Öluffa i Sporaderna & Kykladerna. Del 3. Sifnos

18 juni
Vi åker över till Sifnos och kommer fram vid 13.00-tiden. George sitter och väntar på oss på O Simos taverna som vanligt. Dorothea möter oss i trappan, och undrar om vi kan vänta till 17-tiden för att få vårt rum som vi alltid vill ha, inga problem säger vi. Vi går till O Simos under tiden och äter gott. Under tiden vi sitter på tavernan ser vi ett bekant par kommer förbi i bil, det är Kari och Arne med familj som just anlänt. Efter en stund kommer de förbi och vi hälsar glatt på varandra, ett kärt återseende, vill jag påstå!! Innan vi lämnar tavernan beställer Ann två chickpea-soup till kvällen, denna maträtt serveras endast på söndagar. Vi träffar dem på kvällen igen och har en trevlig pratstund.

Efter middag hos Simos går vi vidare till våra vänner på Restaurang Camaron. Då de får syn på oss kommer kommentaren: Men, det är ju inte september ännu, vi lovade dem då vi reste därifrån i fjol att återkomma i september.

Ett kärt välkomnande blir det med alla.

19 juni
Efter en lång frukost på balkongen går vi ner till stranden en stund på eftermiddagen. Senare på eftermiddagen stannar vi till på Gyrosstället utmed stranden. På kvällen går vi till Camaron, för en underbar middag med dricka därtill.

20 juni
Även idag blir det stranden en stund på eftermiddagen, på hemvägen träffar vi Panos med familj från Camaron, äter och pratar med dem. Middag blir det hos O Simos och sedan vidare till Camaron.

21 juni
Vi går ner till stranden idag igen, men vi stannar inte länge, det blåser väldigt mycket så man blir blästrad. Lunch och middag intas som vanligt på de olika tavernorna.

22 juni
Idag hyr vi scooter och kör i hård blåst upp till Hersonissos. På vägen stannar vi till på ett par keramikverkstäder, mycket fint arbete görs det. Den första ligger bara en bit norr om Artemonas den andra ligger en bit innan man kommer till Hersonissos. T o m vid Hersonissos blåser det rejält i den skyddade bukten. Vi vänder och kör till Kastro, stannar där och vandrar runt. Det är alltid charmigt att komma dit.

Vi fortsätter ner till Platy Gialos, tar oss ett dopp. Det är ett antal år sedan vi sist var där, men det är lika fint fortfarande. Vi har nog aldrig tidigare upplevt så mycket folk på denna strand förut. Vi fortsätter till Vathy, träffar på George, vid sin pension som väntar gäster från Norge. George passar på att visa oss även detta ställe. Vi går vidare till en taverna och intar en sen lunch och efter det tar vi oss ett bad. Det blir det kallaste badet under vår resa, men det är väldigt klart och uppfriskande i vattnet. Den nybyggda Resorten vid stranden, ser väldigt flott ut. Vi vänder hemåt med uppehåll i Appolonia, lämnar tillbaka scootern och är väldigt nöjda med dagen. Kvällen tillbringas på Camaron.

Hersonissos på Sifnos.

23 juni
Vi går ner till stranden ett par timmar på eftermiddagen och äter lunch innan vi går hem. På kvällen träffar vi Kari och Arne med familj för att äta middag tillsammans på Camaron. Mitsos, som kocken kallas har lagat en jättegod rätt av lamm, mmmmmm. Vi bara njuter av den goda maten. Dagen till ära, det är vår sista kväll på Sifnos, har han bakat en aprikospaj som det bjuds på efter middagen. Vi säger hej till våra norska vänner efter en trevlig kväll och tid tillsammans.

24 juni
Det är vår avresedag från Sifnos. Vi packar, går ner till stranden en stund och tillbaka till Dorothea och George för att duscha. Efter det blir det middag hos O Simos, farväl till dem och även ett farväl hinnes med hos Camaron. De kommer precis då vi hör båten tuta och gör oss uppmärksamma på att nu är det dags att ge sig av.

Vi kommer till Pireus, och åker vidare till Plaka och hittar rum vid midnatt. Det är väldigt varmt ute och mycket folk i rörelse. Vi är tvungna till att gå ut och uppleva livet i Plaka för en sista gång under denna resa.

25 juni
Efter frukost går vi till Syntagma för att resa ut till flygplatsen. Flyget avgår nästan i utsatt tid och tar oss hem till Kastrup och vidare färd till Sverige.