Resebrev från Kreta 2007

© Text & bild: Ole (91 kg), Pernilla och Jessica

Billuffning, Kreta 6-20 Oktober 2007

Dag 2. Platanias-Kolimbari-Kissamos-Elafonissi-Paleochora.

Vaknade med strålande sol och en massa härliga intryck från gårdagen och glada att äntligen fått återkomma till Kreta som vi tycker så mycket om.

Kreta. Platanias.

Jessica badsugen.

Platanias var ingen plats vi gillade utan kändes som en turistfälla snudd och Kretas svar på Teneriffas Las Americas med en massa kommers och inkastare och inte det Kreta vi sökte.

Så vi fortsatte vidare väster ut mot Kissamos för att söka upp Ioannis o Argiros ena dotter Roula, som han bett oss hälsa på kvällen innan.

På vägen till Kissamos åkte vi längs havet igenom ett otal byar och bara tog intryck och njöt av det vi såg och stannade till i Kolimbaris hamn för en bensträckare

I Kissamos sökte vi upp en restaurang för att få lite att äta innan vi började leta efter Roulas nya arb-plats vilken vi aldrig lyckades finna, utan gick in till en restaurang och frågade om de kunde hjälpa oss att ringa upp henne.

Roula var inte i Kissamos just då men skulle komma hem i början på kvällen då vi kunde träffas, och i stället för att vänta bestämde oss för att fortsätta och ev titta in i slutet av resan.

Så vi kunde nu lugnt åka vidare söderut och eftersom vi åkt vägen mellan Kissamos - Elafonissi innan så gjorde vi inga direkta stopp utan bara åkte i lugn ro.

Strax norr om Elafonissi stannade vi till i Amigdalokefali då vi såg Danska flaggor målade på en grindpelare och hälften dansk som pappa är, så var han tvungen att stanna och kolla vad det var för något här mitt ute i ingenstans.

Det var en dansk kvinna som köpt ett gammalt ställe som hon rustat upp genom åren och som nu hade 3 jättefina rum till uthyrning. Rummen var väldigt mysigt inredda där hon tex låtit ett träd som växt lite annorlunda gå från vägg till vägg igenom huset, vilket även hade en gudomlig utsikt över berg och hav.

Kreta. Cafeclara.

Cafeclara.

Nu så bar det vidare mot Elafonissi och stranden som var väldigt befolkat trots både den sena dagen men inte minst för att vara i oktober månad och bestämde oss för att köra vidare och hinna nå Paleochora innan kvällen.

Strax ovanför stranden stannade vi till och frågade några killar om det numer gick att åka på grusvägen till Paleochora, men som tyckte vi skulle välja den stora vägen.

"Då vi var på Kreta första gången år 2000 och efter ha vänt i Paleochora, så körde vi mot Kontoura där asfalten tröt och där vi såg en liten träskylt som det stod Elafonissi på och som ledde in på en grusväg.

Klockan började gå och Elafonissi var ett ställe man måste besöka hade vi fått berättat för oss, så vi chansade med grusvägen eftersom den stora vägen är några mil längre.

Det dröjde dock inte länge innan den där tanken som ibland infinner sig kom "det blir snart bättre" för vägen var inte bra och efter ett tag såg vi inte några hus heller förutom 2st uppe på en höjd vilka låg en bra bit bort.

Det blev till att stanna och gå ur bilen en Seat Ibiza 1,0 L och försäkra sig att åtminstone att däcken var ok vilka såg rätt nya ut, så vi samlade nytt mod och körde vidare.

På väg till Elafonissi.

En del av vägen där vi utmanade ödet år 2000.

När vi väl lyckats komma fram till husen såg vi en gammal tant och svettig och dan som man var kämpade man sig ut för att fråga om vi verkligen kört rätt.

Här var det bara grekiska som gällde och pappa sa bara Elafonissi varvid hon svarade nä nä samtidigt som luften gick ur en på 2 sekunder, men i nästa andetag då man fått syresatt huvet igen så kände man en sån där otrolig lycka då jag kom på att neh neh betyder ja ja.

Så nu var det bara på det igen och för att passera husen var vi tvungna att köra igenom en skarp kurva där det var inte många meter att svänga på om man ville hålla sig kvar på vägen - usch".

Efter 50 min var vi framme i Paleochora och började söka efter boende och efter en kvart så var det löst, och det endast 50m från stranden som vätter västerut och som var jättefin!

När vi besökte Paleochora första gången så hade vi visst varit på Östra sidan och trott att det var det hela och pga den långa hemvägen vi hade via Elafonissi till Hersonissos så blev det aldrig av att utforska vidare utan lätt jäktat om man säger så.

Så vi blev glatt överraskade av Paleochora och i skrivande stund känner vi oss väldigt nöjda och sitter på balkongen och bara njuter av ljudet från vågorna och Jessica har precis somnat!

Kreta på Kalimera »
Fler resebrev från 2007 »