|
||||
|
||||
Otrevliga djur !
Såg precis ett inslag i TV4 om fästingar och TBE-smitta.
Bor man i östar delarna av Sverige och vistas ute i skog o mark bör man tydligen helst vaccinera sig. Men hur står det till med fästingar i Grekland ? Om de finns där - bär de på TBE ? Någon som vet ? Laero |
|
||||
|
||||
Sv: Otrevliga djur !
Här kan du läsa vilka vaccinationsrekomendationer som finns för Grekland samt att TBE inte förekommer där.
De som rekommenderas vaccinera sig mot TBE-virus är enligt vaccinationsguiden: "Personer som vistas nära naturen där sjukdomen förekommer, främst ostkusten, Åland och östra Mälaren. Resenärer: Personer som ska fotvandra i Baltiska staterna, Österrike och närliggande länder i Centraleuropa." |
|
||||
|
||||
Så fästingar finns inte i Grekland skönt att slippa "asen" när man reser dit då de är hemska här hemma
|
|
||||
|
||||
Om fästingar finns där vet jag inte, men nog tror jag de gör det. De bär inte på TBE-virus däremot. Om de bär på borreliabakterien har jag inte kollat.
Senast redigerad av Elisabet den 2007-04-05 klockan 15:32. |
|
||||
|
||||
Låter ju bra att de saknar TBE. Jag ska väl i och för sig säga att jag inte har nån större noja och antagligen inte sprungit och vaccinerat mig hursomhelst.
Är ändå lite intresserad; fästingar kanske inte finns frekvent i Grekland, kan klimatet vara för torrt för dem ? |
|
||||
|
||||
Jag har googlat lite mer och jodå, det verkar finnas fästingar i Grekland (finns även en två år gammal tråd här i forumet som säger det) men jag hittar inget säkert om borreliaförekomst. En GISSNING är att fästingarna inte är så vanliga under sommaren, då är det kanske för varmt, men däremot under vår och höst.
|
|
||||
|
||||
Så här års hitar man fästingar på hundar och katter. Ska kolla med vår veterinär hur det är med sjukdomsspridning.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Däremot så tycker jag att det är fascinerande med ödlor och ormar. Tycker fortfarande att det var fuskigt att mitt resesällskap mötte en orm på stigen under vandringen i höstas (självklart 10 meter framför mig), men ormen blev förstås skrämd av henne, så jag såg inget! Ivi |
|
||||
|
||||
Men fästingar, om de inte för borrelia eller TBE med sig, är ju helt harmlösa!
De syns inte, hörs inte och känns inte! (Nu blir det väl protester och jo jag vet att de syns när man hittar dem någonstans på kroppen, men då är det ju bara att plocka bort dem och det känns inte heller!) |
|
||||
|
||||
Citat:
// Helén |
|
||||
|
||||
Jasså? Det kanske är olika då? Jag har bara var med om det några få gånger (i Småland och Bohuslän) men då upptäcktes inte fästingarna förrän framåt kvällen när de med all sannolikhet hade suttit länge. Det kändes med andra ord ingenting alls när de satt där - och inte efteråt heller.
|
|
||||
|
||||
En reakation i huden kan tyda på att ett smittämne överförts. Om rodnaden överstiger en viss storlek bör den bitne besöka sjukvården. Ring i så fall sjukvårsdsupplysningen för utförlig information. Normalt bör reakationen bli ganska beskedlig eller utebli helt.
Eva |
|
||||
|
||||
Förr när jag hade hund var jag ofta ute i skogen och av ren erfarenhet gjorde jag alltid en extra koll av underbenen där de oftast jättesmå parasiterna lyckats bita sig fast. Har alltså haft flera fästingar som använt mig som näringsdropp men kommer nog inte ihåg någon klåda efter att de varit borttagna.
Om fästingar i Grekland är smittbärare känner jag inte till men om man googlar på enbart grekiska sidor får man många träffar. //Zanét |
|
||||
|
||||
Avdelningen smådjur från helvetet:
Finns mördarsniglar i Grekland? |
|
||||
|
||||
Har dom inte så kan dom komma hit och få mina
Riitta |
|
||||
|
||||
Hos oss har vi dem ikke e n d a, men det sies at de har hatt ekstremt gode forhold denne vinter/våren og at invasjonen kanskje kommer i sommer, h å p e r de holder seg unna
|
|
||||
|
||||
Citat:
Hade en fästing som satt i naveln för ett antal år sedan och det kliade 2-3 år efter den tagits bort (och det satt absolut ingen "rest" av fästingen kvar...) Fy för fästingar! Men som sagt i Grekland trivs de nog inte alls i värmen på sommaren så det är ju skönt att inte behöva tänka på det (var de nu skulle sitta ) |
|
||||
|
||||
Hundar kan bli sjuka av fästingar i Grekland, det finns en fästing som ofta sprids där det finns många hundar, tror den heter brun hundfästing.
Denna fästingen finns ej i Sverige men i många andra länder. Ni som tar hunden med er till Grekland, använd fästinghalsband. Tror dock inte att denna fästing biter människor men är ej säker. //Stina |
|
|||
|
|||
Har fått fästingar på insidan av låret, under brösten och maken fick en på pungen och... Jo, tyvärr, det kliar!!
Läste idag på Majkens (vår ena hund) uppfödares blogg att en av hennes hundar fått borrelia och ev också erlichia. Behöver jag säga att jag AVSKYR fästingar!!! Tyvärr får Nellie (vår andra tjej) stora utslag av fästinghalsbanden, för de är verkligen suveräna på att hålla fästingar borta! Om tre veckor åker vi till Rhodos och hoppas vi inte träffar några där. Vi kan ju undvika att ta oss utanför stan så är det problemet löst. |
|
||||
|
||||
Inte här! För torrt gissar jag. Men andra sniglar i sina skal är uppskattade som delikatess och efter de första regnen på hösten rusar folk upp i bergen för att samla "salingaria". Sliglarna tycker att vi är mördarmänniskor...
|
|
|