Båtluffa i Dodekaneserna och Kykladerna - del 4

13 juni
Efter frukost och packning gick vi ner och köpte biljetter till Syros. Tillbaka upp till Kostas och Mary för att ta farväl för denna gång. Vi tog packningarna och gick ner till Kamari för att ta farväl av familjen innan båten skulle avgå. Här var det full aktivitet, människor väldigt finklädda, präster och politiker fanns på plats, det var ju EU-val denna dag.

Vi beställde in Retsina och satt i lugn och ro och njöt. Rätt vad det var dök Dimitroula upp, en kvart för tidigt! Det har aldrig hänt förut att denna båt kommit tidigare än beräknat. Vi var en del turister som gav oss iväg mot Donoussa, Naxos osv. Familjen Thåström-Klow, med de tre flickorna var även med på båten mot Naxos. Då vi kom till Donoussa och de fick se stranden, ångrade man sig att man inte hade besökt denna ö. Vi fick en trevlig pratstund med familjen på båten, de steg av på Naxos. Vi pratade även med två familjer från Lomma i Skåne, och det visade sig att vi hade gemensamma bekantar både i Lomma och i Karlshamn, där vi bor, världen är allt bra liten ibland.

Då vi steg av på Syros fanns rumsraggarna på plats som vanligt. Vi hade via sms fått veta att Arne och Birgitta bodde i Kini på Pension Argos. Tommy hittade ägaren till Argo på kajen och det bar iväg i hans bil till Kini. Vi fick rummet intill Arne och Birgitta på andra våningen, med fin utsikt över byn och även havet. Som vanligt gick Ann, som trodde att hon i vanlig ordning skulle väcka herrskapet, och knackade på dörren. Inget svar, de var inte hemma. Vi tog det lugnt som vanligt innan vi gick ner i byn för att äta middag. Rätt vad det var fick vi syn på Arne och Birgitta på en taverna och gjorde dem sällskap, det var trevligt som vanligt.

14 juni
Vid middagstid gick vi ner till stranden, det var lika varmt här som de senaste dagarna hade varit på Amorgos. Efter en stund på stranden gick vi och intog Gyros och vin. På kvällen gick vi och åt på en taverna där det samlats en del svenska familjer för att se en av Sveriges EM-matcher i fotboll på storbilds-TV, där blev det en god stämning.

15 juni
Idag var det vindstilla, väldigt varmt. Ner till stranden vid middagstid, för att vi trodde där skulle svalka lite. Vi tog plats under de sk kommunala parasollerna, satt eller stod i skuggan om vi inte badade. Det var för varmt så vi gick från stranden efter mindre än en timme. Vi hade bestämt oss för att åka in till Ermopoulis vid 15-tiden. Sagt och gjort, lunch intogs där och vi strosade omkring i stan, man får en känsla av mini-Athen här tycker vi. Vi träffade Arne och Birgitta, och även deras vänner Sundell då vi skulle ta bussen hem. Turen som avgick 19.30 gick rundan längs med södra Syros, en fin sightseeingtur. Då vi kom tillbaka intogs middag på taverna, där det spelades livemusik.

Trevlig musik.

16 juni
Det blev en runda ner till stranden även idag, det blåste idag, så det gick rätt höga vågor. Det var kul att bada. En lunch intogs som vanligt med vin. På kvällen blev det middag på samma taverna som igår. Även denna kväll spelades det livemusik. Arne och Birgitta kom en liten stund och gjorde oss sällskap. Vi gick vidare till en annan taverna där det dansades och spelades för fullt. Där satt fam Litz med sällskap. De flesta andra gästerna bestod av damer som dansade för fullt. Damerna fick upp oss svenska turister till att medverka i dansen, alltid trevligt.

17 juni
Idag skulle vi lämna Syros, tog farväl av Arne och Birgitta och de andra svenska familjer som vi pratat med, under vår vistelse på Argo. Vi tog bussen in till Ermopouli, köpte biljetter till Naxos. I väntan på båten gick vi och inhandlade en tröja till Tommy som han sett vid vårt tidigare besök i stan. Daedalus som kom från Thessaloniki, var en halvtimme försenad, tog oss till Naxos. Väl på Naxos hade vi bestämt oss för att gå till ett ställe där vi bott ett antal gånger förut. Då vi kom dit visade sig att stället var sålt. De nya ägarna kunde erbjuda oss rum där, men de ville ha 35€ per natt, så vi avstod. Ägarna till detta ställe är familjen som har tavernan som ligger utmed strandpromenaden, där döttrarna serverar gästerna och modern sitter och tar betalt. Vi fick tag på ett rum som kunde ha varit bättre, men vi skulle bara stanna 2 nätter, så det var OK. Vi gick sedan in mot strandpromenaden och intog lunch. På kvällen åt vi middag på strandpromenaden, på The Good Heart, de serverar verkligen god grekisk mat. Vi blev igenkända av bröderna och fick en liten pratstund med dem.

18 juni
Vi gick till Apollos kontor för att kolla om vår avresetid från Athen var densamma som vi fått preliminärt bekräftad innan vi reste till Grekland. De var inte alls hjälpsamma, de tyckte att vi kunde ringa till Apollo i Sverige och förhöra oss, så får det bara inte gå till!!!. Ann blev irriterad, bad att få namnet på platsansvarig, då kom en kille fram, och efter det ordnade allting sig. Till saken hör att vi inte fått vår returbiljett från Athen innan vi reste. Ann hade kontaktat Apollo både via telefon och via mail innan resan bara för att försäkra sig om hur man skulle gå till väga.

Vi tog bussen ut till Agios Prokopios för att bada, härliga höga vågor gick i vattnet, så när vi badade tyckte vi att vi blivit barn på nytt. När vi skulle åka in till Naxos stad igen gick Ann över gatan till Café Nefeli för att hälsa på. Undras om man blev igenkänd sen i höstas? Jojomensan, systrarna undrade hur Birgitta L från Hudiksvall hade det, Ann sa att det var bra med henne och mannen. Man fattar inte riktigt hur de känner igen människor så, det måste ju passera hur många ansikten förbi dem, men det känns härligt.
Middag intog vi på The Good Heart .

19 juni
Vi packade på förmiddagen och betalade för oss. Vi fick ha ett rum där vi fick lov att ställa packningen och dessutom utnyttja duschen innan vi skulle ge oss iväg på kvällen. Vi gick ner till Agios Giorgiosstranden en stund för att ta det sista doppet på denna tur, vattentempen uppmätte 25°.

Lunch intogs på sena eftermiddagen, som vi gjort under hela resan.
På kvällen var det mycket festligheter på torget vid strandpromenaden. Festligheterna hade med OS att göra, med bl a fackeltåg och mycket bra liveuppträdande artister.

Kvällens middag intog vi på The Good Heart igen. Vid 22.30-tiden betalade vi för oss och tog farväl. Vi gick ner till hamnen för att ställa oss i kö till båten som skulle ta oss till Pireus. Två båtar skulle avgå med ca en halvtimmes differens. Döm om vår förvåning, båten som gick tidigare hade kanske ca ett 20-tal passagerare, och till Rodanthi som vi skulle åka med var det färre. Vi hade aldrig sett så få passagerare tidigare under våra resor i Grekland. När väl vår båt kom, var det bara at välja och vraka mellan sofforna som gapade tomma.

OS-festivalen på Naxos.

20 juni
Vid kl 8-tiden på morgonen anlände vi till Pireus, ute på den nya terminalen, där bussen senare tog oss in på väg mot den gamla. Som vanligt åt vi frukost vid ett av caféerna där för att sedan ta bussen ut till flygplatsen. Man kan undra hur man ska hinna bli klar med allt inför OS. Där fanns väldigt mycket arbete kvar att utföra. Då vi steg av bussen träffar vi på Arne och Birgitta som också väntar på att flyga hem till Skandinavien.

Soluppgång på väg in mot Pireus.

Hälsningar Ann och Tommy Henekull från Karlshamn

Börja om »

Syros på Kalimera »
Fler resebrev från 2004 »