En vecka på Skiathos i maj. Del 2.

Vi tog buss till stop nr 12 och besökte Tzaneria beach, även här märktes det av att det var lågsäsong, stolarna gapade tomma och vi lade oss tillrätta i stolstolarna. Det började sen blåsa så vi fick för oss att vandra lite så stegen gick mot Kanapitsa, det var en liten lagom promenad i lite backar och underbara utsiktsbilder tog vi. Annars hade vi strålande väder hela veckan 25-30 grader å inte ett enda moln.

Skiathos. Tzaneria beach.

Skiathos

En glass med bad och sol förgyllde oss på denna också nästan folktomma strand.

Skiathos. Tzaneria beach-

Flygplansstranden Xanemo blev en annan dag vårat mål. Vi steg upp tidigt, packade matsäck och gick sen mot stranden. Genom staden, ett stopp vi landningsbanan för fotografering och sen vidare. Det tog oss en timma, med får som blev vallade i hälarna och flygplan som kom dundrande blev det en upplevelse i sig.

Skiathos. Flygplansstranden Xanemo.

Skiathos. Flygplan.

Vi tog oss upp för berget som ligger bredvid och beundrade utsikten och såg då även hela landningsbanan därifrån. Man ser verkligen hur kort den är och undrar hur det går att landa så stora plan där egentligen. Vi såg en strand som låg öde på andra sidan berget och bestämde oss för att även ta en tur dit ner och doppa oss.

Det var lite knixigt men det gick och vi återvände till Xanemo där vi sen parkerade oss i solstolarna. Strax efter kom en hund ner från bergen och efter en stund till hör vi plingande ljud och därefter börjar det välla getter över hela berget ner mot oss. Vallhunden som var mer för att rulla sig i sanden och bada än att valla getterna brydde sig inte utan fortsatte med sitt roliga. Det kom väl 200-300 stycken getter som skulle vidare till andra betesmarker, vidare ut på vägen, och till slut så försvann dom bort efter en liten tanig farbror…det gjorde sen även hunden, men först då hade han rullat sig färdigt och var nybadad och utvilad, kan undra om han gjorde någon nytta haha.

Skiathos stränder.

Koukounaries fick sig även ett besök och det var tydligen där som turisterna hade parkat sig, där var det ganska fullt, men man hoppas ju att dom inte låg där hela tiden. Eftersom det bara hade varit jag som fått hyra vespa pga av dom nya reglerna så blev det ju buss, taxi och till forts vi tog oss runt ön, så blev man ju lite mer begränsad av att upptäcka den. När min sambo och jag var där så åkte vi runt på vespa så gott som hela ön och hittade väl ett 30-40 tal av dom 60 stränder dom säger finns.

Avresedagen började nu närma sig och det blev till att packa på kvällen då vi skulle lämna bagaget redan kl 08.00 morgonen därpå. Det hade ju blivit "mycket" shopping till barnen och även oss själva så vi hade stora problem med att få plats med allt. Det var en hel del som skulle ner, luftmadrasser, kläder, Youvetsi-ris (4kg) ,en och annan flaska…eller en hel del ,hmmm, souvenirer m.m.m.m. Väskorna var riktigt tunga så man kunde knappt bära ut dom, Vi hade,10,12.15 kg med oss ner och väl på flygplatsen när dom vägdes och vi svettades så klarade vi det med några kilos marginal, vi hade då 30 kg per man som man fick ha,,,.

Skiathos stad.

Vi lämnade Skiathos om när man nu skrivit och ser på bilderna så vill man bara tillbaka NU… Det är en sån underbar ö, fint, rent och bara så fantastiskt fint.

Carina och Sandra på Skiathos.