Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-03-20, 09:45
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007
Standard Hur gör ni med ryggsäckarna på flyget??

Hej!!

Har nu för första gången tänkt att resa med ryggsäckar och undrar hur ni gör med de på flyget??
Vi kommer troligtvis att resa med en 40 liter- och en 50 liters rygga!!
De har ju börjat med massor av nya mått för handbagage...går gränsen vid 30 liter??
Vi förbereder oss i iaf. på att de ska checkas in...
Men alla band, det finns ju risk för att "axelbanden" slits av...
Och att få resan förstörd innan den ens har börjat är ju inte särskilt kul...
Hur gör ni alltså med ryggsäckarna??
Bör de plastas in??

Senast redigerad av Siri A den 2007-03-20 klockan 10:04. Anledning: stavfel
Svara med citat
Gammal 2007-03-20, 09:51
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005
Standard Sv: Hur gör ni med ryggsäckarna på flyget??

De få gangene vi har reist med ryggsekk har vi sjekket dem inn, og flyplasspersonalet har lagt dem i plastsekker.
Svara med citat
Gammal 2007-03-20, 10:05
Siri As avatar

Så, man får plastsäckar på flygplatsen??
Svara med citat
Gammal 2007-03-20, 10:15
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
De få gangene vi har reist med ryggsekk har vi sjekket dem inn, og flyplasspersonalet har lagt dem i plastsekker.
Har dere spurt om å få dem i plastsekker?
Vi reiser alltid med ryggsekker når vi skal til Hellas , de har aldri blitt lagt i plastsekk.
Har heller aldri, såvidt jeg kan huske, sett andres ryggsekker i plastsekk på noe rullebånd. Så dere har virkelig fått god service

Vi bruker å feste/ knyte remmer og seler så de sitter best mulig inntil sekkene, og hittil har de kommet fram uten skader, heldigvis
Kari
Svara med citat
Gammal 2007-03-20, 10:18
Siri As avatar

Det låter bra Kari, men det finns väl ändå risk för att de går av eller är banden "säkra" ??
Svara med citat
Gammal 2007-03-20, 10:25
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Ryggsäckarna lämnas som specialbagage i en särskild inlämningsdisk på Arlanda. Ni får själva plasta in ryggsäckarna om ni vill göra det. Jag har inte gjort det de gånger jag rest med ryggsäck.

Nu när nästan inget får vara med i planet som handbagage står jag inför övervägandet att resa med en halvstor väska. Förra året ö-luffade jag med en kabinväska men den blir för liten i år. Har även ö-luffat med en ryggsäck
på kanske 35 l men även det blir trångt för en treveckorstur. Det är de varmare tröjorna som behövs i slutet av maj och början av juni som tar plats.

Eva
Svara med citat
Gammal 2007-03-20, 10:35
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Måtten för handbagage är i cm men en 40-liters ryggsäck klarar inte de måtten, inte ens om den är tom. Knappast inte en 30-liters heller. Dessutom, som Eva påpekar, faller det ju på att en hel del i packningen inte får vara handbagage numer.

Man kan lägga in ryggan i en sopsäck och tejpa eller binda ihop den eller så kan man skaffa särskilda ryggsäckspåsar.

Jag och särskilt mina ungdomar flyger ofta med ryggsäck. Vi gör bärremmarna så korta som möjligt, spänner midjebältet på framsidan och knyter ihop och trycker in alla remmar under varandra så att så lite som möjligt sticker ut. Dvs JAG gör så, ungdomarna tycker att jag överdriver och de har checkat in sina ryggor många gånger utan denna procedur. Det har aldrig hänt att någon ryggsäck gått sönder. Däremot har vanliga resväskor, rullväskor och sportbagar gått sönder på olika sätt.
Svara med citat
Gammal 2007-03-20, 10:51
Siri As avatar

Det låter toppen, plastsäck blir ju så krongligt också... Får se till att göra som Elisabet sa, försöka "gömma" alla lösa "remmar"...

Senast redigerad av Siri A den 2007-03-20 klockan 10:52. Anledning: tillägg av text...
Svara med citat
Gammal 2007-03-20, 11:33
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Jag tror att risken att remmarna ska fastna är mindre än man tror. Däremot landar väskorna ganska hårt när de flyttas mellan transportbanden och skrindorna och då kan mindre hållbara delar som lås, handtag, hjul mm lätt slås sönder. Ryggsäckar har ju ofta inga sådana detaljer och är dessutom mjuka så de klarar smällarna bättre.
Svara med citat
Gammal 2007-03-20, 11:44
Siri As avatar

aaa, det har jag inte tänkt på, smart...

Tror nog att vi klarar oss.
Det låter inte som om att det är så många som plastar in och om det funkat för "alla andra" så borde det ju inte vara några problem...

Senast redigerad av inkfish den 2007-03-20 klockan 12:58. Anledning: långt citat
Svara med citat
Gammal 2007-03-20, 22:28
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Vi har ryggsäckar som har skydd att sätta för remmarna. Det är bara ett tyg med dragkedja runtom så att remmarna blir inuti. Vad jag retar mej på är att vi likt förbaskat måste checka in säckarna som specialbagage, det finns ju inga remmar som hänger ut det ser bara ut som en ryggsäck.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2007-03-20, 22:50
mkh mkh är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Vi har ett regnskydd "inbyggt" i vår ena ryggsäck, om man kränger det baklänges över remsidan på säcken så skyddas alla remmar bra.

Om en ryggsäck går som handbagage eller ej beror på vilka mått (och vilken vikt...) just ditt flygbolag har i sina handbagageregler. Jag hade en 40 l rygga i somras. Den gick bra att ta som handbagage med Sterling, som vi åkte ner med, men när vi åkte hem med Apollo måste jag checka in den.

/Marianne
Svara med citat
Gammal 2007-03-20, 23:01
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Vi har våra 30-liters säckar som handbagage, en gång, vid resa med Apollo från Arlanda höll vi nästan på att bli tvingade att checka in dem, det hade ju inte varit hela världen då det var direktflyg. Vi har vid två olika tillfällen fått bagaget försenat då vi flugit reguljärt från Göteborg till Aten.
Det var efter den senaste gången vi bestämde att aldrig mer checka in ryggsäckarna vid luffning. Att tillbringa en natt på Atens flygplats för att invänta väskorna var ingen höjdare.
Flyger man direkt så är ju risken mindre att bagaget blir försenat.
// Helén
Svara med citat
Gammal 2007-03-21, 06:16
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Numera blir ju detta omöjligt eftersom det finns så många ting som måste checkas in. Jag brukar alltid ha toalettsaker m.m i den lilla ryggsäcken som går som handbagage och checka in den större ryggsäcken eller väskan men med de nya säkerhetsbestämmelserna fungerar inte detta för mig eller för den som har fler flaskor än de som ryms i den lilla plastpåsen.

Eva
Svara med citat
Gammal 2007-03-21, 08:20
Siri As avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Vi har ryggsäckar som har skydd att sätta för remmarna. Det är bara ett tyg med dragkedja runtom så att remmarna blir inuti.
Åh, var kan man köpa dessa??
Vilket märke??
Svara med citat
Gammal 2007-03-21, 10:41
Cecilias avatar
Cecilia Cecilia är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Vi har också såna ryggsäckar.

Köpte dessa på Stadium lagom till första ö-luffen, märke Everest. Min är på 65 liter, funkade utmärkt för tre veckors luff.
Svara med citat
Gammal 2007-03-21, 10:45
Siri As avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Cecilia Visa inlägg
Köpte dessa på Stadium lagom till första ö-luffen, märke Everest. Min är på 65 liter, funkade utmärkt för tre veckors luff.
Har du någon aning om vad priset kan ligga på???
Svara med citat
Gammal 2007-03-21, 11:00
Cecilias avatar
Cecilia Cecilia är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Siri A Visa inlägg
Har du någon aning om vad priset kan ligga på???

Jag köpte ju min för 2,5 år sen, så just den finns inte kvar i sortimentet längre, kollade nyss på Stadiums hemsida. Men liknande varianter på cirka 65 liter kostade 1200-1500 kronor såg jag.
Svara med citat
Gammal 2007-03-21, 11:15
Siri As avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Cecilia Visa inlägg
Jag köpte ju min för 2,5 år sen, så just den finns inte kvar i sortimentet längre, kollade nyss på Stadiums hemsida. Men liknande varianter på cirka 65 liter kostade 1200-1500 kronor såg jag.
Vad bra, fast vi ska inte ha så stora..är bara borta en vecka Reser med en på 50 liter som vi redan har och sen får vi köpa en på ca. 35-40 liter... Stadium verkar ha bra sortering på ryggsäckar, tur för oss...
Svara med citat
Gammal 2007-03-21, 18:38
sussisannas avatar
sussisanna sussisanna är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005

Hej!

Jag har köpt en flightbag från Haglöfs att stoppa ryggsäcken i. Den skyddar bra mot det mesta. Har själv inte använt den ännu eftersom den är nyinköpt,men vid varje resa har jag knutit remmar tidigare för att de inte ska sticka ut och fastna på bandet. En vän har en flightbag och nu har jag alltså själv köpt en och tror att det är smidigt.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:58.