|
|||
|
|||
Akut
Tänkte skicka med min laptop då min pappa ska flyga hem till sverige imorgon. Har tyvärr haft krångel med den sedan jag köpte den i Sverige i somras. Så jag hoppas den kan fixas på garantin
Det jag undrar är om någon vet hur det är att ta med datorer på flyget. Har för mig att nya lagen säger något om att det kan vara problem med det eller har jag fattat fel??? Katerina |
|
|||
|
|||
Sv: Akut
Man skall ha laptopen som handbagage, annars vet man inte hur den kommer fram. Det skall inte vara några problem, så gör ju alla som flyger i jobbet.
|
|
|||
|
|||
Tack!
|
|
||||
|
||||
Hej Agapi
Jag skulle inte våga annat än att just ha datorn som handbagage där den vid säkerhetskontrollen ska plockas fram och visas innan den går genom röntgen. Just den strålningen är inte skadlig för datorer eller annan elektronisk utrustning till skillnad från bagageröntgen som numera ofta är utrustade med mycket kraftiga röntgenutrustningar som kan skada elektronisk utrustning. Du kan alltså vara lugn och låta din pappa ta datorn med sig och förhoppningsvis få den reparerad i Sverige //Zanét |
|
|||
|
|||
Då får jag säga hej då till min lilla darling(datorn) i drygt 1 månad. Snyft!
Och tack Zanèt. Katerina |
|
|||
|
|||
Sedan är jag inte hundra men jag tror att man måste visa att datorn är en dator - d.v.s. starta den och visa att den fungerar...?!
Hur som helst - om du tar med datorn i handbagaget så scannas den vid säkerhetskontrollen, se Länk till Luftvartsverkt om handbagage (mitt på sidan, efter rubriken "Detta gäller också från den 6 november"). //Åke |
|
|||
|
|||
Citat:
Däremot så fick jag ta av mig skorna och bältet (+handbagage, kappa etc) och lägga i en back som skulle röntgas när jag flög OSL-ARN . Det såg lustigt ut när alla kostymklädda affärsresenärer plötsligt stod i stumplästen och byxorna hasade ner på en del. Det blev VÄLDIGT stökigt, alla fick ju flera backar att hålla reda på. |
|
|||
|
|||
OK - då minns jag fel om att datorn skulle startas
//Åke |
|
||||
|
||||
Du kanske läste det någonstans den 1 april...
|
|
|||
|
|||
Men det är säkrast att ha rena och hela stumpor på sig när man flyger från Oslo, annars får man skämmas...
|
|
||||
|
||||
Citat:
Camilla som bjöd på ett gott skratt åt sin omgivning |
|
||||
|
||||
Nu är det ju redan för sent att svara, men jag gör det ändå. På Apollo står det att enligt nya EU regler ska:
"Datorer Laptops och annan stor elektronik ska tas ut ur handbagaget före screening i Securitykontrollen.". Mvh Ann |
|
|||
|
|||
Citat:
Bra att du piggar upp dina medresenärer! |
|
|