Lata dagar på Patmos och Samos. Del 3.

På fredagen direkt efter frukost tog vi lokalbussen upp till Chora där vi strosade runt i de labyrintlika vindlande gränderna.

Vi tog massor av foton och njöt av den vidsträckta utsikten ner mot Skala och mot havet och alla öarna runtom. Givetvis besökte vi Vagelis för förfriskningar som vi filosoferande över på detta fridfulla lilla torg i Choras hjärta. Otroligt nog var vi nästan ensamma däruppe denna förmiddag. Det gick långa stunder då man inte såg skymten av en enda turist.

På vägen tillbaka till Skala blev vi varse att lokalbussen oxå fungerar som skolbuss. Det finns bara en lokalbuss och endast en chaufför som betjänar samtliga linjer på ön. Ett stort gäng glada ungdomar hoppar på bussen som snabbt blir proppfull. Inte en ståplats kvar men alla skrattar och stojar glatt. Här vilar minsann inga halta löss.

Denna kväll äter vi middag på Old Harbour med fin utsikt över hamnen och de upplysta lyxkryssarna som ligger längst piren och på redden. Nu börjar även jag bli förkyld och det sitter perfekt med en löksoppa som förrätt. Lenar gott i halsen.

Lördag morgon går vi till reseagenten för att kolla vilken avresetid vi fått till Samos. På väg tillbaka mot hotellet stöter vi oväntat ihop med Janette som var vår Fritidsguide på Samos ifjol och nu jobbar som värdinna på ett hotell i Karlovassi. Hon var över med pojkvännen och ett par kompisar för en dagstur på Patmos. Vi har hållit kontakten via mail så hon visste att vi var på ön, men vilken slump att vi stötte ihop så där.

Vi hämtade våra badgrejor och bestämde oss hastigt för att ta badbåten till Psili Ammos som vi läst så mycket gott om på Kalimera. Detta var verkligen en höjdare. Vilken underbar strand med stora skuggande tamarisker och den allra finaste sand. Dessutom gick det härliga vågor som det var jätteroligt att bada i. Det visade sig att strandens enda taverna serverade ypperligt god grillad kyckling. Här blev faktiskt Lukas petat ett pinnhål ner. Jag hade inte tänkt beställa kyckling från början men när jag kände doften från grannens så var det stört omöjligt att ta nåt annat.

Timmarna flög iväg på denna underbara plats. Hit måste vi återvända. Klassar den som den bästa stranden jag varit på i Grekland. Dessutom var båtturen till och från stranden jättehärlig. En mysig liten båt och härlig sjögång. Inget för känsliga magar dock.

Så är vi då oundvikligen där. Den sista dagen randas men vi har ju en vecka på Samos att se fram emot så det gör inte alltför ont att lämna ön. V

i använder dagen till att dra runt och shoppa det sista och mitt i allt detta händer det som inte får hända. Jag har solbrillor med styrka på mig och mina vanliga glasögon i ett fordral i benfickan på shortsen. När vi slår oss ner på en servering för att lyxa till med en rejäl portion glass tar jag upp glasögonen och ser då att det ena glaset spruckit rakt över. Nedrans oxå. Inga reservglas med eftersom jag inte har några gamla med hyfsat rätt styrka. Jag får klara mig en hel vecka med solbrillor och läsglas samt nyutnämnda blindhunden Rufus alias Leffe. Det får gå.

Jag får ringa optikern direkt på måndag morgon från Samos och be dom beställa ett nytt glas plus tid för undersökning så jag har reserv till nästa gång. Av skadan blir man vis. Kanske ska jag be PO hjälpa mig att fixa en sån där Mengele-cyklop oxå. Ett sätt att väcka uppseende på strandpromenaden?

Båten Samos Star som chartrats av Fritidsresor för transporten till Samos, var nära två timmar försenad som en följd av flygförseningar orsakade av de alltmer omfattande säkerhetskontrollerna. Vi var inte framme på hotell Erato i Karlovassi förrän halv ett på natten där vi snabbt checkades in och fick en flaska välkomstouzo sen störtade vi i säng som klubbade oxar.