|
||||
|
||||
Automat Incheckning på Arlanda
Hej!
Är det någon som har rest med något bolag som använder sig av Automat Incheckning på Arlanda? Har ni använt automaten istället för att stå i kö vid incheckningen? Jag är lite osäker och fundersam angående detta. Tycker att det verkar väldigt smidigt, men samtidigt, när något är nytt är man ju lite osäker på att det fungerar bra osv. Vi kommer att komma till Arlanda kvällen innan, ska bo på hotell. Såg att Apollo hade så man kunde checka in baggaget i automat redan 23 timmar innan avgång. Det är ju ganska smidigt att göra det på en gång, när man kommer med tåget. Då slipper man ju släpa resväskorna till hotellet fram och tillbaka. Sedan morgonen när man ska flyga, behöver man ju inte vara där så lång tid i förväg. Jenny |
|
||||
|
||||
Sv: Automat Incheckning på Arlanda
Vi har funderat på att testa detta system nu i nästa vecka då vi far till Samos med Apollos enkla flygstolar.
Nu sprack det hela genom att just denna flight sker med ett inhyrt plan, och icke med Apollos Novair. Apollos info : Automatisk incheckning Apollos resenärer, som flyger med vårt eget flygbolag Novair, kan nu välja att använda automatisk incheckning på Arlanda, Göteborg, Oslo och Köpenhamn. Automaterna är skyltade med Charter Check-In samt flygbolagets logga Novair. För att kunna använda automaten anger man sitt 12-siffriga bokningsnummer utan bindestrecken (060518-3400-00). Automaten skriver ut både boardingkort och bagagetaggar. Resenärerna märker själva sitt bagage med bagagetaggarna och lämnar dem vid bagageinlämningen som är skyltade med Bagage-Drop och namnet på flygbolaget. Vid bagagedrop visar man upp sitt pass/ID/visum innan man går till angiven utgång. I dagsläget finns två automater på Arlanda, en på Landvetter, fyra i Köpenhamn och tio i Oslo. De som inte kan använda sig av automatisk incheckning är de familjer som reser med infant (barn under 2 år) eller resenärer som har rullstol. |
|
||||
|
||||
Automatisk incheckning fungerar jättebra, jag har använt det flera gånger.
MEN man kan inte lämna bagaget i bagageinlämningen mer än någon timme innan avgång. Checka in i automaten, få sina taggar och sitt platsnummer kan man göra 23 timmar i förväg (eller via internet eller sms, då får man taggarna ännu snabbare när man är framme vid automaten och inget boardingkort utan bara en papperslapp med platsnumret från en automat där man går in i planet) men bagageinlämningen där man lämnar väskan är bemannad och öppnar en viss tid innan avgång (varierar mellan flygbolag och flygplats). Jag har varit med om att den bara öppnade 50 minuter innan avgång, men det var inrikes och på en mindre flygplats. Utrikes är det säkert alltid tidigare, men inte mer än gissningsvis 2-3 timmar. |
|
||||
|
||||
Jag läste på Apollos sida att automatincheckning kunde göras tidigast 2 timmar före avresa.
Ur Apollos Bra att veta vanliga frågor Citat:
Med SAS kan man checka in 22 timmar före avresan via Internet och sen hämta ut Bagagetaggar och boardingkort i Automater på Arlanda Trevlig resa Glenn Senast redigerad av glenn_f den 2007-05-10 klockan 12:02. |
|
||||
|
||||
Jag pratade med en tjej på Apollos huvudkontor. Hon sa till mig att det gick bra 23 timmar innan! Konstigt! Olika besked alltså. Jag trodde att man kunde lämna baggaget vid samma tidpunkt. Synd. Då har de börjat med automater för att folk ska slippa köa bara. Jag som trodde att det skulle gå smidigt som attan! Jaja, jag får väl göra som jag alltid har gjort då. För mig spelar det ingen roll att behöva köa till incheckningen. Jag tyckte bara att det hade varit skönt att kunna bli befriad från tunga väskor och sedan bara gå genom säkerhetskontrollen strax innan avgång.
Tack för alla svar! Jenny |
|
||||
|
||||
Så här står det på Novairs sida:
Novair erbjuder Automat Check-in för alla våra passagerare med avreseflygplats Stockholm-Arlanda, Göteborg-Landvetter, Köpenhamn-Kastrup och Oslo-Gardemoen. Nu kan du checka in redan 23 timmar innan avgång om du vill, detta under förutsättning att flygplatsens Bagage-drop är öppen. Det är vid Bagage-drop du efter att checkat in, lämnar ditt bagage. Vid Bagage-drop visar du också upp din ID-handling. Här följer en beskrivning av hur du kan underlätta din inchecking och lägga din tid på roligare saker än att köa! Så Apollo och Novair säger olika.... |
|
||||
|
||||
I flygplatsernas värld är inte incheckning och att lämna bagaget i bagageinlämningen samma sak. Kanske är det därför beskeden verkar olika? Den ena har svarat på att du kan checka in, dvs tala om för datasystemet att du verkligen tänker åka, och den andra har dessutom svarat att du kan lämna bagaget om bagagedropen är öppen.
Det kan den ju också vara om det är dags för andra avgångar, så då borde det ju gå bra att lämna bagaget, tycker man. Jag har dock inte varit med om det. Syftet med automaterna är nog inte att vi ska få lämna bagaget tidigare, utan att avlasta personalen och förhoppningsvis göra hanteringen snabbare så det blir billigare för flygbolaget. Men nog vore det toppen om man fick lämna väskan på kvällen när man ska övernatta på Arlanda. Hoppas det funkar så för er, och berätta sedan hur det gick! |
|
||||
|
||||
Jag förstår. Jag hoppas att bagage-drop är öppen när vi kommer kvällen innan, för då är vi avlastade. Vi kan även sova lite längre på morgonen. Planet går 8.10, så då behöver man ju inte vara där förrän vid strax efter 7.00 ca. Då kan man äta frukost i lugn och ro och inte behöver vi jäkta heller. Jag ska tala om hur det gick, om jag kommer ihåg!
Jenny |
|
||||
|
||||
Den dag biometri (fingeravtrycksidentifiering) är införd på alla flygplatser borde man ju kunna lämna sitt bagage utan att det står personal där och kollar leg. Då kanske vi får lämna väskorna på kvällen på Arlanda?
Fingertrycksavläsning finns på nästan alla SAS inrikesbagageinlämningar och gater sedan förra våren. Man lägger pekfingret på en pytteliten skanner när man lämnar bagaget och när man går genom gaten. Jag har gjort det en gång och det funkade utmärkt. |
|
||||
|
||||
Vi har bara checkat in i automat på Arlanda en gång och det var i höstas när vi skulle till London.
Det var med British Airways och då hade de personal vid automaterna också ifall man skulle få problem, toppen! |
|
||||
|
||||
Apollo har svarat!!
Hej,
Man kan inte checka in kvällen innan utan det är två timmar före avgången även vid automatcheckin. Den öppnar alltså i ert fall 05.30 och detta för att det måste finnas personal där ni "droppar" ert bagage. Med vänlig hälsning Anette |
|
|||
|
|||
Vi använde den automatiska incheckningen på Arlanda när vi flög till Kreta förra lördagen. Det var jättesmidigt och inga köer. Problemet var att det inte fanns personal så det räckte så de stände den incheckningen bara en resenär efter mig. Så de andra som ville göra samma sak fick snällt gå och ställa sig sist i de långa köerna.
//Ingela |
|
|