Kalimera Grekland Kreta.

En stenig dag på södra Kreta

Idag har vi - precis som alla andra dagar under vår rundresa på Kreta - varit på utflykt med vår kära hyrbil, en Ford Focus som vi döpt till IHA. I morgon ska IHA lämnas tillbaka hos AVIS i Chania. Känns sorgligt. IHA har varit en mycket god vän i två veckor. Vi ska hyra en annan IHA om några dagar, det här med att billuffa har blivit som ett gift för oss.

Efter en tidig frukost körde vi till Agia Irini-ravinen som ligger ovanför Sougia. Vi hade bara tänkt nosa lite på ravinen så vi började i slutet av ravinen i stället för i början, som man vanligtvis gör.

Agia Irini-ravinen ovanför Sougia på södra Kreta.

Vandringen i Agia Irini-ravinen går där jag har ritat på bilden.

På vandring i Agia Irini-ravinen på södra Kreta.

Det var minst sagt en mäktig upplevelse att gå i ravinen. En annan gång ska vi gå hela vandringen, fast från "rätt" håll så klart. Nära utgången av ravinen finns en sten där de som gått hela vandringen lägger en sten. Vi la i smyg också stenar, fastän vi inte gick hela. :-)

Stenar i Agia Irini-ravinen på södra Kreta.

Vi busade lite och la stenar fast vi inte hade gått hela vandringen.

Stranden i Sougia på södra Kreta.

Efter vår lilla vandring i Agia Irini-ravinen körde vi ner till den mysiga lilla byn Sougia där vi åt lunch.

Nere på stranden skapade en naken man konst av stenar. Skitläckert! (Stenarna alltså.) Han använde inte cement, han "bara" la stenarna på varandra. Fattar inte hur de kunde hålla ihop.

Sougia beach Kreta. Nudism och nakenbad.

Den nakne mannen och hans stenkonstverk.

Stenar på Sougia beach på södra Kreta.

Några av konstverken som den nakne mannen skapade.

Kör bil på snirkliga vägar på Kreta.

Vi tog en annan väg hem till Paleochora än den vi kom på. Utan konkurrens den snirkligaste väg har vi kört på.

När vi kom hem vilade vi och gjorde oss sedan i ordning för den sista kvällen i Paleochora. Vi strosade runt i de mysiga bilfria gränderna, tog en öl på torget och såg solen gå ner. Det är så fiffigt ordnat här i Paleochora att man kan se både solnedgång och soluppgång från samma plats. Sedan åt vi en mycket god middag. Precis som varje kväll i Paleochora.

Bra restauranger i Paleochora på södra Kreta.

Kvällarna i Paleochora är väldigt mysiga.

Tidigt i morgon bitti tar vi bilen upp till Chania - Greklands vackraste stad. Där ska vi stanna en hel vecka, strosa runt i stan, göra några utflykter och fira en stor dag.

« Föregående dag | Startsidan | Nästa dag »