Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-04-14, 19:38
Skilla Skilla är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007
Standard Agia Marina med tonnisar!

Jag och min sambo ska åka till Kreta för första gången med två tonårsgrabbar på 14 år, vår son med kompis. Målet är Agia Marina.

Är det någon som har bra tips på aktiviteter och utflyktsmål till oss? De gillar att simma och dyka. De gillar spänning och action. Men är också lite lugna och sävliga som tonårsgrabbar kan vara ibland.

Vi å andra sidan, jag och min sambo, gillar att sitta på tavernor, gå längs havsstranden, titta på folk, upptäcka skumma gränder och genuina byar. Vi gillar exotisk mat och vin och musik. Vi är dessutom kulturellt intresserade. Fast vi har tröttnat på att gå för mycket på museum och för mycket ruiner. Lite lagom bara.

Vi vill både att de ska kunna göra lite på egen hand och tillsammans med oss.

Är det dyrt att hyra bil? Ska man i sådana fall göra det redan på flygplatsen eller ska man vänta tills man kommr fram? Med tanke på priser.

Schyssta restauranger?

Det ska bli jättespännande att åka till Kreta. Jag har bara varit i Cykladerna och luffat runt några gånger och i Pireus förut. Kreta lär vara lite annorlunda. Är det det?

mvh
/Skilla
Svara med citat
Gammal 2007-04-14, 20:01
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Agia Marina med tonnisar!

Ni har valt rätt ställe!!!

Agia Marina med omnejd omfattar i princip allt det ni efterfrågar, ja, och mer därtill. Utmärkta stränder, massor av trivsamma tavernor, poolbarer,
läckra butiker samt ett rikt utbud av biluthyrningsföretag.

Lägg därtill ett äventyrsbad strax bortom Platanias samt närheten till Chania Stad och goda bussförbindelser. Vad mera kunna ni begära??

Arne

"Kattor etc etc...
Svara med citat
Gammal 2007-04-14, 21:29
bob-kåres avatar
bob-kåre bob-kåre är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Skilla Visa inlägg
Är det dyrt att hyra bil? Ska man i sådana fall göra det redan på flygplatsen eller ska man vänta tills man kommr fram? Med tanke på priser.
Ett tips är att fixa hyrbil innan ni åker, via nätet. Dom flesta uthyrare ger rabatt på förbokning. Sen kan dom leverera bilen till erat hotell och även hämta den där.
Svara med citat
Gammal 2007-04-16, 08:54
platanias06s avatar
platanias06 platanias06 är inte uppkopplad

Ort: Where my heart is! Not where I put my hat! (Shoes...)

Hej!!!

Grattis till ert beslut att resa till "min" ö! Mitt 2:a hem... *ler*
Platanias är underbart, Agia Marina är perfekt att bo i, med lite mer lugn o ro! Men ändå bara en 10 min. promenad till Platanias "centrum"!!!
Själv bor jag i Platanias varje säsong.
Angående dykning rekommenderar jag VARMT "Fun Dive" center som ligger precis på gränsen Ag. Marina-Platanias. Ett blått och gult hus som INTE går att missa! Instruktörerna är underbara och har ca 15 års erfarenhet. Jag dök med dem första gången själv, sen kan man inte sluta! (Missa heller inte Café Marika mitt emot! Bra priser och grymt stora sallader!!!)

Jag jobbade även för Fun Dive under förra säsongen, jag jämförde priser och jag måste bara säga att ni tjänar ca 30 € på att dyka med Fun Dive än med dykcentrat i Chania, som de flesta charterbolag rekommenderar. När ska ni resa??? Vi kanske ses på Fun Dive!!! = ) Ni som föräldrar kan även få möjligheten att följa med på båten, sitta & sola eller bada & snorkla, till en billig peng!

Önskar Er en underbar vistelse!!!

// Thina.

Senast redigerad av Kalimera den 2007-04-16 klockan 09:08. Anledning: Lång citering
Svara med citat
Gammal 2007-04-17, 18:52

Äventyrsbad lät perfekt! Kul att det verkar vara en fin plats!
Svara med citat
Gammal 2007-04-17, 18:53

Tack för tipset. Det ska vi göra!
Svara med citat
Gammal 2007-04-17, 18:57

Jaha, jag trodde att jag svarade på en och en med snabbsvaret. Men jag ville till sist tacka för det entusiasmerande brevet från "platanias06" också. Både Platania och Fundive verkar värt ett besök för både tonnisar och deras föräldrar! Vi åker ner 23 juni och blir där två veckor. Det här var ett bra forum!
Svara med citat
Gammal 2007-04-17, 19:45
Gita Gita är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Hur gammal måste man vara för att få dyka med Fun Dive? Låter intressant...
Svara med citat
Gammal 2007-04-18, 18:11

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Hur gammal måste man vara för att få dyka med Fun Dive? Låter intressant...
Jaa, hur gammal måste man vara och hur mycket kostar det?
Svara med citat
Gammal 2007-04-18, 18:19
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Det finns lite erfarenheter och synpunkter om några dykfirmor i området i denna tråd i forumet på www.dykarna.nu Den är visserligen ett par år gammal, men kanske ändå kan vara värdefull.
Svara med citat
Gammal 2007-04-20, 16:16

Var kan jag hitta bra och billiga hyrbilar på nätet?
/skilla

Senast redigerad av inkfish den 2007-04-23 klockan 23:24. Anledning: långt citat
Svara med citat
Gammal 2007-04-23, 21:59

Tack för tipset. Det verkar som om Fun dive inte är så seriösa? Man vill ju inte släppa ner sina ungdomar i havet med några oseriösa! Men å andra sidan kan man ju som kund vara mer eller mindre seriös också. Jag menar att om man inte har så stora krav kanske det duger

Senast redigerad av inkfish den 2007-04-23 klockan 23:24. Anledning: långt citat
Svara med citat
Gammal 2007-05-05, 17:54

Standard Utflyktsmål på Kreta

Är det någon som har bra tips på utflyktsmål med bil från Agia Marina? Det kan vara vackra och lugna ställen, små byar, dalar att vandra i, öde fina stränder?, fiskeby med trevlig restaurant?, äventyr (strapatsrika ställen för tonnisar), kulturella platser m.m. Finns det delfiner i havet vid Kreta?

Man kan ju tänka sig att sova över billigt någonstans om det är långt och är värt ett besök.

Hur mycket kostar bensinen?

Vi vill inte hyra en bil i hela två veckor. Så vi tänkte ta taxi från flygplatsen (är det svårt att få taxi på flygplatsen?) och hyra en bil lite senare. Kanske en vecka. Hur skulle ni ha gjort?

Skilla
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:55.