|
||||
|
||||
Lördag 12/5
Lördag 12/5
Hej på er alla. Vaknar 10.00 och hett som en bastu inne. Jag måste ha fönstret stängt om bug-killern ska fungera. Vädret är bara sol och 23,2 grader ute o nästan totalt vindstilla. Luftfuktigheten är nere på 62% och det är bra då jag ändå är så nära havet. Det som väckte mig var telefonterror som sökte kvinnan som bott här tidigare. Jag har ju köpt hennes telefonnummer så jag får väl skylla mig själv. Om jag nu kunde tolka vädret rätt igår ska det bli 35 grader på tisdag till veckan. Jag ska bort idag så vi får se vad som blir skrivet. Jag håller på och studerar grekisk byggnadsteknik och tänker skriva om det. Träffade ett par byggare en bit nerför gatan och fick gå in och titta samt att jag var välkommen tillbaka om jag ville se mera. Nu kom jag hem och tänkte ta en dusch, men det finns nästan inget vattentryck då de håller på att fylla upp poolen en bit längre bort på gatan. När jag mår bra får jag inte skjuts ända hem utan får hoppa av uppe på Nea Kydonia. Imorgon blir det mera. Uffe |
|
||||
|
||||
Sv: Lördag 12/5
Å, är det därför det var så dåligt tryck i vattenledningen? Här fyller man också en stor pool, men det har kört tankbilar hela dan, jag trodde det skulle räcka. Lite knepigt att alla pooler ska fyllas när vi står inför hotande ransonering, men allt för nöjeslivet. Havet då???????? Kan det vara krav från turisterna möjligen???????? Väg klorin mot maneter, kakel mot sand i brallan, vattenslöseri mot farliga vågor.
|
|
||||
|
||||
Då jag för länge sedan bodde i Mariehamn på Åland så hade de badhus med saltvatten i poolerna. Är detta inget som praktiseras i Grekland? Jag har aldrig sett det efter jag flyttade från Åland men med tanke på vattenbristen borde det ju gå att bygga anläggningarna i Grekland på samma sätt. Sedan vore det ju bra mycket trevligare med en pool med saltvatten än en med pool.
Mvh Janérik |
|
|||
|
|||
Var vänlig och klicka på en av 'Snabbsvars'-ikonerna i inläggen ovan för att aktivera 'Snabbsvar'.
|
|
|||
|
|||
Ja, det låter bra mycket härligare med 23,2 grader än 0,2 grader och snö i luften.
Men det är det som är Piteå i maj, men som tur år så har vi ljust nästan dygnet runt vid den här tiden, så vi väntar på sommar. Det är mindre än 14 dagar, och jag är väldigt nyfiken på hur du har det i praktiken. Bloggen gör att man känner sig som man var på Kreta varje kväll, ( min normala kvällsliteratur), och det är mycket värt. Om det är något du behöver från Svedala kan du maila. Ha det, och vi syns på ett par veckor |
|
||||
|
||||
Uffe nu blev din text jättestor. Garanterat läsbar av alla. På kreta finns det ju mycket vatten men visst är det hemskt att fylla pooler med sötvatten i områden där det råder vattenbrist.
Eva |
|
||||
|
||||
Jag tycker det är skönt att bada i en saltvatten pool men jag har ju inte alla med mig. Reningen är något svårare mad saltvatten då det krävs avskummare m.m, mycket enklare med att kasta i lite natriumhypoklorid och gå därifrån.
Uffe |
|
|