sedan. Vi checkade in vårt bagage på kvällen, gick igenom säkerhetskontrollen och där innanför kan man gå raka vägen till dessa sovhytter. I rummen finns det engångstandborstar, tvål, schampo m m. Väckning ingår om man vill. Bara att stiga upp en stund innan flyget går. Jättesmidigt, men inte jättebilligt. Har för mig att vi betalade ca 800 skr för två. Men eftersom vi tog billiga tågbiljetter från Kalmar så blev detta alternativ mycket bättre än att köra bil och betala parkering i två veckor.

Förra året åkte vi Blue star från Piraeus till Naxos. Det tog ca 6 timmar. Hm... vad betalade vi??? Tror att det var ca 200 kr per man....max.
Carina
Svara med citat
Gammal 2007-03-11, 13:15
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av CarinaN Visa inlägg
Du kan övernatta på Kastrup i så kallade hvilekabiner.
Vet du om de finns kvar? De är borta från Kastrups sajt.
Svara med citat
Gammal 2007-03-11, 14:11
CarinaNs avatar

Så konstigt. Jag hittar dem inte heller. Skickade just iväg ett mejl för att få veta hur det ligger till. Jag återkommer....

Carina
Svara med citat
Gammal 2007-03-11, 15:22
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Citat:
Ursprungligen postat av Alexandra Visa inlägg
Någon som har åkt med sterling, är de tillförlitliga och seriösa?/Alexandra
Vi har åkte ett flertal gånger med Sterling och de har varit bra att åka med.. Möjligen lite trångt benutrymme tycker jag jämfört med SAS eller Air Berlin. De senare har VERKLIGEN bra utrymmee!
En gång fick vi besked om inställt flyg på Sterling men de bokade genast om till SAS och var jättebra att ha att göra med.
2 ggr till i år åker vi med Sterling.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2007-03-11, 18:35
kize kize är inte uppkopplad

Hej!
Vi försökte boka sovkabiner förra året men fick då beskedet att de skulle försvinna 1 maj- 06. Så tyvärr finns de ej kvar.
Vi bokade in oss på Lilla Hotellet i Vellinge istället, endast 12 min bilresa från Svågertorp. Ett alldeles utmärkt alternativ.

Kicki
Svara med citat
Gammal 2007-03-11, 18:48
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av kize Visa inlägg
Hej!
Vi försökte boka sovkabiner förra året men fick då beskedet att de skulle försvinna 1 maj- 06.
Tack för beskedet! Vi pratade om dem här på forumet förra året, de verkade borta då och någon mailade men återkom aldrig med besked.

Synd, det fungerade ju så bra.
Svara med citat
Gammal 2007-03-11, 19:09
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Vi reste med Sterling till Aten förra sommaren.
Då vi hade barnvagn med oss så fick vi betala (300 kr t.o.r.?) för detta då vi skulle åka från Arlanda. Vi fick inget kvitto på att vi betalade båda vägar bara ett löfte om att det kommer ett mail som går att skriva ut som kvitto.
Vi glömde detta tills vi skulle åka tillbaka, då ville de åter ha betalt för barnvagnen och jag hade ju inget kvitto att visa (det verkar inte som jag fått ett kvitto i mailen heller). Efter en ganska lång diskussion där flera var inblandade från Sterlings sida slutade det med att vi inte behövde betala på nytt. Jag gick stenhårt ut med att jag har redan betalat detta, det är inget problem för mej att betala en gång till men då jag kommer hem kommer jag att ställa till ett litet h-vete om jag inte får tillbaka mina pengar.
I övrigt tyckte vi att Sterling fungerade hyffsat bra, man får vad man betalar för. Tyvärr så är det ju så att man minns vad man betalar tills man har betalat och sedan då man reser så har man hunnit glömma att man tog den biljett som var billigast och att det är därför som man inte får mat på flyget och man inte riktigt ryms att sträcka ut benen.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2007-03-11, 22:59

Kanske det ändå skulle löna sig att flyga från Arlanda, annars går ju pengarna till Hotel i Danmark...

Vi behöver ingen direkt komfort egentligen, så vi får väl ta det för vad det är att flyga med Sterling. SAS är lite väl dyrt i min mening och till råga på allt så är jag ju student hahaha.

Tack för alla svar!

/Alexandra
Svara med citat
Gammal 2007-03-12, 11:17
aris4s avatar
aris4 aris4 är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2005

Hej hej!

Åkte med Sterling från Aten till Stockholm förra året i Oktober. Kan bara säga att jag var nöjd med den trippen. Det var inga problem alls faktist. Kanske något trängre än på vissa plan. Men som någon sa förut, man får det man betalar för.
Det var inte sämre än SAS i alla fall. Ganska lika kan jag tycka.
Jag kan tänka mig att flyga med dom igen.

Hoppas ni hittar en bra lösning!
Svara med citat
Gammal 2007-03-12, 12:25
CarinaNs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Tack för beskedet! Vi pratade om dem här på forumet förra året, de verkade borta då och någon mailade men återkom aldrig med besked.

Synd, det fungerade ju så bra.
Den diskussionen var jag säkert med i, kommer inte ihåg...
Nu har jag i alla fall fått svar på mitt mail. Fick bekräftat det som sades här ovan; Hvilekabinerna finns inte längre. Synd... man undrar varför. Jag fick ingen förklaring. Kanske de nyttjades för lite. Eller kanske har det med säkerhet att göra? Har för mig att kabinerna låg nere i "källaren".

Carina
Svara med citat
Gammal 2007-03-12, 12:34
inkfishs avatar

När jag letade info på Kastrups TROR jag mig ha sett att säkerheten sågs över just förra våren. I så fall hänger det säkert ihop.

Bush hade kanske uttalat något dekret mot underjordiska gömställen
Svara med citat
Gammal 2007-03-12, 14:55
lemon lemon är inte uppkopplad

Vi åkte med Sterling (till Malaga) i fjol och det funkade generellt sett bra. Dock hade Sterling (m.fl.?) stora problem med köer till incheckning, pass- och säkerhetskontroller på Kastrup. Det var t.o.m. folk som bommade sina plan p.g.a. de evighetslånga köerna. I en tråd från tidigt i höstas togs dessa problem upp.
Vi får hoppas att det funkar bättre till sommaren.

/lemon
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:58.