Öluffa i Grekland. Del 6. Mykonos & Paros

Naoussa på Paros.

Kolymbithres på Paros.

Vi gjorde oss klara till kl 10:00 då vi skulle bli upphämtade för skjuts till hamnen. Ingen kom och killen i baren som tidigare i veckan som vi bestämt tiden med sa att killen kommer kvart över. Ingen kom och vi och ett annat par som skulle till Athen blev allt mer oroliga. Vi sa till flera gånger och barkillen ringde efter ägaren som skulle köra oss. Vår highspeed skulle avgå 10:40 och kl halv kom skjutsen. Sebban hade åkt i förväg för att lämna moppen och vi hade bestämt träff vid väderkvarnen. Dessvärre hade hans mobil inget batteri så jag kunde inte meddela att jag inte skulle hinna.

I bilen säger killen att båten inte har kommit in i hamnen än så vi hinner, men klockan är 10:50 och jag vet att den redan har gått, vilket jag säger till honom. Väl framme får vi veta att båten gått och även tjejernas båt highspeed till Athen. Jag konfronterar honom men möts av ett nonchalant svar; "Jag fick veta att jag skulle komma kvart över tio och skjutsa er och de andra till hamnen, inte mitt fel att ni missar färjan". Ett annat par som skulle med Blue Star hörde vad han sa och tyckte att han borde ersätta biljetterna åtminstone, men inte ett öre eller en ursäkt fick vi.

Det var bara att köpa nya biljetter till Naxos med Blue Star istället, tjejerna som skulle till Athen var förtvivlade då deras var bra mycket dyrare.

Naxos

Väl framme på Naxos tittade vi på ett nytt ställe i närheten av stranden. Jättefint och superfräscht, tyvärr låg balkongerna så nära grannhusets vägg att vi tackade nej. Vi gick till samma ställe som sist och fick samma lilla studio (35 Euro) Vi gick de få metrarna som det var ner till stranden och åt lätt lunch på La Plaza. Efter det spelade vi strandtennis och badade. På kvällen åt vi på hamnpromenaden, kollade runt i stan och hyrde en AVT150 cc för 16 Euro per dag.

Vi gjorde oss i ordning efter att ha intagit pensionatets goda frukost bestående av pajer, omelletter, ägg, toast, sötsaker, hemma gjorda marmelader, youghurt, frappe med mera. Vi drog iväg till Plaka och lade oss i blåsten. Underbart att vara på Naxos!

På hemvägen provade vi att maxa fordonet och kom upp i 94 km/h på raksträckan, mer än så vågade vi inte prova. På kvällen åt vi på Susannas trattoria som serverade god pizza och pasta. Resten av tiden såg ut på samma sätt, vi slappade och njöt av våra sista dagar på Plaka, tog en dag till Alyko där mina badskor mystiskt försvann.

Där träffade vi också en trevlig Athenare som berättade att denna strand var hans absoluta favorit och att han återvände till Naxos och stranden så ofta han kunde. Vi förstår varför, den ligger så fint, vattnet är det klaraste vi sett på ön, och man är näst intill ensam på stranden. Dessutom finns det gott om träd som skänker skugga om man så vill.