Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-06-07, 11:58
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Folegandros direkt

Har ar helt underbart. Forstar inte varfor jag vantat sa lange med att aka tillbaka. On ar vackrare an jag minns och det var latt att fa ett mycket bra rum for en rimlig penning 25 euro. Inga rumsraggare fran Chora nar jag kom i mandags sa vi var nagra som tog bussen upp till Chora dar det visade sig finnas en hel del lediga rum. Lagom med turister och solen har stralat nastan hela tiden. Lite moln och enstaka regndroppar i morse men nu skiner solen igen. Ganska svalt pa kvallarna som det kan vara pa Folegandros. Den utbyggnad av turisnaringen som skett sedan jag besokte on for nagra ar sedan har skett med varsam hand. Promenerade fran stranden igar och naturen var helt fri fran skrap.

Bankomaten ar trasig sa den som ska hit bor ladda upp med pengar. Anvander ni APS film sa bor den ocksa inhandlas innan. Annars finns allt. Maten ar genomgaende valdigt bra har och alla mina favoritratter finns har.

Eva
Svara med citat
Gammal 2007-06-07, 19:51
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad

Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Standard Sv: Folegandros direkt

Låter härligt Eva, ha en fortsatt bra resa!

Camilla
Svara med citat
Gammal 2007-06-08, 08:40
monica monica är inte uppkopplad

Hej Eva

Folegrandos och Amorgos är 2 öar som står högt på min lista.
Har aldrig varit där, men har läst och hört så mycket om dem.
Det låter som du har det jättebra, och jag hoppas att resten av tiden blir lika ljuvlig.

Monica
Svara med citat
Gammal 2007-06-08, 19:57
Eva Ls avatar

Tack for det Monica och Camilla.

Har blaser det lite och kvallarna ar svala men dagarna precis perfekta. vindjackan hanger med ut varje kvall men vad gor det pa en sa underbar plats. Har nyss atit underbart god killing med ungsbakad potatis i en tradgardsservering. Mycket gott. Vinbaren som fanns har nar jag besokte on forra gangen finns inte kvar. I den lokalen ar det nu en turistbyra dar jag sitter och skriver. Isabella som drev den da lar ha lamnat den for flera ar sedan och pa slutet drevs den av en man om man far tro lokalbefolkningen.

I hamnen gravs det en del sa den som kommer hit bor absolut satsa pa boende i Chora. Vilket jag personligen tycker ar helt overlagset aven om det blir en bit till stranderna. Karlavostasi ar ganska charmlost i jamforelse med Chora.

Eva
Svara med citat
Gammal 2007-06-09, 23:53
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

gud så härligt, för ett år sedan var jag på Folegandros och det var en ljuvlig ö. Bankomaten funkade inte då heller, de sa att vi skulle åka till Ios hahaha där närmsta bankomat fanns. Vill tillbaka till ön, det var något speciellt med den som tilltalade mig
Svara med citat
Gammal 2007-06-10, 09:50
Eva Ls avatar

Chora ar sa enormt valskott samtidigt som det vanliga vardagslivet finns har med tanter och farbroder samt en del familjer. Vissa hus ags naturligtvis av folk som inte bor har aret runt men manga ar aretruntbostader.

Nu ar bankomtaen lagad sa jag slapp gora resan till Ios

Jag fordriver mycket av tiden med att promenera och igar pa vag upp till kyrkan var det en lekfull asna i full frihet som forsokte komma in i min ryggsack. Kandes lite obehagligt men hon hade snalla ogon. Nar jag inte promenerar blir det mycket sittande pa tavernorna dar folklivet eller en bok sysselsatter mig. Jag bor trevligt dar hotellet ar byggt som en liten cykladisk by.

For nagra dagar sedan var jag bjuden till ett par som bor pa ett mycket fint hotell som heter Fata Morgana. Fran deras terass var solnedgangen magnifik.
Rekommenderas for den som soker det lilla extra i sitt boende. Passar dock inte min resebudget. Det gar att fa ett dubbelrum dar i lagsasong for 50/60 euro.

Eva
Svara med citat
Gammal 2007-06-10, 10:00
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Folegandros later precis sa fint som jag forestaller mig! Jag var ju pa vag dit forra aret men sa drog Amorgos i stallet. Men Folegandros star kvar pa mastelistan, kul att hora att det fortfarande ar lika fint dar
Svara med citat
Gammal 2007-06-11, 19:37
Eva Ls avatar

Det byggs mycket har pa on och manga undrar var gransen gar for en sa liten o. Chora ar det basta stallet att bo pa speciellt i ar da det byggs mycket i bade hamnen och vid Angkali beach. Dar skulle jag inte bo oavsett lite for mycket ute i odamarken. Bussen kor sedan nagra dagar anda ner till Angkali stranden och jag brukar bada och sola en tag for att sedan ata lite gott fore den dagliga promenaden hem till Chora. Idag var det ovanligt varmt sa jag var glad att sportlinnet lag i ryggsacken. Angarna blommar fortfarande och faren och getterna finns pa falten mellan Ano Meria och Chora. Det ar en vidunderligt fin vandring och nastan inga bilar efter vagen.

Den har veckan borjar Flying Cat 3 att trafikera strackan Folegandros-Santorini-Amorgos. Nagot for alla Amorgos och Folegandros alskare att gladjas at. Priserna varierar mycket pa boende har pa on och de som forbokar dar jag bor betalar betydligt mer. Lattare att fa ett bra pris nar man som jag stannar ganska lange.

Ar nu inne pa min tredje Greklands vecka och fullstandigt tillvand.

Eva
Svara med citat
Gammal 2007-06-11, 21:23
YsterSysters avatar
YsterSyster YsterSyster är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Tack! Vilken trevlig nyhet du kommer med angående Flying Cat. Visserligen gillar jag inte att åka dom men det gör det möjligt att hinna med både Amorgos och Folegandros på höstens resa.

Folegandros har jag alltid varit nyfiken på och dina inlägg gör nyfikenheten bara större. Ha det jättebra!
Svara med citat
Gammal 2007-06-12, 09:12
Eva Ls avatar

Tack jag har det jattebra. Igar var det varmt hela kvallen och helt stilla. Behovde ingen vindjacka. Chora ligger hogt och ar ganska utsatt for vinden nar det blaser eftersom on ar smal och havet syna fran bada siddor. Massar av folk ute igar mer obor an turister. I helgen var det mycket greker och italienare har for en miniweekend. Kanske gjorde ett stort barndop sitt till.

Efter en sen middag satt jag lange pa min fina uteplats som omges av vackra vaxter och njot av ett gott glas moscatos vin fran Limnos. I bara linne och kjol. Valdigt internationellt har pa on och an sa lange ar skandinavierna i minoritet. Jag har traffat mycket langvaga turister bla fran Nya Zeeland och Sydafrika. I slutet av juli och augusti kommer manga italienare hit. De lar ha en konsul pa on. Gott om lediga boenden nu men senare i sommar blir det fullt. Ganska perfekt tid att aka hit i juni.

Katterna ar inte sa magra pa Folegandros och jag brukar kela med en stor orange som bor pa Evas Garden.
Hon vill inte ha mat utan bara bli kliad lite. Nar jag gick forbi igar satte hon tassarna runt mitt ben for att forma mig att stanna lite lange. Skojig rackare.

Eva
Svara med citat
Gammal 2007-06-12, 09:32
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad

Ack, jag fruktar att livet ska bli lite problematiskt, då det finns FÖR MÅNGA grekiska ställen man ABSOLUT ville lära sig känna och man är FÖR GAMMAL!!!
En gång förr i tiden ville jag gå till Folegandros men det gick en färja bara två gånger om veckan och då vågade jag inte riskera hemfärden såsom jag berättat tidigare och nu lockar alla trevliga berättelser så HEMSKT mycket till ön. Jag ville se hur jag verkligen själv upplevde ön. Sånt är livet, man ville ha ALLT!
Hoppas dock att se många fina fotos om Folegandros, PLEASE!

Eija
som ska stanna nästan hela sommaren på sommarstugan (på ön!) men tog ju förskott i april på Thassos
Svara med citat
Gammal 2007-06-13, 20:57
Eva Ls avatar

Jag har tagit fem filmrullar under min resa. Nastan 3 fran Folegandros. Ar dock inte digital an utan kor med APS. Den sista rullen fick jag kopa av en snall svensk dam som skulle vidare till Milos. Har pa on finns inte APS film. Om korten blir bra skickar jag nagra till Janne. Ska forsoka gora ett fotoresebrev.

Lite kort om stranderna. Batutflykten for 25 euro ar prisvard men den gor man kanske bara en gang. Fran Agkali gar det en stig till Ag.Nikolaos som ar mysigare och battre nar vinden ligger pa Agkali. Har ar nudism tillaten och tavernan ovanfor stranden serverar underbart god mat. Utsikten har uppifran ar magnifik. Lojare dagar kan man inte ha.

Lite kort om stolarna. Far varje alskare av traditionella grekiska traastolar ar denna o en drom. Har tillats inget annat pa tavernorna i Chora. Inga billiga plaststolar eller rottingstolar med tjocka dynor slapps in har. Sa alla stallen har trastolar. Ett av mina favoritstallen tavernan vid busstorget med keramiken och en mysig tradagard pa insidan har enkla dynor i olika farger pa varje stol.

Maste erkanna att jag atit killing tre ganger den har veckan.

Eva
Svara med citat
Gammal 2007-06-14, 09:51
monica monica är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Maste erkanna att jag atit killing tre ganger den har veckan.

Eva
Hej Eva L

-det är väl inget att skämmas för, gillar man något och tycker det smakar bra i dess rätta miljö , så ska man äta det hur många gånger som helst.
Igår grillade vi katsiki, min svärmor har getter och i måndags slaktade min man 3 st killingar.

Vi hade vänner här igår kväll så mycket mat blev, eftersom min man har 2 systrar fick vi en varsin killing, mycket är stoppat i frysen.
Men mycket kött blev det igår kväll, det känns idag.

Ha en fortsatt trevlig resa,

Monica
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:45.