|
|||
|
|||
Snorklingsutrustning........
Någon som känner till bra fabrikat på snorklingsutrustning samt om man bör köpa sådant i Sverige eller Grekland. Vi kommer bl a att besöka Amorgos och Naxos i sommar.
Tacksam för svar, Per |
|
|||
|
|||
Sv: Snorklingsutrustning........
Jag tycker technisub är bäst. Välj en snorkel med ventil i botten så vatten kan rinna ut. Mask i silikon.
Finns hos dykbutiker. Brukar finnas till "paketpris" så här på vårkanten. |
|
||||
|
||||
Per, hur van dykare är du? Ska du bara simma och snorkla ytledes lär det inte spela någon roll vilken utrustning du väljer. Alla möjliga sorter borde finnas att köpa på plats.
Är du mer seriös dykare ska du nog se till att ha väl utprovad utrustning. Modern "maska" med två ögon och lite trång, gummi kan vara lika bra som silikon och en del säger att det blir mindre imma i en gummimask. Proffs brukar i alla fall föredra svart maska, det har att göra med ljus och reflexer. Snorkel med ventil ? Tja, en smaksak. Under inga omständigheter ska du välja en snorkel med "pingisboll" på toppen, idiotiskt att tro att man inte kan få in vatten i dom. Lär dig- om du inte redan kan det, att blåsa ut vattnet ur snorkeln med lite tryck. OBS att man inte får dyka överallt, fråga hamnpolisen. För att fiska med harpun erfordras tillstånd, svårt att få för turister. |
|
||||
|
||||
I Sverige, definitivt. Om du inte är på en STOR grekisk ort så att de har affärer med riktig dykutrustning. Annars hittar du bara plastiga turistgrejer.
|
|
|||
|
|||
Håller med att det är bäst i Sverige. I Parga finns det flera bra dykprylaffärer med gott utbud, ifall man har missat något inköp så är det ingen katastrof. Varför jag säger Sverige är att priserna är lägre och troligtvis så är grejorna inte lika gamla och har blivit bättre lagrade i väntan på ny ägare.
Silikon eller gummimask är en smaksak, silikonen har häftigare färger och ljusare som ger lite mer ljusinsläpp. "Ska bara snokla.." jag håller inte med att man ska köpa "det duger till mig" för har man bra grejor som sitter bra så blir även snorklingen trevligare. Ventil på snorkeln har jag aldrig hört talas om, när kom det?? Imma - spotta på (torrt) glaset, skölj och håll sedan fuktigt så blir det ingen imma, det finns också spray att köpa men jag har aldrig testat för jag tycker spottet är enklast att ta med. Det är jätteroligt att snorkla vid stranden, på Valtos, Parga finns det JÄTTESTORA fiskar som nafsar på benen om man står stilla och det är billigt nöje att se dem genom cyklopet. Ifall ni ska fiska, ta med krokar från Sverige, de grekiska har inga hål. birgitta |
|
|||
|
|||
Det viktigaste vid köp av "snorklingsutrustning" är att snorkeln inte är för lång. Risk finns att man får i sig för mycket koldioxid då.
Annars är det ju en smaksak vad man gillar. Men nog är det roligare med en mask som sitter bra och när inte vatten "gurglar" runt i röret. Att lära sig "tömma" både cyklop och mask är en självklarhet innan man ger sig ut på djupt vatten. Snorkel med ventil har jag haft sedan mitten på 90-talet. Trivs med det. |
|
|||
|
|||
Citat:
Jag har egentligen aldrig snorklat, tömmer man cyklopet när man snorklar? Jag bara lyfter huvudet över ytan och häller ut vattnet ifall det skulle komma in något när jag är ute och cyklopsimmar. Mina cyklop sitter dock oftast väldigt bra så det är sällan det kommer in något vatten. birgitta |
|
|||
|
|||
Man "tömmer" cyklopet under vatten genom att hålla upp huvudet lite, trycka med fingret mellan ögonbrynen i gummit (cyklopet lossar då lite från ansiktet) samtidigt som man kraftigt blåser ut med näsan.
Men som du säger - ett bra cyklop som passar just dig släpper ju inte in så mycket vatten . Imma är TRÅKIGT ! |
|
||||
|
||||
En numera bortgången grekisk fiskarfarbror lärde mig ett knep mot imma som alltid funkat bättre för mig än att spotta i masken.
Han tog tång eller nåt annat som växte under vattnet och gnuggade försiktigt glaset på insidan. Visst, har man ett svindyrt specialglas är det kanske inte att rekommendera, det kan säkert sitta smått smått grus på tången som kan repa glaset. Men jag har haft samma mask i över tio år och den är fortfarande inte repig |
|
|||
|
|||
Det har jag aldrig hört talas om, ska prova vid nästa tillfälle. Jag blir så SUGEN på att dyka när vi börjar prata om masker o snorklar. Nya vrak är hittade utanför Stockholm som bara väntar på turistdykare. I Grekland vill jag inte dyka då jag inte riktigt litar på utrustningen som går att hyra och händer det mig något så står gossen där alldeles själv och troligtvis inte har en aning om hur man tar sig hem själv även om han normalt hittar i Parga. Det finns nackdelar med att vara ensamförälder på semestern.
birgitta |
|
|||
|
|||
Det lät spännande med tången. Det ska jag prova i sommar!
|
|
||||
|
||||
Kul att ni ska prova, båda två! Det går bra med vad som helst som växer under vattnet. Jag brukar kolla så att det åtminstone inte sitter några stora vassa snäckor nånstans.
|
|
|