|
||||
|
||||
Bildgåta OT
Även om gåtan har anknytning till Grekland, väljer jag ändå att lägga den här eftersom objektet numera, efter lite experimenterande, lever i den skånska myllan.
Vilkan anknytning avser jag? Åtminstone EN person ska kunna svara rätt //Zanét |
|
||||
|
||||
Sv: Bildgåta OT
Kan det vara en vinplanta?
Moster |
|
||||
|
||||
Det är ingen vinplanta Moster, inte ens krypande dito från Santorini
//Zanét |
|
||||
|
||||
Är det platsen för ett älskat djurs sista vila?
Ett grekiskt djur.. |
|
||||
|
||||
Oregano gissar jag på.
Kickie |
|
||||
|
||||
Nej, det är inte fråga om någon begravningsplats och ej heller oregano
Låt säga att en kalimeravän kom med en liten påse handplockad.... att använda speciellt till bifteki - jag använde den inte i matlagningen //Zanét |
|
||||
|
||||
Mynta?
Ivi |
|
||||
|
||||
Mynta har större blad, kan det vara timjan?
Mynta heter förresten Diosmo på grekiska, det köper jag på marknaden varje år att använda i Boureki... Kickie |
|
||||
|
||||
Tycker också det ser ut som timjan.
Jag tror att sköldpaddan är anknytningen! |
|
||||
|
||||
Hmm! Ni har nog rätt, det ser mera ut som färsk timjan. Min i kruka i somras var av "den taggiga" sorten...men timjan finns nog i många sorter.
Sköldpadda?! Var tvungen att kolla bilden riktigt noga innan jag såg skölden. För mig såg det mera ut som "My little pony" Ivi |
|
||||
|
||||
Hade jag inte känt till Zanets faiblesse för sköldpaddor hade jag nog också gissat på det
|
|
|||
|
|||
Klart det är en sköldpadda, My Little Pony är rosa. Kan växten vara paddört?
birgitta |
|
||||
|
||||
My little pony finns nog i många färger. Fast den har i regel mer man och svans än Zanets padda.
|
|
||||
|
||||
Här gissas det hej vilt men fortfarande har inte rätt person dykt upp än. H*n borde i varje fall vid det här laget få en AHA och som extra draghjälp kan, om jag nu minns rätt, jag även ha nämnt händelsen här på forumet
Jag efterfrågade ju efter anknytningen och det svaret har inte dykt upp ännu, men däremot kan jag berätta att det gröna vid sidan om den gulliga blomsterpinne-sköldisen, är någon timjansort. //Zanét |
|
||||
|
||||
Citat:
Citat:
Då fick jag för mig att det var kapris... men det är väl ingen timjanväxt (?) så det stämmer nog inte. |
|
|||
|
|||
Exakt vad det är för ört vet jag faktiskt inte , men den var avsedd att krydda Biftekki med... Att du lyckades få de torkade fröna att ta sig var inte illa...
Ankntyningen skulle väl då vara att den kommer från Amorgos? Peter |
|
||||
|
||||
Kul att du kom ihåg Peter och visst var det biftekikryddorna från Amorgos som jag fick av dig . När plantan växt till sig ordentligt ska jag allt dela med mig och ge dig en bit. Himla kul att odlingsförsöket lyckades
//Zanét |
|
|