Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Djur & Natur

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-04-05, 07:18
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Otrevliga djur !

Såg precis ett inslag i TV4 om fästingar och TBE-smitta.
Bor man i östar delarna av Sverige och vistas ute i skog o mark bör man tydligen helst vaccinera sig.
Men hur står det till med fästingar i Grekland ?
Om de finns där - bär de på TBE ?
Någon som vet ?

Laero
Svara med citat
Gammal 2007-04-05, 08:53
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Otrevliga djur !

Här kan du läsa vilka vaccinationsrekomendationer som finns för Grekland samt att TBE inte förekommer där.

De som rekommenderas vaccinera sig mot TBE-virus är enligt vaccinationsguiden:
"Personer som vistas nära naturen där sjukdomen förekommer, främst ostkusten, Åland och östra Mälaren. Resenärer: Personer som ska fotvandra i Baltiska staterna, Österrike och närliggande länder i Centraleuropa."
Svara med citat
Gammal 2007-04-05, 15:19
martinifks avatar
martinifk martinifk är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Så fästingar finns inte i Grekland skönt att slippa "asen" när man reser dit då de är hemska här hemma
Svara med citat
Gammal 2007-04-05, 15:22
Elisabets avatar

Citat:
Ursprungligen postat av martinifk Visa inlägg
Så fästingar finns inte i Grekland skönt att slippa "asen" när man reser dit då de är hemska här hemma
Om fästingar finns där vet jag inte, men nog tror jag de gör det. De bär inte på TBE-virus däremot. Om de bär på borreliabakterien har jag inte kollat.

Senast redigerad av Elisabet den 2007-04-05 klockan 15:32.
Svara med citat
Gammal 2007-04-05, 15:45
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Låter ju bra att de saknar TBE. Jag ska väl i och för sig säga att jag inte har nån större noja och antagligen inte sprungit och vaccinerat mig hursomhelst.
Är ändå lite intresserad; fästingar kanske inte finns frekvent i Grekland, kan klimatet vara för torrt för dem ?
Svara med citat
Gammal 2007-04-05, 15:54
Elisabets avatar

Jag har googlat lite mer och jodå, det verkar finnas fästingar i Grekland (finns även en två år gammal tråd här i forumet som säger det) men jag hittar inget säkert om borreliaförekomst. En GISSNING är att fästingarna inte är så vanliga under sommaren, då är det kanske för varmt, men däremot under vår och höst.
Svara med citat
Gammal 2007-04-05, 16:24
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Så här års hitar man fästingar på hundar och katter. Ska kolla med vår veterinär hur det är med sjukdomsspridning.
Svara med citat
Gammal 2007-04-05, 17:10
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
En GISSNING är att fästingarna inte är så vanliga under sommaren, då är det kanske för varmt, men däremot under vår och höst.
Jaha! Jag kan tydligen inte tänka mig att vandra med hoppsansteg i den grekiska naturen ens på våren/hösten Har svårt med "småkryp", spindlar, fästingar, getingar...
Däremot så tycker jag att det är fascinerande med ödlor och ormar. Tycker fortfarande att det var fuskigt att mitt resesällskap mötte en orm på stigen under vandringen i höstas (självklart 10 meter framför mig), men ormen blev förstås skrämd av henne, så jag såg inget!

Ivi
Svara med citat
Gammal 2007-04-05, 17:18
Elisabets avatar

Men fästingar, om de inte för borrelia eller TBE med sig, är ju helt harmlösa!
De syns inte, hörs inte och känns inte!

(Nu blir det väl protester och jo jag vet att de syns när man hittar dem någonstans på kroppen, men då är det ju bara att plocka bort dem och det känns inte heller!)
Svara med citat
Gammal 2007-04-05, 18:49
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
(Nu blir det väl protester och jo jag vet att de syns när man hittar dem någonstans på kroppen, men då är det ju bara att plocka bort dem och det känns inte heller!)
Att plocka bort dem känns inte, nej, men visst känns de när de sitter och där de har suttit, det kliar ju något alldeles vansinnigt.
// Helén
Svara med citat
Gammal 2007-04-05, 19:11
Elisabets avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Att plocka bort dem känns inte, nej, men visst känns de när de sitter och där de har suttit, det kliar ju något alldeles vansinnigt.
Jasså? Det kanske är olika då? Jag har bara var med om det några få gånger (i Småland och Bohuslän) men då upptäcktes inte fästingarna förrän framåt kvällen när de med all sannolikhet hade suttit länge. Det kändes med andra ord ingenting alls när de satt där - och inte efteråt heller.
Svara med citat
Gammal 2007-04-05, 20:36
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

En reakation i huden kan tyda på att ett smittämne överförts. Om rodnaden överstiger en viss storlek bör den bitne besöka sjukvården. Ring i så fall sjukvårsdsupplysningen för utförlig information. Normalt bör reakationen bli ganska beskedlig eller utebli helt.

Eva
Svara med citat
Gammal 2007-04-05, 20:39
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2005

Förr när jag hade hund var jag ofta ute i skogen och av ren erfarenhet gjorde jag alltid en extra koll av underbenen där de oftast jättesmå parasiterna lyckats bita sig fast. Har alltså haft flera fästingar som använt mig som näringsdropp men kommer nog inte ihåg någon klåda efter att de varit borttagna.

Om fästingar i Grekland är smittbärare känner jag inte till men om man googlar på enbart grekiska sidor får man många träffar.

//Zanét
Svara med citat
Gammal 2007-04-05, 21:24
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Avdelningen smådjur från helvetet:

Finns mördarsniglar i Grekland?
Svara med citat
Gammal 2007-04-05, 21:47
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Har dom inte så kan dom komma hit och få mina

Riitta
Svara med citat
Gammal 2007-04-05, 21:52
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Har dom inte så kan dom komma hit och få mina
Riitta
Hos oss har vi dem ikke e n d a, men det sies at de har hatt ekstremt gode forhold denne vinter/våren og at invasjonen kanskje kommer i sommer, h å p e r de holder seg unna
Svara med citat
Gammal 2007-04-06, 03:46
martinifks avatar
martinifk martinifk är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
// Helén
Ja fy vad det kliar vi har en stuga utanför Lindome där det går djur och då framförallt rådjur 48 veckor om året och tro mig om man går runt tomten sätter sig minst 10 st som jag dock för det mesta lyckas se och bränna upp.....
Hade en fästing som satt i naveln för ett antal år sedan och det kliade 2-3 år efter den tagits bort (och det satt absolut ingen "rest" av fästingen kvar...)
Fy för fästingar!

Men som sagt i Grekland trivs de nog inte alls i värmen på sommaren så det är ju skönt att inte behöva tänka på det (var de nu skulle sitta )
Svara med citat
Gammal 2007-04-06, 18:22
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad

Hundar kan bli sjuka av fästingar i Grekland, det finns en fästing som ofta sprids där det finns många hundar, tror den heter brun hundfästing.
Denna fästingen finns ej i Sverige men i många andra länder.
Ni som tar hunden med er till Grekland, använd fästinghalsband.

Tror dock inte att denna fästing biter människor men är ej säker.

//Stina
Svara med citat
Gammal 2007-04-06, 23:53
Ingerp Ingerp är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Har fått fästingar på insidan av låret, under brösten och maken fick en på pungen och... Jo, tyvärr, det kliar!!

Läste idag på Majkens (vår ena hund) uppfödares blogg att en av hennes hundar fått borrelia och ev också erlichia. Behöver jag säga att jag AVSKYR fästingar!!! Tyvärr får Nellie (vår andra tjej) stora utslag av fästinghalsbanden, för de är verkligen suveräna på att hålla fästingar borta!

Om tre veckor åker vi till Rhodos och hoppas vi inte träffar några där. Vi kan ju undvika att ta oss utanför stan så är det problemet löst.
Svara med citat
Gammal 2007-04-07, 12:36
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Avdelningen smådjur från helvetet:

Finns mördarsniglar i Grekland?
Inte här! För torrt gissar jag. Men andra sniglar i sina skal är uppskattade som delikatess och efter de första regnen på hösten rusar folk upp i bergen för att samla "salingaria". Sliglarna tycker att vi är mördarmänniskor...
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:11.