Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Uffes hörna

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-06-02, 12:08
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Lördag 2/6

Lördag 2/6

Nu kom grannen hem 23.20, ganska tidig kväll i mina ögon då hon inte brukar vara hemma förrän vid tretiden på natten som tidigast. Hon är ju för sjutton grekinna!

God morgon och en mycket god sådan. Klockan är just nu 07.30 med totalt vindstilla, sol och blå himmel. Där ser ni alla som tjyvtittar på vädret, det är som travet hos meteorologerna. Vem gissar närmast? Jag har faktiskt störst tilltro till våra lokala meteorologer i Iraklion, samt mina egna ögon. Nu på morron hade nyheterna ändrat sig. Sol idag samt imorgon och jag instämmer. Barometer är mycket bra att ha för den funkar. Tempen inne är behagliga 23° och 19,4° ute. Fortfarande lite kyligt på kvällarna, så en fleecejacka eller kofta kan vara bra att ha. Det är bra att det är vindstilla för då kan jag öppna tvärdrag i lägenheten.

Idag ska jag börja med att städa i bokhyllan. Alla böcker är sorterade efter författare och vad jag ska göra är enkelt. Sortera ut alla dubbletter och arkivera de i containern längre ner på gatan. Jag har frågat om det finns någon som vill ha dom men ingen är intresserad. Städningen är ett måste för annars måste jag köpa en bokhylla till. Jag tycker det räcker med fyra stora två meters för jag har inte plats för mer.

Nu har jag börjat lessna på jordnötter och jordgubbar. Det har nog blivit för mycket av båda sorterna. Det finns en annan typ av nötter att köpa, men de skräpar ner så mycket för man måste skala dom.

Dagens promenad blir lång igen. Hämta ut mera pengar och bläckpatroner. Det går mycket bläck när man skriver ut foton. Igår fick jag besök av Inga Lill och hon hade varit på Lidl och inhandlat räkor åt mig. Nu blir det löjromsröra, kanske ikväll. Vi får se eller kanske jag sparar det till något annat tillfälle. Lite tråkigt att göra sådant till sig själv men o så gott. Frostade av gamla kylen igår och fick som resultat simbassäng på köksgolvet. Ändå hade jag lagt ut ett stort badlakan framför kylen, men det var inte tillräckligt.

Jag har försökt att lista ut varför alla furumöbler är lackerade här och jag tror jag har svaret. Det är så usel kvalitet på virket och det behövs mycket fyllnadsmassa i kvisthål och liknande. Inget snyggt om man har rent trä, då måste det till bättre virke. Jag var förbi ett snickeri här på byn och pratade lite grann. Fick titta på virket som ägaren stolt visade upp. Tredje sortering eller fjärde i mina ögon. Skulle aldrig falla mig in att göra möbler av det materialet. Möjligtvis målade för då behöver man inte se underlaget. Han visade det som de sorterar ut ur leveranserna. Snygga blåträplankor som man hade kunnat göra snygga saker av. De går till spillved. Jag har själv byggt en snygg byrå i blåträ i Sverige som är obehandlad och idag snyggt blekt av tidens tand. Nu ska jag ut och kommer inte tillbaka förrän sent.

Uffe

Gammal 2007-06-03, 08:51
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Lördag 2/6

Godmorgon Uffe! Det verkar onekligen som om sommaren är på väg på allvar. Så också här i Sverige. Har du fått något livstecken från Kickie eller sover hon forfarande?
Gunilla
Gammal 2007-06-03, 08:59
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sv: Lördag 2/6

Jag har skickat SMS till henne men hon sover nog fortfarande. Det blir väl så att proppen går ur när man väl står vid målet, allting släpper och den sista tiden verkade jobbig. Jag kan ju bara titta på mig själv första gången. Det tog en vecka att landa och banan var ojämn.

Uffe

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:56.