Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-06-07, 11:34
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Bra restauranger på Chania-kusten

Håller på att uppdatera min lilla bok om goda matställen på Kreta, i Chania och i närheten av Chania. Så här ser det ut:

- Tamam (Chania) Prisvärt, originell meny
- Ozon (Agii Apostoloi)
- Aletri (Agia Marina) där Kickie Jobbar
- Kouroupis (Agia Marina), där äter kretensarna
- Zafferano (Platanias) italienskt/grekiskt, dyrt, gott
- Symposio (Platanias) för "gourmander"
- Drakanias eller Drakiana by the river (Platanias) Billigt och gott
- Aidonisos (Gerani) stora portioner, god mat. Notan i speldosa

Lång lista, men inte mycket i Chania... så snälla, om ni har tips på goda, prisvärda restauranger i Chania, så tar jag tacksamt emot dem. Jag vill åka in till Chania men sambon svär över de matställen som vi har "råkat ut för" i stan. Med döda flugor simmandes i maten och uppblåsta fisknotor...
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-06-08, 08:50
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Bra restauranger på Chania-kusten

Tack Gita, för att du delar med dig.
Kommer att ha nytta av listan i augusti när vi åker ner.

Monica
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-06-08, 23:52
Prochania Prochania är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 32
Standard Sv: Bra restauranger på Chania-kusten

hej, vi har alltid haft semiramis, i en gränd alldeles bakom hamnen i chania, som favorithak sedan -99. Åt alltid första och sista middagen där. Stället drevs förr av en grek som var gift med en svenska (eller var hon danska?) men honom har jag inte sett på länge. I år svek vi faktiskt semiramis och åt inte där en enda gång... har senaste gångerna kännt att det blivit mer och mer opersonligt och turistaktigt. Vi åker till chania minst en men helst två gånger per år och äter alltid på semiramis men de känner ändå inte igen oss...
såå i år, efter rekommendationer från kalimera.se, åt vi på Kalderimi, oh my vilken god risotto med kyckling jag åt!! Och sambon åt Pasta Kalderimi och den var visst också ljuvlig och alla barnen åt och njöt av bara den... ett plus för väldigt trevlig och inte ett dugg påträngande personal. Vi tackar ödmjukast för det tipset och delar härmed gärna med oss.

Kram/Erica m fam
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-06-08, 23:55
Prochania Prochania är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 32
Standard Sv: Bra restauranger på Chania-kusten

heheh glömde... appropå "råkat ut för"

Vi undviker konsekvent restaurangerna i hamnen och någon uppe i gränderna bakom. Och de verkar ha lärt sig känna igen oss... ;o)
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-06-20, 16:12
Goofy Goofy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 10
Standard Sv: Bra restauranger på Chania-kusten

Restaurant "Kassandra" i Aghia Marina längs huvudgatan. Gudomligt god "chicken a´la creme" och världens trevligaste tjejer som har restaurangen Vi kommer snart!!! Åker 28:e juni!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-06-21, 00:09
Marie_W Marie_W är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Inlägg: 249
Standard Sv: Bra restauranger på Chania-kusten

På hela Kreta finns det bara ETT gudomligt ställe att äta riktigt god och vällagad mat på och det är på Sunset...längst bort, längst ner och längst ut i Falassarna... gå ut och titta vad mamman i familjen lagat för dagens rätter...oj!! Har varit på flera öar, och andra ställen men DEN maten....
Marie
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-06-21, 00:24
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Bra restauranger på Chania-kusten

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Håller på att uppdatera min lilla bok om goda matställen på Kreta, i Chania och i närheten av Chania.
Fortezza ute på pire i Chania, ser visserligen ut som värsta turistfällan!

Men vilken miljö, vilken service och framförallt vilken mat!!!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-06-21, 06:34
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Bra restauranger på Chania-kusten

Rekommendera restauranger är svårt,alla har ju olika tycke och smak.Tror dock att alla hittar nåt som passar.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-06-21, 12:28
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Bra restauranger på Chania-kusten

Citat:
Ursprungligen postat av ATHANASIA Visa inlägg
Rekommendera restauranger är svårt,alla har ju olika tycke och smak.Tror dock att alla hittar nåt som passar.
Sant! Men personligen vill jag nog ändå tycka att rekommendationer kan vara på sin plats!

Jag äter gärna någon måltid på fin restaurang för kanske 100€ för två på min semester, likaväl som jag äter en enkel måltid med gyros för 5€ för två!

Jag kan tycka att en enkel gyrozbar kan få toppbetyg och en lyxkrog bottenbetyg och vice versa! I sådana fall kan jag också tycka det är värdefullt vad andra tycker och känner!

Ps. Tipsa gärna om bra matställe i krokarna runt Agios Nikolaos
(ska dit i juli)
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-06-21, 15:56
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Bra restauranger på Chania-kusten

Jag håller med Ricky... och jag menar inte "rekommendera lyxkrogar" utan rekommendera krogar som lagar bra mat. Dyr eller billigt, spelar roll, bara den är vällagad och gärna husmanskost. Helst också billig... Men någon kväll vill man kanske fira lite extra, tex när svärfar skall fira sin födelsedag och bjuder på middag . Då vill man inte hamna på en krog som har dåligt lagad mat av dåliga råvaror och sur personal...
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-06-21, 18:21
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Bra restauranger på Chania-kusten

Det finns massor att välja på och antal ställen ökar för varje år.
Ett generellt tips är att söka efter de ställen kretensarna själva besöker.
Nästan alla smalriktningar och prislägen kan tillfredsställas men som besökare vill man naturligtvis prova på det grekiska köket.
I Agia Marina, Platanias, Stalos etc finns massor av matställen som endast har öppet under sommarperioden och därmed nästan helt är inriktade på turisterna Det svåra är nog att veta vad man skall välja från menyn.


Tavernan som ligger på vänster sidan av vägen alldeles innan man börjar nedfarten till stranden vid Falassarna har ett fint läge med fantastisk utsikt och om man har tur med fina solnedgångar samtidigt som man avnjuter en god måltid. Fråga efter grekiska rätter. Det är mamma som står i köket och hon kan laga mat.
Även nere i Falassarna finns en del restauranger bl a en ny med fint läge nere vid stranden men jag har ej testat maten.
På vägen tillbaka mot Chania ligger på vänster sidan strax efter man passerat avtagsvägen till en "stora" hamnen i Kissamos en mindre "fiskehamn" där det ligger en liten fisktaverna "Captain Michalis" som är värd ett besök. Lugnt och trevligt ställe med utsikt mot hamnen och de färgglada båtarna samt mot bukten utanför.
Här finns alltid färsk fisk på menyn.

Naturligtvis skall man även in till Chania både under dagtid och kvällstid.
Dagtid är saluhallen "Agora" ett måste. Här finns allt från livremmar till komage från grönsaker till ost, oliver, fisk och mycket, mycket annat.
Ett gott råd: VAR INTE RÄDD FÖR ATT ÄTA I DE SMÅ RESTAURANGERNA INNE I SALUHALLEN.
Här äter kretensarna redan tidigt på morgonen allt ifrån kotletter till soppa.
Fisk i västra delen och mest kött i östra delen. Besök Theodora och Marias lilla ställe ”O Zerbos” (8-10 bord) på höger sida alldeles efter du passerat den första kötthandlaren när man kommer in från östra ingången till saluhallen. Bättre lammkotletter och kotletter finns inte. Sallad och en kanna "äkta" kretensiskt vin(helt utan tillsatser av andra ämnen). Eller prova gärna de färdiglagade rätterna, inte så många, men äkta kretensiskt.
De flesta turister "går bara och tittar" på dessa ställen och vet inte vad de missar.

Fisk i Chania äter man bäst i östra hamnen (här finner du också grekerna när de går ut för att äta fisk).
Bl a hittar du här Apostolis, Musio, Vasiliko och Taverna Vassilis. Alla är bra men själv föredrar jag den sistnämnda.
Här är fint att sitta på kvällarna när solen håller på att gå ned med fin utsikt över fiskhamnen. Bra fiskrestauranger finns även i Nea Chora


Efter besök hos exempelvis Vassilis kan man fortsätta till Café Kriti, som ligger upp i nästa kvarter.
Här spelas lira, luta, här dansas och sjungs och här dricks raki m m.
Servitören Christos är lite udda men är en vänlig själ.
Gillar man eller vill man uppleva lite kretensisk musik är stället absolut värt ett besök.

Lite längre bort bakom tullhuset finns en italiensk restaurang, Kariatis, med vällagad mat, om man känner för italienskt som omväxling.


Västra hamnens restauranger handlar mest om inkastare och för dyra priser för rätt medioker mat.
Ta hellre en drink eller kopp kaffe på ett av kaféerna och "titta på folk" och njut av tillvaron.
Den bättre maten hittar du i de smala gränderna bakom hamnen. Flera bra ställen har redan nämnts.
Ela på Kondolakigatan, Strata och Moutoupaki taverna på Odos Porto är bra val.
De traditionella rätterna på Strata lagas av Kostas hustru Niki och hos Antonis på Moutoupaki lagas de av systern Maria.
Det finns naturligvis fler ställen särskilt lite utanför Chania t ex på vägen ut mot flygplatsen.
Utsikten från dessa är helt fantastiska men det blir lite för långt att även beskriva en del av dessa.

Vill man uppleva kafélivet i Chania skall man självklart bege sig till Akti Miaouli, som ligger på östra sidan av stan utmed vattnet. Här får man absolut sitt lystmäte om man gillar kaféliv.
Strax nedanför Prof Illias på vägen mot flygplatsen ligger även 2 kaféer med utsikt över hela Chania. Kvällarna med solnedgångarna där glömmer man inte i första taget.

Hyr du bil ta en tur upp till Therisso där du hittar flera tavernor. Andartis har bäst atmosfär och bra mat får man alltid hos Nikos med familj. En söndagsmiddag där under vintertid är en oförglömlig upplevelse.

Välj vägen över Zourva (här finns också en bra taverna med fin utsikt och bra mat) och Meskla tillbaka och jag lovar att du återvänder nöjd och belåten vad magen beträffar och har även njutit av de skönhetsupplevelser du fått.

Kalo taxidi kai kali orexi

lars
Kriti sti kardia mou
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-06-22, 11:37
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Bra restauranger på Chania-kusten

Lars - tusen tack för dina tips och för den tid du har lagt ned för att dela med dig!

Letar efter det genuina, där grekerna trivs. Så din beskrivning printas ut och tas med på resan.

Förra sommaren fick jag beröm av karpathosborna att jag så fort hade "nosat fram" genuina mat/mezeställen. När Maria på hotellet skulle ge mig tips på restauranger, så var mitt svar:"Already been there!"

Jag hade fått tips av Nora och Karin innan vi reste och så gjorde jag bara som så att jag frågade innehavaren av affären där vi handlade:"Om du var hungrig, var skulle du äta ikväll?"

"Hemma" sa han. Och sen gav han mig sina tips på bra matställen. Först frågade han dock - "Vill du äta turistmat?" "Nej! Jag vill äta det som du skulle äta"

Kanske gav han mig adressen på brorsans restaurang, det vet jag ju inte, men det funkade i alla fall. Så det kommer jag nog testa denna sommar också. Jag skall fråga grekerna...

Tack Lars!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-06-25, 22:58
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Bra restauranger på Chania-kusten

Jag vill slå ett slag för Nea Chora hamn och Ouzethino. Det första borden ute på piren tillhör tavernan och ägaren Andreas. På menyn finns (Gitas favorit...) Soupies me Maratha, klassiska sallader, grillade sardiner, en fantastisk potatissallad och mycket annat gott. En karaff husets röda eller Ouzo och ett gäng mezedes i natten, med havet skvalpande mot fiskebåtarna. Någon live-musik bjuds du inte på men priserna är humana, servicen och maten god och det är nära att promenera in till Chania igen. Tavernan håller öppet året om och besöks till större delen av greker. Man kan även ta ett dopp i havet och luncha, förfriska sig dagstid.
Bli inte förvånad om "huset" kommer springande med en kall öl när du ligger under parasollet.

Kali orexi!
Kikh
Svara med citat
  #14  
Gammal 2009-06-26, 20:04
AnnaHelena AnnaHelena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 31
Standard Sv: Bra restauranger på Chania-kusten

Jag måste också säga Semiramis. Besökte detta fantastiska ställe tre gånger under min veckolånga vistelse i Chania i Maj.
Inga jobbiga inkastare - bara god mat, trevlig levande musik, mysig miljö och en fantastisk dessert som kommer in tillsammans med notan..../Helena
Svara med citat
  #15  
Gammal 2009-06-27, 00:32
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Bra restauranger på Chania-kusten

....möjligen är detta tips helt fel,har ingen aning om stället är kvar, men min i Chania boende och gifta kusin Maria tog mej till ett litet, trevligt ställe i hamnens östra del, bakom de kvarvarande,venetianska båthusen.Stället heter/hette To Doloma (betet) och där tillbringade jag många stunder, samt ävenså ritade mitt första grekiska vykort , som hemtogs,renritades samt trycktes i ca 2000 ex och ditfördes i ryggsäcken och dito triumf några månader senare......Detta var ca 15 år sen, så jag reserverar mej å det grövsta.......men om det finns kvar, kika dit å hälsa från mej,vettja....
Mikke
p.s. säg att jag har originalteckningen kvar, ifall han vill ha mer vykort.... d.s
Svara med citat
  #16  
Gammal 2009-06-27, 13:05
JohannaBlom JohannaBlom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 37
Standard Sv: Bra restauranger på Chania-kusten

Men finns det några bra restauranger i Kato Daratsos?
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT