![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Så hette det en gång på urtiden, när jag gick i folkskolan. Det var lite nervöst, mest för lärarna, jag är säker på att vi barn inte fattade att lärarnas prestationer också lyste igenom våra resultat.
Kommer inte ihåg om jag gjorde bra ifrån mig. Ingen pressade på. Var man normalbegåvad och hängde med lite lagom gled man bara igenom skolan. Inte förrän i gymnasiet fattade jag att det behövdes lite ansträngning också. Men det var på det glada sextiotalet. Jobb fanns bara man var beredd att flytta på sig (söderut). Detta som inledning till dagens betraktelse. Här i Grekland tycks det vara väldigt tufft för skolbarnen i alla åldrar. Jag hör från grannar och vänner hur barnen har en massa läxor redan från start. Extralektioner i allt möjligt. Samma lärare på dan och på kvällen, fast det kostar massor med detta "frontistirium". Har man flera barn kan det bli familjens största utgiftspost. Häromdan var det nationella prov för de högre klasserna. De dagarna får man inte köra förbi skolorna, vägarna är avspärrade, för att inte störa ungdomarnas koncentration!. Tidningar rapporterar, folk blir intervjuade. De flesta familjer vill att barnen ska få högre utbildning, trots att de ofta går ut i arbetslöshet med sina (dyra) diplom. Byggnadsarbetarna har fullt upp att göra och tjänar ganska bra, men det jobbet är inte vad de drömmer om för sina barn. Jag känner en man som har marmorfirma, prima rörelse, goda tider. Jag frågade om han inte skulle låta dottern lära sig driften av firman, men det kunde han inte tänka sig, juridik ska det bli. Varför reagerar vi så här? Varför säger vi åt våra barn : plugga så slipper du montera badkar/bära post/tvätta gamlingar/köra lastbil... Det är nog samma fenomen i alla länder, och jag tror att vi lurar barnen och oss själva. Jag gratulerar den unga människa som realistiskt ser sig omkring och inte är rädd för att pröva olika möjligheter. Varför graderar vi jobb som vi gör? Kan något samhälle klara sig med enbart högskoleutbildat folk? Tanken är rent löjlig. Barnen ska få fler möjligheter än vi fick. Därför trimmas de med massor av läxor, extralektioner, inträdesprov, jättestress. Inte alla klarar kraven från föräldrar och skola, depression och destruktiva tankar följer med. |
|
|||
|
|||
![]()
Där satte du huvvet på spiken, dessa dagar ser jag inte min son överhuvudtaget.
Han sitter och läser dagar och nätter igenom och han ska snart fylla 14 år. De har i genomsnitt 3 examenprov per vecka, allt ska kunnas utantill. Jag lider med honom, men är det så att man inte skriver vissa poäng på ett prov har man chans att få göra om det i september innan skolan börjar. Missar man även det provet, får man gå om hela årskursen. Vem vill gå om ett helt år för ett ämne, därför är barnen superstressade att klara alla proven så bra som möjligt. Han skriver i 12 olika ämnen, matematiken, kemi och fysiken kan jämföras gymnasiskola i Sverige eller kanske tom universitet och högskola. Han går i årskurs 8. Detta med skolorna och alla läxor och extra skolor, frotistirio som barnen går i är nog det jag tycker värst om i Grekland, Och jag har ständigt dåligt samvete för mina barn när det gäller skolan här. Men om de inte följer med pressen kommer det långt efter och hur ska de kunna ha en chans till en vanligt jobb, är inte ute efter att mina barn ska bli advokater eller läkare. Men som pressen är i skolorna måste man verkligen råplugga även till att få en yrkesutbildning, tex min son vill jobba som bilmekaniker, då han är väldigt bra på tekniska grejer och på att meka. Han hatade skolan från dag 1, så vi får se hur det blir med den saken. 6 år gamla börjar de skolan, läxa från första skoldagen. Läxa ges varje dag och även över helg och lov. Känner många barnfamiljer som river sitt hår, de spenderar många timmar varje dag till att hjälpa barnen med läxorna, och har man då flera barn har man inte mycket tid kvar till annat. Man ser inte barn ofta ute och leker på veckodagarna det är så fullt upp med extraskolor och läxor att de inte hinner vara barn. Apropå extraskolorna, var hemma hos min bästa vännina igårkväll, hennes dotter är 17 år. Hennes extraskola kostar 300 euro per månad, förutom grekiska skolan går hon där 4 kvällar i veckan i snitt 4 timmar per dag, och prov på söndagar. Det är helt sanslöst. Alla föräldrar tror jag tycker illa om detta system, men hur ska man kunna bryta det..... Monica |
|
|||
|
|||
![]()
Jag vill bara instämma i vad ni säger om pressen på de grekiska skolbarnen. Har själv hjälpt goda vänners barn att "läsa i förväg" nästa års kurs i engelska. Visst fanns det ganska många som gick och läste privat vid sidan av samt under sommarlovet för att klara sig på den tiden jag gick i skolan, men inte som i Grekland, där frontistirio ju är närmast obligatorisk. De lär sig ingenting i skolan, så därför måste de gå, säger föräldrarna. Har besökt en grekisk gymnasieskola och följt undervisningen under ett par dagar, men har inte tillräckligt underlag för att yttra mig i huruvida detta är korrekt eller inte. Och visst är det underligt att hantverksyrkena inte "duger" längre. Här hemma finns det snart inte en rörmokare att få tag på.
Lino |
![]() |
|
|