Kalimera Grekland Kreta.

Hejdå Paleochora - hejhej Chania

Denna sista morgon i Paleochora regnade det. Det blev till att äta frukost inomhus och någon promenad till bagaren blev det inte. I stället åt vi Kreta-pinnar och kossa-ost till frukost. Gick bra det också. Efter frukost hämtade vi Janne den andre och Gittan, sa på återseende till Paleochora och gav oss av mot Chania på den regntunga vägen.

Vägen mellan Paleochora och Chania på Kreta.

Så här såg vägen mellan Paleochora och Chania ut när vi gav oss iväg.

När vi kom fram till Chania hade vi en tid att passa på AVIS, så att vi inte skulle behöva betala för ett dygn extra. Vi var framme i god tid, men det var bensinstationsstrejk, och vi skulle lämna bilen fulltankad. Gissa om vi blev stressade. Nåväl, vi hittade till sist en bensinstation som inte strejkade, och vi hann fram i tid. Det var mycket sorgligt att lämna tillbaka IHA, som bilen var döpt till.

Hyra bil i Chania på Kreta.

Hejdå kära IHA, och tack för tre underbara veckor.

Efter att vi lämnat vår kära bil gick vi sakta genom Chanias gamla stadsdelar till Captain Vassilis Hotel, som vi bokat för länge sedan. Ägaren Michalis välkomnade oss och visade oss våra rum. Allt kändes bra, men ändå var det något som inte stämde, men vad det var förstod vi inte då. Utsikten var det i alla fall inget fel på.

Utsikt från Captain Vassilis Hotel i Chania.

Utsikt från Captain Vassilis Hotel i Chania. (Bilden är tagen senare under dagen.)

Det kändes mycket bra att vara tillbaka i Chania. För mig var det tre år sedan sist och för Camilla var det första besöket i denna vackra stad. Vi är här tillsammans med Camillas mamma och pappa. En knapp vecka har vi tillsammans innan de åker hem. Hur länge vi stannar vet vi ännu inte. Tillsammans ska vi se några av de platser jag och Camilla inte hunnit med tidigare. Bland annat att vandra i Imbrusravinen. Hoppas att det fina vädret håller i sig. När vi lämnade Paleochora hörde vi att ett oväder var på gång. Men dagen har varit varm och vinden har lyst med sin frånvaro. Kanske kommer det i morgon i stället.

Venetianska hamnen i Chania på Kreta.

Det kändes mycket bra att vara tillbaka i vackra Chania.

Efter att vi checkat in på hotellet gick vi en runda i gamla stan. Drack en kopp kaffe med gigantiska kakor som tillbehör. Strosade sedan runt en runda till och gick sedan till Taverna Kalderimi för att äta lunch. Jag kände inte igen någon sedan mitt förra besök för tre år sedan. Hade de bytt ägare? Men sedan kom Georgios, som äger Kalderimi, och det blev ett kärt återseende. Vi åt sallad och blev bjudna på tidig raki. Vi blev trötta och gick hem och vilade. Jag var mer slut än vad jag borde vara, kändes inte bra med boendet, trots att det var läckert, men något gnagde inom mig.

På kvällen gick vi till Taverna Kalderimi igen. Konstigt nog var det nästan bara vi som var där. Vi åt alla kyckling, oklart varför alla åt samma mat, för vi brukar ta in olika rätter som vi delar på. Hur som helst så var maten fantastiskt god. Efter middagen gick vi ännu en runda i gamla stan innan vi gick hem till Captain Vassilis Hotel. Satt en stund på en av våra balkonger och sippade på lite vin, och njöt av den otroligt fina utsikten över Venetianska hamnen i Chania.

Vår fantastiska balkongutsikt över Venetianska hamnen i Chania.

En bra dag var snart till ända. Det var bara det där med att boendet inte kändes bra. Det fanns inget varmvatten, balkongen var sprucken och det var med risk för livet man satt där, rummen var inte så fräscha som de såg ut att vara, de var mer som kulisser, men det var inte det som var det värsta.

När vi la oss för att sova började det spelas hög musik från en bar under hotellet. Och det var hårdrock som spelades, och den spelades riktigt högt. Iron Man med Back Sabbath hördes över nejden. Att sova var inte att tänka på. Musiken slutade klockan fyra på morgonen, och då somnade vi. Så här kan vi inte ha det, tänkte jag, och beslöt att göra något åt det efter frukost

« Föregående dag | Startsidan | Nästa dag »