![]() |
|
|||
|
|||
![]()
[INDENT]Är det någon som vet vad som gäller?
Skall min fastighet/ lägenhet i Grekland deklareras i Sverige ? Har läst någonstans att just fastigheter i Grekland inte behöver deklareras i Sverige. [/INDENT] |
|
||||
|
||||
![]()
Hej
Enligt vad jag vet så behöver du inte det. ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Nej, Grekland är undantag från den beskattningen.
|
|
|||
|
|||
![]()
?? det var något nytt, hur kommer det sig?
Jag hörda att all utländsk egendom (t.ex. fastighet) skall beskattas i Sverige. om man gör det eller ej.... /Nico |
|
|||
|
|||
![]()
Dette lurer jeg også på.
Jeg vet at jeg må betale skatt i Hellas av leiligheten min i Nafplio. Regner med at jeg ikke må betale til Norge også, da blir det jo dobbel beskatning ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
[LEFT]Jag hittade följande på skatteverkets hemsida (gäller personer bosatta i Sverige)
Fastigheter, bostadsrätter och liknande objekt som är privatbostad i utlandet är skattepliktiga till statlig fastighetsskatt. Bostäder på jordbruksfastigheter i utlandet är däremot inte skattepliktiga. Fastighetsskatten för privatbostad i utlandet är 1,0 % av 75 % av marknadsvärdet exklusive eventuellt markvärde. ![]() Men man skall ha klart för sig att chansen att grekiska skattemyndigheter kontakta svenska och visa versa är inte sååå stor. /Nico[/LEFT] |
|
|||
|
|||
![]()
Om man läser det finstilta i "dags att deklarera" så står det vilka länder som är undantag. Jag har fått det förklarat för mig att Grekland vill skydda dem som vill bygga här och har därför inte gått med på att lämna ut information om vilka som äger fastigheter här.
Privatbostad i utlandet som ej skall beskattas i Sverige gäller för bostäder i Grekland, Israel, Marocko och Peru! Senast redigerad av Agda den 2007-05-15 klockan 11:23. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Helt riktigt. Men det belopp som erläggs i fastighetsskatt i det land som fastigheten finns får du avdrag för i Sverige. Beloppet måste du själv ange under övriga upplysningar i din inkomstdeklaration och sedan gör Skatteverket en kvittning när de beräknar den slutliga skatten. Celbe |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Celbe |
|
|||
|
|||
![]()
Hej,
kollade precis samma dokument som Agda hänvisa till ta tillbaka alla mina tidigare inlägg...grekland, israel marocko och Peru är fria från fastighetsskatt i Sverige... /Nico |
|
|||
|
|||
![]()
Tack för inläggen
Man ser att det är bra att läsa det finstilta. Reijo ![]() |
![]() |
|
|