Kalimera Grekland Hydra.

Resa från bullriga Egina till tysta Hydra

Imorse gick vi upp väldigt tidigt. Det kändes bra att vi skulle lämna Egina. Mest för att vårt boende var så dåligt, men även för att vi längtade efter att komma till Hydra. Vi tog vår tunga packning och gick ner till hamnen. Båten till Hydra skulle gå 08.15, så vi hade gott om tid att äta frukost.

Camilla köpte två stora muggar kaffe på ett kafé. Vi satte oss vid det lilla kapellet och plockade fram våra frukostsaker ur kylväskan. En mysig start på dagen. Tills vi upptäckte att kaffet var kallt. Orkade inte gå tillbaka och byta, så vi drack kaffet kallt.

Kapellet i Eginas hamn.

Kallt kaffe går också ner när man är kaffesugen.

Hamnen på Egina.

Det kändes bra att vänta på en färja igen.

Båtresan till Hydra var trevlig och det var lugnt och stilla på havet. Passerade Poros på vägen. Så fint det såg ut. Längtade redan dit. Men först skulle vi till Hydra och därefter till Spetses. Mest längtade vi efter ett rum med utsikt, rummet på Egina ville vi glömma fortast möjligt. Bästa sättet att glömma var att hitta ett rum med utsikt, kosta vad det kosta vill.

Redan när vi anlände till Leonard Cohens ö Hydra förstod vi att vi hittat en ny favoritö. Några rumsuthyrare såg vi naturligtvis inte till. Leta själv gällde alltså även här. Något som Camilla tog på sig. Igen. Fattade inte vad som tagit åt henne. Jag stannade kvar i den ombonade hamnen och vaktade packningen.

Efter någon minut eller två märkte jag att något saknades. Funderade en stund på vad det kunde vara. Vad finns inte här som borde vara här tänkte jag? Svaret var o l j u d. Över Hydra låg ett täcke av tystnad. Inga mopeder som knattrade, inga bilar som tutade. Det var fantastiskt! Efter en kort stund kom Camilla tillbaka med ett stort leende. Hon hade hittat ett rum, med utsikt! Kolla här.

Denna första dag gjorde vi inte mycket, kanske inte så konstigt eftersom det inte finns så mycket att göra på Hydra. Redan efter en timme kunde vi konstatera att Hydra stad är en av övärldens fem finaste byar. Den totala avsaknaden av motorfordon var fantastisk. Att det kan vara så tyst. Det fick oss att tänka på Indien. Varför då kanske ni undrar? Här kommer svaret.

På Hydra sker alla transporter med åsna.

Innan vi reste till Indien första gången hade vi läst på rejält om landet för att minimera kulturchocken. Det hjälpte inte. Det enda vi lärde oss - skulle det visa sig - var att det inte gick att chockförbereda sig för Indien. I alla fall inte om man reser till de delar av Indien som vi besökte.

Vad har det här med Grekland att göra kanske vän av ordning frågar sig. Det är en bra fråga som snart ska få ett svar. I Indien finns det heliga kor. Det var inget vi behövde läsa oss till, det visste vi sedan barnsben. Andra Indienresenärer vi pratat med hade berättat att korna fanns precis överallt, inte bara på gatorna. Ändå förbluffades vi när vi kom fram. Det VAR verkligen kor överallt. Vi mötte de första utanför flygplatsen där några stod och tuggade på gamla tidningar. (Indiska kor äter väldigt mycket tidningar.)

Längs vägen från flygplatsen fanns det kor på alla håll och kanter. Vid en busshållsplats som vi åkte förbi stod ett trettiotal indier och tre kor och köade. (Korna skulle naturligtvis inte åka buss - så tokigt är det inte ens i Indien - de bara stod där på rad i kön.) Senare under resan mötte vi kor på de mest märkliga platserna. När vi var i Udaipur (bara för att nämna ett exempel) i delstaten Rajahstan (vi bodde i ett maharadjapalats!) åt vi på samma "restaurang" varje kväll. Satt alltid vid samma bord. Varje kväll vid exakt samma tid kom ett gäng kor förbi vårt bord. Det fanns inga väggar så det var bara för korna att titta in. Vilket de gjorde. De stod och glodde på oss och på vår mat, de andades på oss och vår mat och ibland hördes en och annan muuuuu. Händelser som denna går inte att läsa sig till, det måste upplevas på plats för att förstås.

Nu - äntligen - kommer kopplingen till Hydra. Vi har läst mycket om Hydra under åren och har länge velat åka hit. Vi har läst och hört om hur underbart det är att vara på en plats som saknar bilar och mopeder. Vi var beredda på det. Men inte tillräckligt visade det sig.

Hydra. Åsnor.

Ingen skit på våra gator.

Precis som med korna i Indien överrumplades vi av att Hydra faktiskt ÄR bil- och mopedfri. Det trodde vi inte. Vi är ju ändå i Grekland. Någon jäkla bil eller moped måste det ju ändå finnas. Men inte. Det brukar alltid finnas undantag från alla regler i Grekland. Exempel: om en hamnpromenad är avstängd från bil- och mopedtrafik på kvällstid finns det alltid några som struntar i regeln och kör ändå. Inte på Hydra.

När vi gick runt i byn ikväll förundrades vi av den totala tystnaden. När vi åt middag i hamnen diskuterade vi om vi någonsin tidigare varit i en stad eller by som varit så tyst. Vad vi minns har vi inte det. I stället för att använda bil och moped sker person- och varutransporter med åsna, mula eller häst, och dragvagn. Man skulle kunna tro att hela byn är full av åsneskit. Så är det inte. När en åsna skiter stannar "föraren", tar fram en åsnebajspåse och en skyffel och sopar upp skiten.

« Föregående dagStartsidan | Nästa dag »