Kalimera Grekland Skiathos.

Utflykt till Kastro på Skiathos

Även denna morgon regnade det. Lite tröttsamt är det allt. Stärkta av hotellfrukosten (om ni visste vilken frukost vi har!) gick vi - trots elaka moln - och hyrde en moped. För säkerhet skull tog vi med alla varma kläder som fanns i packningen. Vi tog en chans, och den gick hem. Vädret blev bättre, det var småkyligt, det blåste och molnen låg tunga bergen, men något regn kom inte.

Skiathos forna huvudstad Kastro.

Vi började med att köra till Skiathos forna huvudstad Kastro. Vägen dit är himmelskt vacker, ändå är det ingenting mot själva Kastro, som är en plats så vacker att man bara måste åka dit när man är på Skiathos. Bilden gör tyvärr inte denna vackra plats rättvisa i och med det dåliga vädret.

Fantomens dödskallegrotta i Kastro på Skiathos.

För er som inte kände till det ligger Fantomens dödskallegrotta i Kastro. :-)

En av de många kyrkorna i Kastro håller på att renoveras och vi fick en liten lektion i renoveringsarbetet. Vi fick inte fotografera med blixt för att inte skada målningarna. Utan blixt blev bilderna än mer effektfulla. Inte just bilden nedan, vi tog många andra mycket bra bilder, bland annat denna bild på Jesus uppståndelse.

En av kyrkorna i Kastro som varsamt håller på att renoveras.

När vi körde tillbaka till Skiathos stad körde vi fort som greker för att undvika regnet som såg ut att komma tillbaka. Vi kunde dock inte låta bli att stanna och fotografera Skiathos stad ovanifrån. Visst är det häftigt ljus.

Skiathos stad från ovan.

Skiathos stad från ovan, med regn från ovan.

När vi kom tillbaka till Skiathos stad körde vi till Megali Ammos. Stranden låg tom och öde, även tavernorna var ödsliga. Alla passade väl på att shoppa inne i stan antar jag. Delar av stranden var bortspolad av allt regnande. Jag tänkte ta en bild för att visa er. När jag skulle ta bilden såg jag en kvinna komma mot oss. Perfekt tänkte jag, bilden blir bättre om det är en människa med. Så jag sprang bakåt för att hinna placera mig. Tiden rann snabbt och jag tog ett jättehopp...

Stranden i Megali Ammos på Skiathos efter ett regnoväder.

...och hoppade rakt in i en nära-döden-upplevelse! Ena foten fastnade i ett armeringsjärn och jag föll pladask.

Foten fastnade på något konstig sätt i en av rutorna och det var ett helsike att komma loss. (Får mig att tänka på Hasse Alfredssons låt "Han hade foten i en potta, och kunde inte komma loss".) Jag hade tur, inga skador alls. Jag kunde ha brutit foten, eller fått ett rostigt armeringsjärn inkört i benet. Det var bara kameran som fick sig en kyss.

Megali Ammos beach. Skiathos.

Megali Ammos beach efter allt regnande.

Grekernas favorittaverna Akrogialo. Skiathos.

Vi åt en sen lunch på grekernas favorittaverna Akrogialo.

Solen kom äntligen tillbaka och alla är glada igen. Vi har bytt rum idag, det andra var bokat från idag. Hotel Alkyon (där vi bor) ligger vid marinan i stan, ändå går det får och betar utanför. Visst är det fantastiskt! Efter att vi tvättat mina armeringsjärnsrostfärgade byxor gick vi en runda i stan innan middagen.

Restaurant 1901. Skiathos.

Kvällens middat åt vi på Restaurant 1901 i som ligger inne i Skiathos stad gränder.

Vi har så smått börjat planera vår fortsatta resa. Tidigare visste vi inte alls vart vi skulle åka efter Skiathos. Nu tror vi att vi har kommit på den fortsatta rutten. Troligen åker vi härifrån på tisdag eller onsdag: båt till Agios Konstantionos, buss till Aten, buss till Rafina och sedan färja till Andros. Efter Andros bär det av till Tinos, sedan Syros och slutligen Ios. Tror vi.

« Föregående dag | Nästa dag »