Resebrev från en öluff

© Text & bild: Britt-Louise Jälmefors och Lilian Eriksson.

Resebrev båtluff 080521-080604

Äntligen dags igen! Som vi har väntat!

Jodå det blev båtluff även i år - även denna gång utan Ulla. Vi flyger från Arlanda onsdag 21 maj klockan 06.00. I år har vi planerat att ta oss till Milos direkt men när vi kommer till Pireus och ska köpa båtbiljett visar det sig att båten Romilda inte börjar köra förrän den 10 juni. Plan B - vi åker till en annan ö. Det får bli Naxos, därifrån avgår en båt till Milos på fredag. Vi köper biljett dit och återvänder alltså till en av förra årets öar. Det känns kul att återvända! Vi får ett trevligt rum på hotell Oniro endast 50 meter från Agia Georgios Beach. Här kopplar vi av, ligger på stranden och slappar, äter gott och dricker - äntligen - Mythos öl. Som vi har längtat! Nu känner vi att batterierna laddas igen efter ett helt års slit.

Samma dag som vi ska åka vidare till Milos (båten går 17.00) så går vi vilse. Hur vi bär oss åt vet vi inte men vi lyckas välja fel väg och promenerar rakt in mot ön istället för till stranden. Vi går och går. Solen strålar från en klarblå himmel, luften dallrar i värmen och det luktar hemskt från gödsel och annat. Först efter två timmar hittar vi rätt och kommer till stranden. Ålderspartiet, axlar och rygg lyser ilsket röda och huvudet har givetvis varit utan solhatt så vi är rätt möra när vi äntligen kan pusta ut. (Ålderspartiet är biten ovanför bröstet.) Vi hinner precis äta lunch och dricka ett par Mythos innan det är dags att gå till båten. Väskorna transporteras dit av hotellägaren Petros.

Båtresan till Milos tar ca 7 timmar. Där väntar ägaren av Irino studios på oss mitt i natten. (Inte bokat i förväg) Vi bor högt uppe på toppen av ett berg med utsikt över havet. Här stannar vi i 5 dagar. När vi kommer på natten är det ganska fuktigt i sängarna så dagen efter så bär vi ut såväl sängkläder som madrasser och låter de lufta i solen. Hotellägaren kommer och undrar om allt är som det ska och det är det! En av dagarna tar vi bussen mot Sarakiniko. Vi blir avsläppta mitt ute i ingenstans och ska sedan gå ett par km för att komma dit. Inga problem - vi är ju vana att gå! Det var värt det för det var ett underbart vackert ställe. Vi njöt en hel timme! (Meningen var att vi skulle ligga där hela dagen.) Sen kom jag på att jag nog inte stängt av spisen! När jag säger det känner Brittan hur det luktar brandrök! Det är bäst att åka hem! Hela ön kan brinna ner och hur funkar det med försäkringen?? Vi målar upp ett tufft scenario. När vi gått en bit stannar en man och frågar vart vi är på väg. Vi har gått åt fel håll - igen! Som tur är kommer en Taxi så vi får åka ända hem. Det brinner inte och spisen är avstängd. Hm!

Resten av dagen tillbringar vi på stranden Galida nedanför hotellet. Dit kommer Kostas och ni som sett filmen Shirley Valentin (rekommenderas) kan förstå vilka kopplingar vi gör när han blir betuttad i Brittan. När hon berättar att hon är lyckligt gift sen trettio år tillbaka flyttas intresset över till mig. Han jobbar på en utflyktsbåt (som vi ska ut med imorgon) och gör sitt bästa för att charma oss under eftermiddagen. (Lyckas inte.)

En upplevelse på Milos var båtutflykten runt ön. Vi var borta hela dagen med stopp för bad på utvalda platser. Nu fick vi även historik och uppleva lite kultur. På ön Kimolos åt vi resans dyraste lunch. Jag fick sms att jag klarat sista tentan för terminen så vi firade med varsin öl. (Jag pluggar på lärarhögskolan.)

Innan vi åker från Milos söker Kostas upp oss och lämnar sin adress och en blomma. Vi kan bo hos honom nästa gång vi kommer tycker han. Det är bara att ringa!

Nästa ö blir Tinos. Återigen en lång resa men vi tycker det är mysigt. På Tinos bor vi bredvid stranden precis utanför stan.

Ön är bl.a. känt för sin vackra kyrka Panagia Evangelistria. Den besöker vi givetvis. Kyrkan ligger ovanför en lång backe. En del besökare kryper hela vägen. Det ska nämligen öka chansen att det ska ske ett mirakel om de anstränger sig extra mycket. Hela gatan upp är kantad av butiker som säljer ikonbilder mm. Vi kallar den "ikongatan".

En dag promenerar vi till en strand en bit bort. Vi stannar på en taverna där vi blir serverade av Dimitris. Han är hamnkapten, restaurangägare och konstnär. Han kör en stor MC och har bandana på huvudet. En häftig man! God mat får vi också!

På Tinos får vi vara med om ett riktigt blåsoväder. Här blåser utemöblerna omkull på uteserveringarna och det gäller att hålla i hatten!

Sista ön blir Mykonos. Nu lyxar vi till det med bra hotell och pool. Vi bor på Asteri i byn Ornos utanför Mykonos stad. Dagtid ligger vi vid stranden eller vid poolen. På kvällarna tar vi lokalbussen in till Mykonos. Där vimlar det av labyrintliknande gångar fyllda av butiker och små mysiga tavernor. Folklivet är livligt och det finns massor att titta på.

Två dagar innan hemresan lämnar vi Mykonos och ö-livet. Dags att "göra" Aten!

Från Pireus tar vi tunnelbanan till Omonia och vårt hotell Omega. Hotellet är inte så flott precis men läget är kanon. Det ligger precis intill fruktmarknaden och saluhallen. Vi har utsikt över Akropolis. Vi bor bara ett stenkast från Plaka där vi shoppar och äter goda måltider. Mellanlandar bara på hotellet för att vila och svalka ner vår fötter och ben! Sista kvällen besöker vi en restaurang där vi får underbar Meze.

Allt har ett slut så även detta äventyr. Nu är vi hemma och sparar pengar till nästa resa! 9 månader kvar….bara….

Hälsningar Lilian och Brittan

Läs mer om öarna i resebrevet:
Milos » | Mykonos » | Naxos » | Tinos »

Fler resebrev från 2008 »