Båtluffa i Dodekaneserna & Kykladerna. Del 3.

Kos

4 juni
Vi bestämde oss för att promenera till Asklepieion. Området kring Asklepieion är väldigt fint. Vi passerade många hus med mycket vackra trädgårdar. Vi passerade byn Platani, där det bor greker med turkiskt ursprung. Här finns en moské i byn. Ann är väldigt fascinerad av kyrkor och moskéer.

Ann tittade försynt in genom den halvöppna porten som leder in i moskéen, och upptäckte att det pågick bönemöte för fullt. Prästen satt och rabblade någonting. Församlingen, bestod endast av män, som delvis halvlåg invid väggarna i rummet. En upplevelse att se, tyckte Ann. Då vi kom tillbaka till Kos intog vi lunch. På kvällen gick vi till Taverna Hellas och åt pasta och drack rött vin till detta, det var lite omväxling till all grekisk mat.

Amorgos

5 juni
När vi vaknade, blåste det rejält och det var helt molnigt. Vi gick och köpte biljetter till Star One som skulle ta oss över till Amorgos, och Katapola. Båten avgick i tid och ankom även i tid till Amorgos vid 16.15-tiden. Vi hade ringt till Kostas och Mary på Pension Aigion (tel 22850-74036) och sagt att vi skulle komma. Kostas stod i hamnen då vi kom, vi blev som vanligt välkomnade, fick nyckeln till vårt rum och gick upp. Efter att vi packat upp lite, gick vi ner till Mary, för att hälsa på henne.

Ett kärt återseende blev det här också. Vi blev naturligtvis bjudna på kaffe och nybakad kaka som hon hade bakat till oss denna dag. Sådant värmer! Kostas dök också upp, han hade inte raggat några ytterliggare gäster. Vi hade en trevlig pratstund alla vi fyra.

Mary och Kostas på pension Aigion i Katapola.

Vårt underbara värdpar Mary och Kostas på pension Aigion i Katapola.

På kvällen gick vi ner till Taverna Kamari för att hälsa på våra vänner där, även där blev det ett kärt återseende. Middag intogs här. Som vanligt känns det som att nu har man kommit hem igen! Det är en konstig känsla som infinner sig...

6 juni
Vi tillbringade dagen på Maltesistranden, vi var inte många som var där. På eftermiddagen skulle som vanligt lunch ätas hos Kamaris. Då vi närmade oss Kamaris förstod vi att en fest pågick där. Massor av folk, det spelades grekisk musik av en orkester, och till detta dansades det för fullt, på det lilla torget eller vad man ska kalla det mellan Hotell Amorgos och Kamari.

Mamma Evangelia och ett av barnbarnen dansade mycket och länge tillsamman med många andra, nämnas kan bl a kaptenen och hans hustru från båten Scopelitis. På kvällen åt vi på tavernan vid Minoa beläget på torget, vällagad grekisk mat.

Kaptenen på Express Skopelitis i Katapola på Amorgos.

Kaptenen på Express Skopelitis i i dansens virvlar i Katapola på Amorgos.

7 juni
Efter en sen frukost gick vi och strosade i byn. Bl a hälsade vi på familjen Synodinos, på biljettkontoret, även här ett trevligt återseende. På eftermiddagen satt vi på balkongen med lite dricka och läste. På sena eftermiddagen intogs en lättare lunch med Retsina på Kamari. På kvällen gick vi till Captain Dimos för att äta deras goda pizzor. Kvällen avslutades med grekkaffe och Metaxa på Kamari.

8 juni
Då vi vaknade denna morgon var det blåsigt och molnigt. Vi åkte med bussen upp till Tholaria, för att sedan vandra till kyrkan och sedan till Lagada. Vi stannade vid torget i Lagada för att dricka lite grekkaffe, öl kom inte på fråga, för det kändes kyligt. Efter att ha intagit kaffet fortsatte vi åsnestigen ner till Egiali. Vi intog lunch på tavernan som ligger i gränden ovanför busstationen. Där hjälpte vi ett äldre par som vi såg hade svårt för att gå och röra sig. Det visade sig att detta par var från England och hade åkt ner på egen hand, åldern på detta par var drygt 85 år. De berättade att de flugit till Athen och sedan tagit färjan från Pireus till Amorgos, helt otroligt, tyckte vi. De hade besökt Amorgos ett 10-tal gånger förut.
Bussen till Katapola avgick 17.45.

Middagen åt vi på Kamari, där middagen avslutades med kaffe och Metaxa.

9 juni
Vid middagstid gick vi till Maltesistranden, där var rätt så folktomt även denna dag, tills premiärturen för badbåten var ett faktum. Med badbåten anlände en del svenska barnfamiljer. Lite senare kom även andra människor till stranden för att njuta av det fina vädret. Vi lämnade stranden vid 15-tiden för att inta lunch i Katapola. På kvällen åt vi middag vid Minoa. Kvällen avslutades på Kamari med grekkaffe och Metaxa.

10 juni
På dagen tog vi bussen upp till Chora och strosade i de fina gränderna där. Vi vandrade ner till Katapola, vi tog stigen som leder ner till byn på höger sida om berget, denna stig hade vi ej gått tidigare, men den kan verkligen rekommenderas. Vi har alltid gått på den andra sidan berget förut. När vi kom till Katapola var det dags för att inta lunch och studera hamnlivet från Kamari.. Middagen intogs även den på Kamari

11 juni
Denna dag slappade vi mest, satt på balkongen och njöt, strosade i Katapola och intog då lunch. På kvällen gick vi till Captain Dimos och åt pasta och bakad potatis, mycket gott. Som så ofta avslutades kvällen med grekkaffe och Metaxa på Kamari.

12 juni
Vid middagstid gick vi åter till Maltesistranden och tillbringade några timmar där. Lunch intog vi när vi kom tillbaka till byn. Vi pratade med en av de svenska familjerna från Göteborgstrakten som vi mött på stranden tdigare som hade tre mindre barn, trevligt! Blue Star One anlände vid 16.15-tiden från Kos, inte många som steg av, inte.

På kvällen blev det middag hos vännerna på Kamari, det var vår sista kväll för denna gång. Alla man pratade med på Amorgos var bekymrade över att så få turister hade hittat dit i år. Tom killen som kör en av badbåtarna kom fram och undrade när de svenska skolorna slutade, han var bekymrad över att det var så lite turister. Sammanfattar man just vår vistelse på Amorgos, kan man säga att det verkligen var lite turister där, så få har vi aldrig upplevt under alla våra sisådär 15-tal besök på denna ö och vid denna tidsperiod.

Kos på Kalimera » | Amorgos på Kalimera »