Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-05-09, 16:47
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Politik... EU... Grekland.

Hej på er alla!

Jag behöver hjälp!

Läser just nu en kurs som handlar om EU. Dels ska vi sätta oss in i ett land (har självklart valt Grekland!) inför ett rollspel vi ska ha och dels ska vi skriva artiklar om aktuella EU-frågor.

Det senare är svårt, tycker jag, som inte alls är särskilt insatt i politik.

Vill helst slå två flugor i en smäll och skriva om något som har med Grekland att göra, men annars funkar ju Sverige eller vilket annat land som helst egentligen.

Är det någon här på Kalimera som har tips på vad som snackas om i EU just nu? Gärna med anknytning till Grekland alltså, men annat går också bra.

Mvh
Janet
Svara med citat
Gammal 2007-05-09, 18:26
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Standard Sv: Politik... EU... Grekland.

http://www.ypex.gov.gr/www.mfa.gr/en-US

Här hava du lite att bruka för dina behov!!!

Hälsningar- De bästa

Arne och Hustru Birgitta
Svara med citat
Gammal 2007-05-10, 08:27
Janets avatar

Tack Arne och Birgitta!
Kram på er!
Svara med citat
Gammal 2007-05-10, 09:10
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Sjekk også Athens News på nettet. De er flinke til å skrive fyldige artikler om Hellas og EU, og har et digert arkiv. Akkurat nå skrives det mye om avfallshåndtering - kanskje ikke verdens mest spenstige emne, men det tøtsjer jo borti Hellas og miljøvern, som avisen har skrevet mye om tidligere. Og miljøvern er jo også en stor sak innen EU.

Lykke til, Janet!
Svara med citat
Gammal 2007-05-10, 20:35
Janets avatar

Tack Admirala, jag skulle gärna göra något på miljön... men min grupparbetskompis vill gärna göra något om sk roamingavgifter (vet inte hur det stavas). Det handlar om att ett land kan ta ut höga avgifter för att man ringer på deras nät... nått sånt. Ska kolla upp det lite närmare! Är tydligen aktuellt bland annat när det gäller Grekland.
Svara med citat
Gammal 2007-05-10, 23:32
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av Janet Visa inlägg
Tack Admirala, jag skulle gärna göra något på miljön... men min grupparbetskompis vill gärna göra något om sk roamingavgifter (vet inte hur det stavas). Det handlar om att ett land kan ta ut höga avgifter för att man ringer på deras nät... nått sånt. Ska kolla upp det lite närmare! Är tydligen aktuellt bland annat när det gäller Grekland.
Det var rätt stavat Och problemet din kursare vill titta på stämmer och är väldigt aktuellt. EU håller stenhård koll på detta just nu och kommer troligtvis inom kort (vilket innebär något år eller två...) komma med en lag, som då alla medlemmar måste följa, för att förbjuda detta "handelshinder". EU:s tanke är att det ska kosta lika mycket att ringa oavsett om man ringer inom sitt eget land eller till ett annat EU-land.

Så din kursares ämne blir lite avslaget eftersom det redan finns focus på det ämnet. Fast det är klart. Då finns det ju massa material att utgå ifrån om man vill vara bekväm...

Annars tycker jag din idé är utmärkt. Grekland har enorma problem med avfallshanteringen. Det står om det i tidningarna "varje" dag. Ta för vana att läsa Ekathimerini varje dag så får ni mängder med uppslag. Annars så finns det vattenbristen och vad EU kan hjälpa till att göra åt den (speciellt aktuellt i år), arbetslösheten, den stora svarta ekonomin, hur kan EU hjälpa till att få ner dödstalen i trafiken i Grekland som ligger bland de högsta i EU osv... Det finns massor att titta på...

Men det klart att du ska skriva om Grekland Janet...

Peter
Svara med citat
Gammal 2007-05-23, 16:57
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Senaste nytt om EU och telefonavgifter:

http://www.aftonbladet.se/vss/nyhete...076181,00.html

Peter
Svara med citat
Gammal 2007-05-23, 19:17
Janets avatar

Tack!
Skulle just sätta mig och skriva, bra inspiration från Aftonbladet.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:24.