|
||||
|
||||
Våren i Skåne
Det är helt sjuk !
Idag på stranden 31/3 !!! (på Skånes Västkust) hade vi " Grek-klimat " ca: + 20 !!! En Vår-Hälsning till våra Kalimera-besökare ! Hälsningar : Tom & Bodil |
|
||||
|
||||
Sv: Våren i Skåne
Härligt!
Vårkramar från Kalmar |
|
||||
|
||||
Härlig bild
Mellersta Skåne har också visat sig från bästa sidan idag med mycket sol och värme, underbart //Zanét |
|
||||
|
||||
Tom, det är inte "helt sjukt" Det är underbart Jag sov på min nyinköpta solstol i två timmar idag. På altanen och det var säkert bortåt 18-19 grader, jag var endast iklädd ett par shorts. Gosse vad det var skönt. Man längtar ännu mer till Grekland nu när solen visar sig som mest och bäst!
Som Moster skrev i en annan tråd grillade jag lammkotletter i kväll. Smakade som de allra bästa man får i Grekland! Tyvärr tänkte jag inte på att ta en bild på grillen. Hoppas bara att jag kan få en vecka i vårt andra hemland till hösten MVH Yeasou |
|
||||
|
||||
Citat:
Så roligt; då får jag alltså träffa moster också om en dryg månad! |
|
||||
|
||||
Citat:
Jaaa, vi träffas den 5e! Och dessutom kommer du att träffa en av två eller tre "hedersgäster", hur många Zanét nu räknat ihop dom till. Denna "hedersgäst" tillhör oxå vår familj! Dessutom finns en "mini-hedersgäst" men om den ska komma med den 5e, känner jag inte till. Oxå vår katt; Yeasou. Därav husses alias! Så Elisabet, nu är hela vårt hushåll presenterat Det finns nog ett och annat överraskningsmoment kvar, men det tar vi en annan gång! Moster |
|
||||
|
||||
Citat:
//Zanét |
|
||||
|
||||
Zanét! De som kommer med mig är alltid på topp! Vänta ska du få se och höra
Moster |
|
||||
|
||||
Citat:
//Zanét |
|
||||
|
||||
Det är bra det för jag är väääldigt lång
|
|
||||
|
||||
Nu har vi "Grek-klimat" i Skåne IGEN! Tjugo grader i skuggan!!! Sin vana trogen tillbringar sambon en stund på altanen. Tror han dagdrömmer om att han är söderut
Moster |
|
||||
|
||||
18 grader i Kalmar. Klar himmel och alldeles vindstilla. Har nu tillbringat ett par timmar i solstolen med en bra bok. Härligt!
Carina |
|
||||
|
||||
Jaaa, fantastiskt väder i Kalmar idag. Tillbringade just ett par timmar nere vid havet och känner mig sådär härligt mosig som man gör efter att ha varit i solen.
|
|
|||
|
|||
Låter härligt..!
Skåne har som sagt haft strålande väder men eftersom jag varit sjuk även idag,(magsjuka uppepå förkylningen ) så har jag inte precis kunnat njuta av solen....MEN I MORGON!! Det ska bli jättekul att ses den 5maj! Lissi |
|
||||
|
||||
I morgon (Söndag) blir det ett besök här :
Östkustens "Pärla" = Haväng ! Grillen medtages , och tändes efter en strandprommenad fram o tillbaks till Vitemölle . Tänker grunda lite innför Grekresan på Onsdag ! / Tom & Bodil |
|
||||
|
||||
Haväng, där är ju så vackert!
Jag längtar ofta till Österlen. Önskar att jag kunde ha ett sommarhus där...och ett i Grekland då Mvh. Stina |
|
||||
|
||||
"Nog e de lite närmre till himlen från Österlen"
Tack Danne Stråhed för dessa så träffande ord om vårt kära Österlen! Moster |
|
||||
|
||||
Det är varmt här i Norrland också. Det är härligt men jag kan inte vara helt lycklig ändå för det gnager en liten tanke. Människans påverkan på klimatet verkar ju vara större än vad de flesta experter trott och jag tänker då och då på vad vi lämnar efter oss till våra barn och barnbarn. Kommer mina barnbarn att kunna åka skidor på isen när till och med min bardomsby i Norrbottens inland har varit nästan snöfattig i vinter och myrorna var förra sommaren så torra att min morbror sa att han kunde gå där med finskorna. Blir delar av Grekland och andra medelhavsländer öken kanske redan under vår livstid medan människor i andra länder får fly undan översvämmningar.
Ska ändå ut och gå min vanliga söndagspromenad som brukar bli en mil eller två och känna stolthet att jag åtminstone inte åker omkring i bil i det vackra vårvädret. Här i Umeå har faktiskt biltrafiken ökat mycket påtagligt under de sista 10 åren och utsläppen är katastrofala. Många medleålders har god ekonomi och det är vanligt med två bilar fast det kanske egentligen inte behövs. Tussilago finns det nu här ute och de kommer snart att lysa gult i ett litet gammalt snapsglas i mitt kök när jag under eftermiddagen kommer att slå mig ner med resterna av gårdagens middag som var Osso buco enligt mitt gamla recept. Underbart gott blev det med kryddorna från Grekland. Riktig vintermat som passar även en vårdag. Eva |
|
||||
|
||||
Hej Eva L
Hur gör man Osso Buco. Jag tycker det är gott men har aödrig hitta något recept. Du får hemskt gärna dela med dig. Om du inte vill ha det publikt kan du skicka det som mail till mig. Uffe |
|
||||
|
||||
Skär två morötter och en bit rotselleri i tärningar. Fräs grönsakerna och två hackade gula lökar i lite olivolja eller smör i en rejäl gryta. Jag blandar olja och smör för smakens skull. Tillsätt 400-500 gr ekologiska krossade tomater, 2 dl rött vin, 2 lagerblad, 1 kalvbuljongtärning eller grönsakstärning och 1 kryddmått vit eller svart peppar samt 1 tsk mineralsalt.
Brun 2-3 cm tjocka skivor av kalvlägg drygt 1 kg räcker till fyra personer salta lite och krydda skivorna med lite parikapulver samt event några droppar naturligt jäst soja. Lägg över kalvskivorna i såsen och de får koka tills köttet är mört. Tar en timme eller mer. Efter halva koktiden tillsätts 1 tsk timjan, 1 tsk basilika och några kvistar torkad oregano som smulas ner samt en pressad vitlöksklyfta. Strax före serveringen kan lite strimmlat citronskal röras ner. garnera gärna med persilja. Receptet är en något modifierad variant av Vår kokboks. I den nya upplagan av boken rekommendras vitt vin men enligt min uppfattning ska det vara rött vin. Eva |
|
|