En vecka på Skiathos i september

Dag 1

Efter en tidig morgon (kl 3 tog vi bilen till Arlanda från Norrköping) anländer vi till Alexandros Papadiamantis International Airport på Skiathos ungefär klockan 12.00. Flygresan gick snabbare än förväntat då vi innan trodde att den skulle ta 3,5 h, men efter knappt 3 timmar var vi där. Innan vi åkte hade vi hört ganska mycket om den väldigt korta landningsbanan och var därför lite halvt rädda för att någonting skulle hända vid landningen, men allting gick bra, inbromsningen var lite kraftigare än vanligt, men egentligen var det inte så stor skillnad från andra landningsbanor.

Efter att ha fått våra väskor (och skrattat ett tag åt alla de väskor som ramlade ner på golvet pga. bagagebandets snäva svängar) gick vi ut för att leta reda på den buss som skulle ta oss till hotellet. Bussturen var kort, efter ca 10 minuter var vi framme vid lägenhetshotellet Lalaria.

Efter att ha ställt in väskorna på rummet och beundrat utsikten från balkongen så gör vi det vi alltid gör när vi kommer till Grekland, vi letar reda på ett minimarket och handlar vatten och andra nödvändigheter. Vi tar oss senare ner till Megali Ammos stranden och sätter oss på en restaurang för att äta lunch. Vi konstaterar att det är väldigt mycket tyskar där, vilket kan bero på att restaurangen tillhör ett tyskt hotell. Efter maten byter vi om till badkläder för ett snabbt dopp i havet, innan välkomstmötet med Apollo. Havet är underbart varmt och sanden känns skön mellan tårna.

Vi undrar lite varför Megali Ammos stranden anses vara så dålig, eftersom den är betydligt bättre än stranden i Gouvia på Korfu. Det enda minuset med stranden skulle väl då vara den äldre mannen som låg och solade i ett par minimala stringbadbyxor.

På välkomstmötet bokar vi en båtutflykt till Skopelos och Alonissos eftersom vi gärna vill se lite mer av öarna runt omkring Skiathos.

Då vi har varit vakna i nästan ett dygn så bestämmer vi oss för att äta i Megali Ammos på kvällen istället för att gå in till staden, så vi väljer restaurang Thessaloniki, dels för den vackra utsikten och ljudet av vågorna (restaurangen ligger precis på stranden ca 10 m från vattnet) och dels för att vi hade blivit rekommenderade den restaurangen innan vi åkte dit.

Eftersom man någon gång måste äta Souvlaki när man är i Grekland så väljer vi att äta det den första kvällen, och vi nästan förväntar oss att få pommes till det grillade köttet. Men vi blir positivt överraskade, inte en enda pomme på hela tallriken, istället serveras vi kryddat ris och någon sorts ugnsstekt potatis med morötter, helt enkelt mycket bättre än pommes frites.

Megali Ammos. Skiathos.

Megali Ammos.

Dag 2

Efter att ha inhandlat luftmadrasser på supermarket snett emot hotellet så beger vi oss till stranden för att sola och bada. (Eftersom det kostar 4 € att hyra en solstol så blir det väldigt dyrt för oss som är 5 st, så vi använder luftmadrasserna som solsängar istället). Efter en dag på stranden promenerar vi in till staden och shoppinggatan Papadiamantis Street.

De flesta affärerna längs gatan är väldigt turistiga med handdukar, vykort och solglasögon, men om man går in en bit på smågatorna som korsar Papadiamantis så hittar man lite "grekiskare" affärer, även om allt egentligen verkar vara gjort för turisterna. På kvällen går vi till en restaurang rekommenderad av Apollo, Taverna Asprolithos. Restaurangen visar sig vara full, men vi skickas ut i "väntrummet" där det redan sitter flera väntande middagsgäster. Medan vi väntar så serveras vi Ouzo och persikojuice innan vi tillslut (efter ca 10 min) får ett bord. Restaurangen visar sig ha väldigt god grekisk mat med Stifado, kyckling tillagad i lergryta, grekisk pasta och självklart Souvlaki.

Stifado på Taverna Asprolithos på Skiathos.

Stifado på Taverna Asprolithos.

Vi förvånas över hur servitörerna, istället för att på traditionellt sätt skriva ner beställningen på papper, skriver in allting i en liten handdator och skicka beställningen till köket. Allting verkar lite för modernt för oss, och det tar lite bort den grekiska stämningen. Tillsammans med notan så serveras vi någon dallrande sak med frukt och grädde till. Eftersom jag inte riktigt gillar konsistensen på efterrätten ger jag bort den till min bror som mer än gärna äter två "dallerkakor". På vägen ut passar vi på att gå förbi restaurangens godisskål och konstaterar att de med ljusblått papper smakar schampo, de gröna parfym och de röda kanel. Vi spottar lite diskret ut godiset i en blombuske och undrar hur många innan oss som har gjort samma sak. Det är alltid en upplevelse att äta grekiskt godis!

Dag 3

Vi hade tänkt oss att ta lokalbussen till Koukounaries, men då det var lite molnigt bestämde vi oss för att vänta med den utflykten, så det blev Megali Ammos igen. Eftersom inte solen visar sig så mycket den dagen så tänkte vi gå upp till staden för att shoppa lite grann, men vi glömmer bort siestan. När vi väl har kämpat oss uppför backen till staden (som egentligen inte alls är särskilt brant) så märker vi att nästan alla affärer är stängda.

Vi går vidare till Kulturcentrumet bredvid hamnen med utsikt mot ön Tsougria och sätter oss och tittar på alla båtar som kommer och åker samtidigt som vi dricker apelsinjuice (färskpressad) och Mythos. När vi efter ungefär en timme går därifrån passerar vi en toalettskylt och passar på att gå på toa. Jag och mina bröder utnämner den här toaletten till Greklands sämsta, och toaletten i Korfu stad får därmed lämna över tronen till Skiathos. Vi går runt i den gamla staden, tar lite kort, tittar lite på båtarna och går sedan tillbaka för att byta om innan middagen.

Vy över Skiathos stad, gamla hamnen.

Den här kvällen bestämmer vi och för att äta på en av de små tavernorna vid den gamla hamnen som enligt oss är den finaste delen av Skiathos stad. Vi hade visserligen hört innan att man inte skulle fastna i gamla hamnen och dess tavernor eftersom maten var bättre uppe på smågatorna, men efter underbara fiskrätter (seabream, bläckfisk, svärdfisk, och friterade sardiner) på Restaurang Odysseus bestämmer vi oss för att vi inte behöver smågatornas restauranger när maten är så bra i gamla hamnen.

Dag 4

Vi går upp tidigt för att äta frukost innan vi beger oss till bensinstationen för att bli upphämtade av bussen som ska ta oss till hamnen och båten till Skopelos och Alonissos. Egentligen är det inte långt att gå till hamnen, men eftersom vi gärna vill komma dit samtidigt som alla andra så beställer vi transfer i alla fall.

Patitiri på Alonissos.

Väl på båten får vi veta att det blåser för mycket för att ta sig in i Skopelos hamn, så vi får åka utflykten i omvänd ordning med Alonissos först. 1,5 h efter att vi lämnade hamnen i Skiathos anländer vi till Patitiri på Alonissos.

Fortfarande helt upprymda över att ha sett delfiner simmandes framför och bredvid båten går vi glatt av i hamnen för att äta lunch. Det märks att tavernaägarna är vana vid turistströmmarna som kommer med båtarna, för serveringen av maten går väldigt snabbt. Mätta går vi sedan ner till den lilla stranden bredvid hamnen för att plocka lite snäckor och bada fötterna.

Vi tittar lite i affärerna längs med hamnen (som inte är särskilt många) och besöker sedan marincentret där man hjälper munksälar. Vi skänker lite pengar till Munksälsfonden och återvänder till båten för avfärd mot Skopelos. Resan mellan Alonissos och Skopelos tar bara en knapp halvtimme.

En av de ca 360 kyrkorna på Skopelos.

Vi beger oss in i de gamla delarna av Skopelos stad, och känner att utan guide skulle det ta oss mycket längre tid att hitta rätt väg uppför den labyrintliknande trappstegsvägen.

Överallt ligger små vita kyrkor, en för varje dag på året. Efter att ha tagit oss upp för alla gamla stans trappsteg beger vi oss, utan guide ner mot hamnen igen. Jag tror att vår väg ner blev ganska mycket längre än vägen upp, men ner kom vi tillslut. Vi sätter oss på en taverna vid hamnen och beställer in Skopelos specialiteten Cheese Pie. Lite annorlunda smak, fetaost i ett friterat skal, men gott smakar det.

Ostpaj på Skopelos.

Vi åker tillbaka till Skiathos och ca 18.00 är vi tillbaka i den gamla hamnen där vi äter middag på taverna Meteora, svärdfisk, grekisk tallrik och ugnspasta självklart med grekisk sallad och tzatziki som förrätt.

Dag 5

Börjar dagen med att bada, (snorkla och titta på fiskar.) Solar tills det blir molnigt. Vi beger oss till staden för att utforska alla de små gatorna, tillslut hamnar vi vid den gamla hamnen, och därifrån går vi ner till landningsbanan för att titta på flygplanen (de flesta flygen landar/åker på fredagar).

Vi ställer oss bredvid det mycket låga staketet precis bakom landningsbanan. En skylt uppmanar oss att inte stå så nära, eftersom det kan bli ett stort vinddrag, men vi tänker att så farligt kan det ju inte vara, så vi står kvar, precis som alla andra runt omkring oss. Vi står där ett tag, och fotograferar planet, och människorna som vinkar genom fönstrena, då ger piloten motorerna full gas. Det kändes ungefär som att en tornado kom rakt emot en, helt omöjligt att stå kvar på samma ställe.

Vi sätter oss på taverna Milos, beställer in lite dricka och tittar på flygen som landar därifrån istället. Efter att ha tittat på flera landande flygplan, (och fotograferat) går vi tillbaka till hotellet för att byta om. Vi återvänder till hamnen, och bestämmer oss för att äta på Ariston, en italiensk restaurang (som tydligen serverar grekisk mat också) efter att ha tittat igenom deras never-ending meny bestämmer vi oss för att prova olika pastarätter så att vi kan smaka av varandra.

Dag 6

Går upp tidigt, idag ska vi åka till Koukonaries och Banana Beach! Väl framme vid busshållplatsen bestämmer vi oss för att ta en taxi dit, efter taxichaufförens övertygande om att bussen kostar nästan lika mycket som taxi. Inget problem att åka 5 pers + chaufför i taxin, han berättar för oss att det går att få in mycket mera folk än 6 st i en taxi. Taxin åker snabbt till Koukonaries (nästan för snabbt, eftersom han inte saktar ner i kurvorna där det står SLOW på vägskyltarna) Vi bestämmer oss för att börja på Banana Beach, det är fortfarande tidigt på dagen så är vi nästan ensamma på stranden, och vi kan konstatera att vi har hittat Greklands kanske finaste strand.

Banana Beach. Skiathos.

Banana Beach.

Efter ett tag börjar folk komma, och till vår stora förvåning är de nakna! Banana Beach visar sig vara en plats där nudisterna håller till, så efter ungefär en timme där så byter vi till Koukounaries. Även den stranden är helt underbar, även om Banana på något sätt var finare.

Vi noterar att det är ganska mycket getingar på Koukonaries, undrar lite varför, eftersom vi inte tidigare sett en enda geting på hela Skiathos. Efter en dag på stranden tar vi lokalbussen tillbaka, och väl tillbaka badar vi lite i poolen, inte för att vi egentligen ville, stränderna är ju så mycket finare, men när vi har bokat ett hotell med pool, känns det bra att åtminstone ha provat den. Efter poolen duschar vi och går upp till staden för att äta. Restaurang Dionysos, vilket visar sig vara en restaurang med hård livsmedelskontroll, ingen förutom kocken släpps in köket (lite skillnad mot Skopelos, då vi fick gå genom köket för att gå på toaletten). Som vanligt grekisk sallad som förrätt, (vissa av oss ser inte skillnad på olivolja och vinäger, och häller massor av vinäger över salladen, vilket inte smakar lika gott som olivolja).

Koukounaries Beach.

Per på Koukounaries Beach.

Dag 7

Sista dagen, vi räknar inte med förmiddagen då vi ska åka hem. Vi ligger på stranden hela dagen, badar och solar. Inser tillslut att solen håller på och gå ner, så vi gör som alla andra och går därifrån. Vi går in till staden, och bara går runt på gatorna och vill aldrig gå därifrån. Vi äter på restaurang Kontiki, med utsikt över hela gamla hamnen, och delar av staden. Bläckfisk Souvlaki får avsluta resan.

Efter maten går vi runt på Papadiamantis, och vill aldrig gå därifrån, men tillslut måste vi ju gå, och som avslutning köper vi med oss lite grekiskt godis att bjuda släkten på i jul. (Ska bli roligt att se deras miner när de märker att godis i Grekland inte är särskilt gott med smaker som smör, kanel och parfym)

Dag 8

Vaknar av åska och regn, vi valde nog en bra dag att åka hem på. Det blixtrar och slår gnistor från elledningen precis utanför balkongen. Vi äter frukost, sitter på balkongen och beundrar utsikten för sista gången. Sedan beger vi oss till bensinstationen för att bli upphämtade av bussen till flygplatsen. Väl framme på flygfältet känner vi att nu är resan slut på riktigt, vi går ombord på planet, flyger i en halvtimme, landar på Thessaloniki flygplats och går av planet medan det städas och mat fylls på. Vi konstaterar att Thessaloniki har en ganska mycket större flygplats än Skiathos, efter ett kort stopp är vi tillbaka i planet, på väg till Arlanda.

En vecka på Skiathos var alldeles för kort tid, hit ska vi helt klart återvända igen, eftersom det var så mycket mer vi ville se, t.ex. ön Tsougria, och stranden Lalaria, (dit vi faktiskt tänkte åka, men var lite osäkra på om båten skulle klara av att åka dit eftersom det inte var helt vindstilla.)

Jimmie och Jag (Emelie) på Megali Ammos.