|
|||
|
|||
Jag är gravid
Hej svejs!
Jag är gravid! Hur tar man reda på om fetaosten och yoghurten i tzatzikin är pastöriserad? Vad heter pastöriserad på grekiska? Jag ääälskar fetaost och tzatziki. Åker till Kreta den 14 juni. Mimo |
|
|||
|
|||
Sv: Jag är gravid
Gratulerer!
Pastaurisere heter pasterióno, vet ikke hvordan du bøyer det. Noen skikkelig gode tavernaer (men ikke for deg), får feta og yoghurt fra lokale småprodusenter. Kanskje gjør du tryggest i å holde deg til store turisttavernaer God tur til Kreta, både du og babyen! |
|
|||
|
|||
Grattis!!!
Ät ingen spagetti som inte känns het i munnen och helst ingen halvljummen mat heller om den ska vara varm. birgitta (gossen fick matförgiftning pga dålig uppvärmd pasta? |
|
||||
|
||||
Menar du Bon att spagetti är ett livsmedel som ofta för smitta med sig?
Inte tror jag att turisttavernor som Admirala skriver är säkrare än andra de kan väl också ha produkter från mindre gårdar. Fråga istället den som driver stället. Även grekiska kvinnor undviker icke pastöriserade produkter under graviditet. Eva |
|
|||
|
|||
Beklager hvis jeg var utydelig, det var ment som en spøk
|
|
||||
|
||||
Citat:
Citat:
mimi, vad gäller osten och youghurten så fråga på tavernorna! Be att få komma in i köket och se förpackningen som de tar det ur. Om det är ett etablerat märke är det pastöriserat. Om det är eller kan vara hemgjort bör du undvika det. |
|
|||
|
|||
Min sambo har känslig mage och har spenderat mycket tid på hotelltoaletter - tills han hittade Dukoral. Det är kolera"vaccin" (man tar inte det i spruta utan blandar med vatten och dricker det) och förutom att det hjälper mot Kolera så har den visat sig vara verksam mot turistdiarré.
Nu slipper han sitta på toaletten i timmar, jag har också börjat ta detta för att slippa bli lika sjuk som jag blev på Mallorca när jag åt musslor och fick matförgiftning. Och trodde att min sista stund var kommen... Värt att testa för den som är känslig i magen! |
|
||||
|
||||
Tar ni det även vid resor till Grekland? Vilken läkare ordinerar detta för resor inom Europa?
Eva |
|
||||
|
||||
Ducoral är ett läkemedel som man inte ska ta utan att rådgöra med läkare om man är gravid. Men du menade det väl inte som en rekommendation till mimi heller Gita, hennes fråga handlar ju inte alls om magsjuka
Jag blir också som Eva L förvånad över att ni får det utskrivet för resor inom Europa, det tillhör ju inte de länder som den vaccineringen rekommenderas för. Iofs, om man har svåra besvär kan man ju ändå få läkemedel utskrivna. |
|
|||
|
|||
Citat:
Min sambo har fått det utskrivet just pga att han har så känslig mage. Detta är ju inte något som alla behöver ta, och inte vid varje resa. Tidigare stod det i Fass att Dukoral hjälper mot turistdiarré, men det står inte så längre. Jag var envis (fast jag började tro att jag började bli dement, det hade ju stårr så tidigare), så doktorn ringde till Apoteket som ringde till tillverkaren och därifrån svarade man att:"Man får inte skriva så längre i Fass pga vi är med i EU". Dukoral hjälper mot Kolera i ca 2 år och mot turistdiarré i ca 3-6 månader. |
|
||||
|
||||
Citat:
När var detta? Och betyder det att det inte heller längre rekommenderas som vaccin mot turistdiarré till länder där det finns ökad risk att få det? När mina ungdomar var i Ryssland (ca 10 mil öster om Moskva) för drygt ett år sedan blev de rekommenderade dukoral och det var då en officiell rekommendation till det området. Eftersom det är troligt att de kommer att resa till flera andra länder med liknande bakterieflora i vattnet mm, så intresserar det mig att veta hur det ligger till med den saken. Måste de kanske hädanefter kräva att få det när de åker till sådana länder? Senast redigerad av Elisabet den 2007-04-16 klockan 16:00. |
|
|||
|
|||
Moderator får gärna klippa bort oss till en ny tråd...
Detta var förra veckan och doktorn var mycket skärpt, informativ och grundlig. (Lyser det igenom att jag har dåliga erfarenheter av vissa läkare... ) Vi diskuterade mycket och intensivt och när jag skulle gå, så bad jag om allergimediciner och frågade försiktigt om det fanns möjlighet till Dukoral. Och så berättade jag om min hemska erfarenhet och hur vi fick kalla på doktor och jag fick sprutor och Primperan. (Detta var precis när vi skulle åka hem, inte kul!) Hon slog upp i Fass och hittade inget om detta att det skulle vara bra för vanlig turistdiarré. Jag var envis som en röd gris, pratade och försökte komma ihåg allt som jag hade läst. Istället för att säga emot, så ringde hon alltså Apoteket. Och Apoteket ringde tillbaka efter 5 minuter. Sedan sa hon att Dukoral inte är farligt och att hon tyckte att det kanske inte skulle behöva skrivas ut av läkare. I och för sig är det ganska dyrt, så det är lite av en "lyx-medicin" om den används mot diarré. Mot kolera är det nödvändigt. Dukoral gick att köpa ut direkt (utan recept) på vår företagshälsomottagning förra året. Nu gick jag till Vårdcentralen. |
|
|||
|
|||
Citat:
Oftast i Grekland så har de färdigkokt pasta som de värmer upp i kokande vatten, vilket är OK om värmekedjan över 72 följs ända fram till matgästen. (Vilket inte var fallet för gossen ). Just risken med ris/pasta hade jag missat tidigare, nu vet jag bättre. birgitta tillika förplägnadslotta |
|
||||
|
||||
Aha, jättebra att veta! Jag kollade som hastigast på vaccinationsguiden.se och ser att formuleringen om ducoral och turistdiarré är ändrad även där. Undrar varför? Att vi är med i eu kan ju inte vara grundorsaken, utan det måste ju ligga något till grund för att eu har den ståndpunkten, om det nu är så som SBL (tillverkaren) svarade Apoteket. Tycker man...
Undrar om man hittar någon info på SBL:s hemsida? |
|
||||
|
||||
Eftersom diskussionerna går in i varandra delar jag inte tråden utan allt flyttas till Kafé Kalimera för fortsatt diskussion.
//Zanét moderator |
|
|||
|
|||
Jag hittade inget, och jag har inte fått något svar på mitt e-mail som jag sände direkt efter läkarbesöket. Jag tyckte allt var lite mysko och ville veta vad som gäller och skall alla kämpa som jag? Eller är det något annat som de inte talar om?
Svaret de på apoteket fick är lite "standardsvar" man får när man inte vill förklara ordentligt, eller hur? Jag brukar också köpa med mig mjölksyrebakterier (Docidus eller Trevis) som pojkarna tar - en av dem har ju ärvt pappas känsliga mage... |
|
||||
|
||||
Brukar ni känna av förändrad tarmbakterieflora vid besök i Grekland? Har jag aldrig upplevt sen 70-talet däremot fick jag salmonella en sommar men det kunde ju lika gärna ha hänt här hemma. Torde vara väldigt ovanligt med drickvaccin före besök i Grekland. Mötte däremot en del skandinavier som tog drickvaccin före resan till Brasilien i vintras. Själv avstod jag vaccinet även när jag vandrade i Amazonas efter visst funderande dock. Rekommenderas inte här där jag bor. Läste igenom vårt landstings rekommendationer innan jag gick hem från jobbet idag.
Eva |
|
|||
|
|||
Ja, tyvärr. Två av oss garanterat, den tredje eventuellt, om man inte tar mjöksyrebakterier och dricker mycket vatten. Och inte bara "känna av" utan bli ordentligt lösa. Jag tror inte jag beskriver det mer ingående , det är inte så aptitligt...
|
|
||||
|
||||
Jag är inte gravid, Haa!!!
Hejsan det är nu så att ifall man åker till Grekland eller längre bort så vill man ju ha en bra och frisk semester. Man vill även komma hem frisk och utvilad. Eller?
För att nå detta måste vi först inse att Sverige och Skandinavien är fortsättningsvis i världen helt unika platser i fråga om bristen på smittsamma sjukdomar hög hygien och hög levnadsstandard. Så är det inte i den övriga världen, tyvärr. Där finns både det ena och det andra, ena otäckare än det andra, vill vi det eller inte. Basvaccineringar för en världsresenär är: BCG, Polio, Tetanus-Difteri, A-Hepatit, Dukoral samt Vivotif. Dessa gäller nog redan i Europa, som jag brukar säga söder om Trelleborg! Har man gett dessa till barnen och sig själv så kan man äta och vara normalt i tex Grekland utan att hela tiden vara rädd om magsjukor osv. Special vaccineringar är sedan flere tex B- Heptatit, Gula Febern, Japansk Enkefalit, Rabies, Mencevax AC, Encepur osv...samt Malaria o. andra. Dukoral samt Vivotif skyddar mot Salmonella, E.Coli samt Kolera, skyddet är väldigt bra idag. Stora problem länder idag i turist-magsjuke problem hänseende är: Egypten, Indien, Sri Lanka, Thailand, Brasilien. Kina kommer att vara ett mycket stort problem under Olympiaden. Dessutom flertal andra länder. Det lönar sig att göra som skalden Vegetius skrev för länge sedan: ”Si vis pacem, para bellum”, Vegetius ad. 379-395. På svenska: För att vinna freden skall man rusta för krig! www.medglobal.info där finns mera info på engelska och finska. Världen är nu bara sådan. Hälsningar. Senast redigerad av go-north den 2007-04-16 klockan 22:04. |
|
||||
|
||||
Jag letade vidare och hittade lite grann:
Ducoral är ett registrerat läkemedel i 50 länder. I Europa och Australien är det endast godkänt för kolera medan det i övriga länder är godkänt för kolera och ETEC (e koli). Det var godkänt även för ETEC i Europa fram till årsskiftet 05-06, men sedan dess får tillverkaren och europeiska läkemedelsmyndigheter inte längre säga att det är verksamt mot annat än kolera. (Hittade dock ingen förklaring till varför det ändrades.) Däremot uttrycker sig till exempel MedicalLinks vaccinationsguide sig så här: "Dukoral har sedan årskiftet 05/06 ej längre indikationen vaccination mot ETEC enl Läkemedelsverket. Vaccinet har dock ej förändrats utan uppvisar egenskaper som tidigare." och så här: "Det finns ett vaccin (samma som det mot kolera) som har en uppskattad skyddseffekt på 70 %." Vaccinet rekommenderades som sagt av svenska landsting för ett år sedan för resor till länder där risken för turistdiarré är ökad, men det har sedan dess ändrats. Att personer med ovanligt känslig mage bör ta det även för resor till länder där risken är väldigt liten, låter rimligt tycker jag. Som kuriosa kan jag berätta att sköterskan jag rådfrågade om ungdomarnas vaccinering inför Rysslandsresan, frågade om de skulle vara i skogen. Jo, sa jag, det är det de ska. Då måste de ta borelia-vaccin också, sa han. Men, undrade jag, är det verkligen nödvändigt i februari? Tänkte inte på det... svarade han. |
|
|