Syros och Paros, samt lite Antiparos och Naxos - del 2

Ankomst Paros
Vi anlände Paros då mörkret lagt sej. Före inloppet till hamnen såg vi många små ljus som brann/lyste uppe på en klippa. Jag tror att det var minnesmärken efter dom som omkom i havet då färjan förliste i sept.-00, men jag vet inte säkert. Det var vackert i alla fall. Då vi kom ner på kajen, vårt första besök på Paros, stod rumsraggare utanför staketet. Vi blev tillfrågade om vi behövde rum och vi svarade att vi skulle åka till Alyki. Vi tog en taxi, även en man steg in och färden påbörjades i mörkret. Chauffören hade fönstret öppet, den svala, av kryddor fullmatade havsvinden trängde in i bilen. Äntligen kändes det att vi var "hemma". Den andra passageraren klev ur taxin på en blåsig kaj, i det läget visste vi inte var, sedan vände bilen åter samma väg som vi kommit men svängde höger där en skylt visade "Alyki". Då vi kom ner till Alyki, stannade taxin utanför Manolis Pizzeria, vi klev ur, betalade samt gick upp på serveringens veranda på något stela ben. Det stod en ung man där och jag frågar om det möjligen var han som var Manoli och det var det. Jag berättade då att en vän berättat att han hyrde ut rum och frågade om det stämde. Manoli bekräftade, och verkade bli väldigt glad.Han bad oss sitta ner och ville bjuda oss något att dricka. Vi tackade ja och satte oss. Här blåste det inte utan var rätt lugnt. Det var inte så många människor i rörelse men vi fick intrycket av en vänlig och avstressad atmosfär. Vi såg Manoli gå iväg utefter hamnpromenaden, efter en stund kom han tillbaka och bad oss komma och titta på rummet. Vi gick några meter utefter Paralian, det visade sej vara två hus efter Pizzerian. En trappa, inte alltför lång eller brant, ledde oss upp till en stor altan som vette ut mot havet, flera blå dörrar dolde ett antal rum. Manoli öppnade en av dörrarna och vi kom in i ett ljust, rymligt rum som var utrustat med ett pentry, "rummet" var en studio helt enkelt. Dubbeldörrar ledde ut på en mycket stor balkong, mer som en altan faktiskt, och med utsikt över havsviken. Trots att det var mörkt syntes, i ljuset från gatlyktor, små guppande fiskebåtar i bukten nedanför. Även badrummet var rymligt och duschen hade draperi som gick nedanför "tröskeln" som avskiljde själva duschdelen. Det fanns även ett fönster, väl täckt av ett hiskeligt grönt myggnät. Vi blev mycket nöjda och bestämde oss snabbt för detta boende. Då visade det sej att Manoli varit iväg och inhandlat en liten flaska ouzo samt en påse med dessa goda kumminskorpor då vi satt och drack det vi blivit bjudna på pizzerian. Han tog nu fram det inköpta och sade till mej att jag och maken nu kunde njuta lite ouzo då vi kommit oss tillrätta. Vi tyckte, både Ulf och jag, att det var så rart. Vi plockade snabbt upp det viktigaste sedan gick vi tillbaka till Manolis Pizzeria och beställde lite ätbart. Det blev inte någon lång sittning denna första kväll, till det var vi lite för reströtta. Vi knallade de få stegen hem och "ramlade" i säng. Förvånansvärt mjuka kuddar bidrog till att vi båda somnade snabbt och sov skönt hela natten.

Alyki; 18-25/9.
Vi njöt och hade det så underbart skönt dessa dagar. Den lilla byn Alyki föll oss väl i smaken. Det märktes att det var i slutet av säsongen, flera tavernor stängde unde de dagar vi var där. Första lunchen som vi åt på Ostria, ett plock av smårätter, smakade förträffligt. Att sedan innehållet i lunchen blev annat än vi tänkt gjorde detsamma. Ett fåtal rätter av det som fanns på menyn, fanns i verkligheten och förklaringen kom ett par dagar senare då Ostria stängdes. Vi hann äta där en gång i alla fall. Till frukost inköpte Ulf "fylld bulle" på marketen i våningen under vårt boende. Första gången kom han upp med varsin, ganska stor och rund "bulle" beströdd med sesamfrön. Det visade sej att varken ost eller annat behövdes då "bullen" var fylld med fêtaost samt oregano. Vid något annat tillfälle bestod fyllningen av ost, skinka och tomat. Vi såg ju själva, varje morgon, att det kom leverans från bagaren så brödet var pinfärskt och ibland t.o.m. fortfarande ljummet. Det blev alltså vår stående frukost; "go-bulle" och kaffe och på det klarade vi oss till långt in på dagen. Vid ett tillfälle då jag skickade SMS till en kollega och skrev om bullen så frågade han tillbaka om det var Ulf eller bullen jag menade med ordet "go-bulle". Det blev muntert vill jag lova och kära maken blev förärad ett nytt smeknamn. Vi badade mycket i det härligt kristallklara vattnet. Det blåste inte alls inne i viken i byn och stranden där var nog så fin med sin gulaktiga sand. Men längre bort, då man gick hamnpromenaden ut ur byn, kom man till en längre strand, också den med sand men även med lite större stenar längre upp från vattnet. Här låg vinden på mer, det blev djupt lite närmare land och vattnet var rent ljuvligt klart. Sanden rördes inte upp i vattnet trots rätt stora vågor vissa dagar, (sand-i-brallan-vågor), det kan kanske bero på att det finns mycket marmor i sanden, och marmor är ju tungt. Temperaturen var behagligt badbar, vi äger inte någon termometer men jag skulle tro att vattnet höll 22-23 grader. Sent på eftermiddagarna tog vi lite siesta, Ulf gick i regel ifrån stranden tidigare än jag. Efter vila var det dags för dusch samt "sitta balkong" med något drickbart tillhanda. Solnedgången borta bakom Antiparos var inte att förakta, utan mycket vacker. Då jag tänker tillbaka är det vissa detaljer som etsat sej fast i mitt synminne; då vi satt på balkongen såg jag sanden på botten samt fiskar som simmade, SÅ klart var vattnet nedanför oss. På stenarna, under vattnet, nedanför en av tavernorna fanns många sjöborrar, även det är ett tecken på att vattnet är rent.

Vi åkte lokalbussen in till Parikia vid några tillfällen. Bussturen förde oss ut i odlingslandskapet och rätt högt över byn vilket innebar att utsikten över byn och havet samt Antiparos var slående. Då vi gjorde dessa turer tänkte jag ofta på hur det skulle se ut på försommaren då allt grönskar. Vissa gula nyanser brukar alltid finnas med i blomsterprakten och jag kunde lätt föreställa mej dessa mjuka, böljande kullar klädda i kulörer och stark grönska. Säkert är det mycket vackert under vår och försommar. Att få se detta skulle inte vara helt fel tyckte jag. En av de första dagarna på Paros så åkte vi över till Naxos för att sammanstråla med Ann och Tommy som kom från Amorgos och var på väg hem. Vi hade hjärtinnerligt roligt denna dag. Bl.a. så åkte vi ut till Prokopious, dels för att bada men också för att träffa systrana på Cafe´ Golden beach där Ulf och jag bodde förra året. Det blev ett glatt och kärt möte. Både tjejerna och deras mamma inspekterade mitt ben för att kontrollera att det hemska såret hade läkt fint. Ärret är ju inte vackert, men nog är det läkt alltid. Efter bad på denna ljuvliga strand, (endast Tommy och jag badade) gick vi upp och tog oss en sen lunch på en av tavernorna som jag visste sedan tidigare har god mat. Alla blev mätta och nöjda. Ann och Tommy hade bestämt tid med hyresvärden för att kunna komma in och duscha och byta kläder inför kvällen och hemresan. Ulf och jag gick iväg för att söka upp gamla, goda vänner under tiden. Vi hann med att träffa rätt många och det var vi glada över. Samtliga möten var fyllda av kramar och kindpussar och idel glada miner. En av de yngre männen i vänkretsen barättade att han sett oss då vi gick iland men att han då var fullt upptagen, dessutom utgick han ifrån att vi skulle "dyka upp". Jag blir lika fascinerad varje gång! Det spelar absolut inte någon roll NÄR jag har kommit till denna ö, alltid är det NÅGON som har sett oss anlända. Visst, jag besökte ön första gången 1991 och har varit där c:a 10 ggr sedan dess och vännerna har hunnit bli många genom åren men att "pricka in" på det viset är ändå lite märkligt tycker jag. Nåväl, kvällen avslutades, för vår del med middag tillsammans med Ann, Tommy och Anns syster med vän. I detta trevliga sällskap avslutade vi då vårt, alltför korta, besök på denna gudomliga ö för denna gången. Naxos har en mycket speciell plats i mitt hjärta, det kan jag inte förneka.