Öluffa i Dodekaneserna. Del 2. Symi.

Fjärde dagen onsdag 1 juli
En härlig morgon, vi tog en lättare frukost, bröd, ost, kaffe och bigarråer. Dagens planering var att vi skulle köra ner till byn Ksisos, i dalen som man kan se från vägen efter Chora. För att sedan åka till Niborios för bad och lunch. Vi kollade även på färjetidtabellen där vi såg att lördag blir en lämplig avresedag. PA ringde till Kim på Triton Holidays angående boende på Kzo. Han skulle kolla och återkomma senare i veckan

När vi lämnade in nyckeln snackade vi lite med en av flickorna i receptionen om lite utflykter. Hon rekommenderade Tolistranden som ligger bortom Ksisos, stranden höll på att bli "organiserad", hon visste inte hur långt utbyggnaden hade gått. En ny väg hade anlagts till stranden, det visste hon, men skicket på den kände hon inte till.

Vi drog iväg mot Ksisos och ner i dalen, vi följde asfaltvägen som räckte fram till militär-förläggningen, därefter blev det en smal betongväg. Den sista biten ner till stranden 1-2 km var grusväg, bättre har vi sett men den var farbar! Vid stranden höll man på att bygga en taverna, en elektriker var där och drog elen, medan en grävmaskin höll på att göra hål för stolparna för elledningen. Vi pratade lite med elektrikern som trodde att tavernan öppnar nästa år.

Det var vi och en dam till på stranden, men hon tog på sig simfenor och annan grodmansutrustning och simmade iväg med raska tag över bukten och försvann. Därefter kom det en familj på tre personer men de drog iväg bortom udden så vi kände oss rätt lyxigt ensamma på stranden. Där fanns tre solstolar vilket räckte mer än väl till oss. Stranden var en klapperstensstrand med lite större stenar en bit ut och sedan sand. Efter lite badande och solande började magarna göra sig påminda, så den medhavda matsäcken satt fint.

Tolistranden på Symi.

När vi lögat oss tillräckligt drog vi tillbaka till byn genom turistströmmen och bort till Niboriosstranden för lite sen lunch. Kyckling med tillbehör ouzo, öl och vatten 17,80 €, allt smakade förträffligt.

Efter att magarna fått sitt åkte vi tillbaka mot byn till "kurvstranden" vid hotell Nidri. Lite bad och en slummer, vi träffade Iris från hotellet som var där med några av sina barnbarn. Hon har totalt åtta barnbarn, det äldsta barnbarnet 18 år! Hon blev mormor redan vid 36 års ålder. Denna något unga ålder förklarade hon med att hon gifte sig redan vid 16 års ålder och detsamma gjorde hennes dotter. Raskt marscherat att ha barnbarn på 18 år vid 54 års ålder, tydligen är det inte bara de gamla grekerna som kan, utan även dagens greker kan både det ena och det andra!

Vi drog iväg hem till vår härliga lägenhet för den nog så betydelsefulla och viktiga kroppsvården, insmortning och vätskejustering. Hungern var inte så påträngande efter den sena lunchen, vi slappade lite innan vi drog ner till stamstället via en del omvägar i form av små smala och mysiga gränder. Pastito, Imam, sallad, ouzo och lite rött vin, som vanligt smakade allt bra! Väl hemkomna hade vi en härlig stund på altanen med lite kaffe och en virre, endast lite sorl hörs, nästan helt tyst.

Femte dagen torsdag 2 juli
En härlig morgon, dags för frukost, bröd och vatten stod på shoppinglistan. PA iväg på moppen ner till byn, vid torget kommer det en liten bil från vänster PA stannar, bilen stannar och vinkar fram PA. Iväg med moppen mot bageriet, men se det var lite tvättvatten på gatan, såphalt, moppen spinner loss och lägger sig på sidan med PA på. En del skrapsår på vänsterbenet, men moppen hel inte en plastbit som försvann eller blev skadad. Upp och iväg till bageriet, Super Marketen och nu var ju även Apoteket (ligger på Pedisidan) aktuellt för ett besök, som dock inte hade öppnat ännu.

Leverans av varorna till lägenheten och med ett stilla påpekande att Apoteket måste besökas. Åskådaren blev något blek och undrade över hälsotillståndet, då speciellt med tanke på det vänstra benet. Ingen större fara, det gjorde lite ont, men helt överkomligt. Ner till det nu öppnade Apoteket, det var bara att peka på benet. Fram kom det, den ena förpackningen efter den andra sammanlagt fyra stycken. Det såg ut att bli dyrt, men endast 9,60 € inklusive utbildning i vilken ordning medikamenterna skulle användas. Efter att ha skött om såret helt enligt instruktionerna avnjöt vi en härlig frukost.

På vägen till Tritonbåten (ägdes tidigare av Kim på Triton Holidays på Rhodos) lämnade vill tillbaka moppen som vi tänkt och sedan bort till båten. Vi fick en härlig dag på havet med båten, när vi åkt en liten bit kom det fram en två liters Ouzo på bordet, fri servering. Stämningen steg ombord i takt med besöken vid Ouzoflaskan. Kostnaden för utflykten inklusive lunch mm 40 € per person.

Första badstoppet var vid Ag. Emilianos, där vi även väntade in de som hade valt att vandra med Hugo från byn (info om vandringen finns vid Tritonbåten), de hade startat kl 08:00, när de kom fram var klockan runt 12. Vi åkte vidare mot Panormitis för ett besök i klostret och bad för de som så önskade, vi tänkte noga på vad norskan sagt om att man skulle tänka sig för med vad man bad om i klostret. Efter Panormitis fortsatte vi vidare till ön Seskli, där vi bjöds på en alldeles utsökt lunch, grillad kyckling (grillades på små batteridrivna grillar) som var mycket god, till denna fick vi grekisk potatissallad, penne, pilaffris, tzatziki, jigantes, greksallad och vin! Allt smakade mer än utmärkt, jättegott!

På vägen hem besökte vi givetvis den spektakulära stranden Ag. Georgios Dhysalonas med sina höga klippor och härligt klara vatten! Under badstoppet serverades vi lite kaffe och kaka det satt fint!

Hemma i lägenheten igen tyckte vi att vi hade haft en helt underbar dag på havet, allt mycket bra, ingen stress eller jäkt ombord mycket behaglig utflykt.

Sedvanlig kroppsvård med insmortning och vätskejustering, siesta och en kväll för kontemplation och vård av PA:s ben.

Ag. Georgios Dhysalonas. Symi.

Ag. Georgios Dhysalonas stranden.

Sjätte dagen fredag 3 juli
Efter frukost, skulle vi vandra bort till Niboriosstranden över berget, vi startade nere ifrån torget höll vi till höger och gick uppför mördarbacken. När vi strax efter backen kom fram till en byggnad med solfångare på taket delade sig vägen, den till höger verkade gå i en båge tillbaka mot byn (och helikopterplattan nu när jag har en bra karta). Det var några gubbar som jobbade vid solfångarhuset, vi frågade efter vägen, den vänstra vägen skulle vi ta! Det var en fin promenadväg fram till kyrkan Ag. Irini ovanför viken vid Nidrihotellet med stenplattor i betong. Efter kyrkan blev det en stig och trappor ner till vägen. Trappan mynnade ut strax efter Nidristranden åt "Sorrystranden" till.

Väl framme vid "Sorrystranden" tog vi ett avkylande dopp efter vår lilla vandring som var lätt efter att vi kommit uppför mördarbacken. Sedan måste vätskebalansen återställas, två Mythos försvann snabbt ner genom våra torra strupar. I böljan den blå igen, vi såg en mycket färgglad fisk som vi inte sett tidigare. Den var grön och grå med ett rött band över kroppen bakom huvudet, jag hittar den inte i min "grekiska" fiskbok, Fishes of Greece, av George Sfikas. Förmodligen var det någon förrymd akvariefisk eller möjligen en fiskturist på ö-rundtur?

Vi hade en lat dag på stranden, lunch på tavernan Metapoutis, med moussaka, souvlaki, vatten och Ouzo, det var gott, inklusive solstolar 28 €. Vi fortsatte vår lata dag på stranden innan vi startade återfärden vederkvickta till både kropp och själ.

Men innan vi på började vandringen upp mot kyrkan ett dopp i Nidribukten. Där fanns ett ungt grekiskt par, den unga damen från Syros och ynglingen från Symi. Han hade läst till kapten på Syros och där funnit sitt hjärtas dam. Men hans otroliga svada om alla förträffligheter om Symi, fick oss att tro att han pluggat marknadsföring istället för hur man kör båt.

Efter det uppfriskande doppet anträdde vi färden tillbaka till byn, där träffade vi på ett annat svenskt par som vi sett tidigare på stranden. Vi utbytte lite erfarenheter och anekdoter. PA fick tips om var det fanns riktiga kartor över Symi, pappershandeln bakom Taverna International nere i byn, (stort tack för detta, från kartfreeken PA). Mycket bra och detaljerad karta Skai maps á 7 €, förslag till vandringar finns också i informationen på baksidan! Den kartan skulle jag ha haft från dag ett, men bättre sent än aldrig :-)

Efter den sedvanliga vården av våra vackra kroppar med insmortning, vätskebalansering och siesta. Sedan middagsdax vi tog oss till taverna International, namnet inte så där väldigt genuint, men borden stod mitt i vägen/på trottoaren vilket borgade för att det var ganska genuint. Vi åt Kleftiko, jösses vilka portioner, det hade räckt med en för oss att dela på, det smakade mycket gott, tillsammans med rött vin 25 €.
Den sista kvällen på Symi innan avfärd på lördag förmiddag, en lugn kväll på altanen med sedvanliga tillbehör, otroligt lugnt och stilla.