Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-03-17, 08:06
alfon5s alfon5s är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007
Standard Utrustning i lägenheterna

Hej!
Jag har fått så många fina och bra svar i det här forumet. Vilka fantastiska människor det är som besöker forumet och vad mycket kunskap ni besitter
Jag tar mig friheten att fortsätta fråga!
Flera av er som skriver här verkar vara vana vid att resa runt i Grekland från plats till plats, både fastland och öar. Jag undrar för familjens planering av packning: Vad är "normal" utrustning i lägenheterna man hyr. Ingår oftast sängkläder och handdukar, finns bra köksutrustning för att kunna fixa egna måltider, kaffebryggare, kyl och frysfack, brukar man kunna låna tvättmaskin av husvärden? /Hälsningar Gerd
Svara med citat
Gammal 2007-03-17, 08:22
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Utrustning i lägenheterna

Ja du,, Standarden varierar. Men rent generellt gäller att sängkläder och handdukar alltid ingår.

Vad beträffar köksutrustningen kan den variera allt ifrån studio med separat kök, all tänkbar utrustning, spis, kyl etc etc till en enkel gasolbrännare samt två knivar/gafflar , en bucklig kastrull och till detta tvenne spruckna tallrikar med tillhörande repiga duralexglas, allt rymmandes ovanpå ett gammalt bullrande kylskåp av 60-talsmodell. Stundtals kompletterat med en elspisplatta icke av denna världen, där uppkok av en liter vatten snarast ska räknas i timmar!!!

Men, generellt sett brukar standarden på den grekiska studion vara överraskande god faktiskt. Det som gäller är väl att man får vad man är beredd att betala för.

Arne
Svara med citat
Gammal 2007-03-17, 08:23
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad

Kaffebryggare är nog inte så vanligt,att lämna in kläder på kemtvätt är billigt,resten hittar du nog i lägenheten.
Svara med citat
Gammal 2007-03-17, 08:35
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

[quote=Arne;79641].... , allt rymmandes ovanpå ett gammalt bullrande kylskåp av 60-talsmodell. Stundtals kompletterat med en elspisplatta icke av denna världen, där uppkok av en liter vatten snarast ska räknas i timmar!!!

Velkjent fenomen...
Svara med citat
Gammal 2007-03-17, 08:51
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

På de ställen jag har bott på senare tid har det varit ny fin komplett köksutrustning med både kaffebryggare och vattenkokare. Jag har inte betalat mer än 25€ i lågsäsong för tvåbäddsrum.

Vad gäller tvätt så finns det olika knep:

Lämna in på tvätteri är ganska billigt. En del gör så, själv tycker jag det är opraktiskt eftersom man måste passa tider.

Att bara ha med sig kläder som blir (tillräckligt) rena av att tvättas för hand är ett bra sätt tycker jag. Man tvättar lite nu och då. I nya eller nyrenoverade rum och lägenheter finns det propp till handfatet men förr fanns det ofta inte så man kan ta med en universalpropp om man vill - eller tvätta i en plastkasse.

Att ha med uttjänta underkläder och t-shirts för dagligt bruk och slänga dem eftersom tycker jag är ett annat smart sätt.
Svara med citat
Gammal 2007-03-17, 12:22
alfon5s alfon5s är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Tack för era svar!
Håller med om att handtvätt brukar vara det bästa sättet när man är ute och reser. Packningen vill man ju hålla minimal. Vissa kläder är dock skönt att få tvätta "ordentligt" när man är borta några veckor på resande fot. /Gerd
Svara med citat
Gammal 2007-03-17, 12:26
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Som de andra säger: det varierar oerhört. Allt ifrån fräscht komplett utrustat pentry med mikro mm till en pytteliten gaslåga, en kaffekokare i samma dimension, två muggar, två plasttallrikar samt bestick.

Men tycker du att ett ställe är för dåligt utrustat kan du ju bara gå till nästa. Och det mesta som saknas brukar man i regel kunna be hyresvärden om.

Även begreppet "handdukar" varierar. Kan vara allt från stora fluffiga saker till styva, klorindoftande saker i tvättlappsstorlek. Men även det kan du ju väga in när du väljer ditt boende.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:31.