Resebrev från Kreta

© Text & bild: Gilla och Bert

Chania, Kreta 24-5 - 7-6 2008

Dag 6. 29/5
Vi gick ner mot sandstranden, för att undersöka den. Jag tog av mig skorna och gick längs vattenbrynet. Stranden sträckte sig ända bort till Agia Apostoli, där Berts dotter med make och liten ettåring gosse bodde förra gången, som vi var här för 9 år sen. Men det visste vi inte, när vi började gå. Vi gick i vattnet nästan hela vägen dit. När vi kom närmare nästa halvö stannade vi och drack vatten på en servering vid stranden.

Ju närmare vi kom, tyckte vi oss känna igen stranden. Det var där den lille hade rest sig för första gången och stått alldeles själv.

Bert vid Telchinia.

Jag råkade titta på en skylt utanför ett hotell, när vi gick en smal gata upp från stranden. Där stod det Telchinia. Det var ju rätt. Vi gick igenom hotellområdet och ut på andra sidan och gick uppför en väg, som ledde upp till "landsvägen" från Chania. Det hade byggts massor av nya hus på andra sidan gatan. Där var det förr helt obebyggt. Vi följde genomfarten hem till Kalamaki.

Bert gjorde lite lunch. Vi åt inomhus för det var ordentligt varmt. Sen gick vi ner till poolen och solade och badade. Jag låg under parasollet hela tiden. Det var nämligen av ett tätt nät, så solen lyste i alla fall igenom. Så gick vi upp och drack kaffe.

Vi skulle ta bussen till Platanias. När vi åkte genom Agia Marina gick det inte att känna igen sig, för det hade blivit bebyggt överallt, där det tidigare var ren landsbygd. Likadant med Platanias. Där fanns det en massa så kallade fina affärer med kläder, skor, smycken och presenter.

Kantaris trädgård.

Vi hittade stället, där vi hade varit med Berts dotter och hennes familj förra gången. Vi gick ner i deras trädgård och blev placerade direkt. Jag ville ha Kleftiko och Bert Moussaka. Vi smakade av och drack en stor karaff på en liter av husets röda vin.

Gilla på Kantari.

Gilla på Kantari. Det är sällan jag själv är med på bild.

Sen var vi proppmätta och orkade bara gå runt lite till och kolla affärerna. Vi tog en taxi hem och satte oss vid poolrestaurangen i sällskap med ett par norrmän och snackade och drack varsin kall Mythos. Det behövdes, för det hade varit upp emot 37grader under dagen. Ömma i ben och fötter stapplade vi upp och efter viss omvårdnad stöp vi i säng.

Dag 7. 30/5
Det blev poolen med sol och bad till lunchdags.

Sen åkte vi buss in till Chania. Vi gick först till Saluhallen till Skridlof . Så vi satte oss med kaffe respektive Frappé och varsin chokladtårtbit med glass och vispgrädde vid Kafé Kafé.

Sen gick vi genom Skridlof ner mot hamnen och in på nästa tvärgata och nästan ända nere vid hamnen träffade vi en grekisk-norsk tjej i en juveleraraffär. Bert letade efter en ring med nåt rött i till sitt armband med röda inläggningar. Sen gick vi upp och nerför en massa gamla gränder, tills vi tyckte det var dags med mat. Vi hittade ett ställe, där vi beställde en "liten" mezetallrik och husets röda vin. Det var riktigt gott, men Bert hade velat ha varm mat. Tjejen som serverade var mycket trevlig. Vi åkte taxi hem så småningom.

Dag 8. 31/5
Vi åkte med bussen till Platanias, så vi var framme klockan 11. Bert tittade på kabinväskor i läder i en väskaffär precis som gången innan. Mannen där kände igen oss. Tittade i ett par butiker till och begav oss upp i backarna till "Gamla Platanias". Det var jobbigt, så vi gick inte ända upp, men det fanns några tavernor med fantastisk utsikt tydligen, för vi som ändå var i gatuhöjd såg väldigt fina vyer där upp i från.

Utsikt från den övre delen i Platanias.

Vi gick nedåt igen och satte oss vid en glasservering och beställde varsin strutglas med vanilj och mandel. Man fick varsitt glas vatten till också. För 2 kulor var och vattnet kostade det nästan 100: -. Där hade vi det skönt ett tag efter "klättringen i bergen". Sen gick vi gatan vidare och tittade företrädesvis i smyckebutikerna. Vi hittade verkligt vackra smycken i en butik. De var rent overkliga. De var gjorda i silver med inläggningar av snäckor och gjorda i jugendstil. Därtill var de riktigt dyra, annars skulle jag gärna ha nåt av dom.

Så småningom hamnade vi på en taverna To Pigadis. Bert beställde moussaka och jag lammgryta och två öl. Det smakade jättegott. Sen blev vi bjudna på den obligatoriska rakin i liten flaska. En flaska räckte till 2 små glas till oss var. Då blev det påfyllning med en liten flaska till. Vi fick varsin mjuk kaka med chokladsås till också. Så betalade vi och tackade och gick vidare.

Vi tittade efter så kallade slipinskor till mig överallt hela dagen. Så gick vi in i en butik med riktigt snygga skor. För en gångs skull började jag prova olika. Så jag fick mig ett par röda riktigt bekväma. Sen hamnade vi i den första väskaffären och Bert gick igenom lagret igen. Jag satt på en pall och hade det skönt under butikens AC. Så småningom lyckades Bert i alla fall att bestämma sig för en snygg kabinväska.

Då gick vi ut vid taxi och busstorget och inväntade bussen. När vi kom hem till Kalamaki stannade bussen före hållplatsen och vi gick av där framme. Bert först och jag sen. När jag just hade klivit av, stängde chauffören dörren och min vänstra hand fastnade mellan dörrarna. Det gjorde ont, så jag skrek aj, aj ett par gånger. Chaffisen hörde tydligen det, så han öppnade igen, så jag blev fri med handen. Tänk om han hade kört iväg med mig, för sånt här har ju hänt förr med svåra skador som följd.

När vi kom upp serverade Bert kaffe och sen slängde vi oss i sängen alldeles utmattade och somnade ett tag. Sen blev det tidning, Sudoku och skriftställeri på balkongen. Bert stack iväg och handlade lite. Vi stannade hemma för kvällen och la oss tidigt.

Kreta på Kalimera »
Fler resebrev från 2008 »