Öluffa i Kykladerna. Del 2. Paros och Milos.

På morgonen 26/6 var det dags för att åka Seajet till Paros. På kajen såg vi en mamma med barn som kom mot oss springandes-efter dem kom pelikanen också springandes, var kul att få se den.

Väl komna till Paros fixade vi biljetter till Milos-båten senare under resan. Hade heltur sedan, vår buss till Golden Beach skulle precis gå iväg, så det var bara att hoppa på. På den bussresan fick vi exempel på hur nonchalanta människor kan vara. Vid ett av stoppen sa Larsa "det är ju din ryggsäck som ligger där ute". Bussen hade börjat köra, jag hojtade och chauffören stannade. Jag sprang ut till min ryggsäck. Det visade sig att där stod det norska sällskap som suttit framför oss i bussen. De höll på att ta på sig sin packning, att de tagit ut min rygga och bara lät den ligga kvar på marken struntade de i. Det fanns ingen medhjälpare på denna buss, utan man fick sköta sin packning själv. Kunde ha blivit kul!

Sen följde två övernattningar på Lourdis, Golden Beach, bara ha det skönt, bada och slappa. Sannolikhet på följande-vi bor i en stad med 24.000 inv. en del av dem åker givetvis till Grekland på semester. Men att två av våra "grannar" åker till Paros, till samma boende och dessutom hamnar bredvid oss på samma veranda får väl betraktas som ja, vad kan statistiken för det sammanträffandet vara? En bokning hade vi gjort hemifrån och det var en natt på Lefkes Village. Lite lyxigt kan man väl få ha det. Lefkes är ju en helmysig liten bergsby och att få vara vid poolen och titta ner längs bergen ner till havet var en upplevelse.

Lefkes Village. Paros.

Lefkes på Paros.

Efter vår lilla lyx skulle vi göra en övernattning i Parikia. Blev återigen ett fint hotell, Hotel Argonauta. Fint rum och en fräsch innergård med skönt möblemang.

Hotel Argonauta. Parikia. Paros.

Innergård hotellet. OBS! Kolla skylten!

Hann med en kemtvätt, ett dopp på stranden, lite internetande på café, handlande och middag, sen var det gott med sömn i hotellets sköna sängar. 4 nätter på Paros.

30/6 var vi uppe med tuppen för båtresa till Milos. Väl framme började letandet efter boende. Efter några "nejtackställen" hittade vi det vi sökte, Ostria Studios. Där blev vi bjudna på något varje dag av vår värdinna. Milos var en positiv bekantskap. Vi gjorde båtturen nästa dag, hade ingen blåst på Milos. Vilka häftiga bad, och vilken natur som man från båten ser.

Båtutflykt på Milos.

Från båten, Milos.

Dagarna efter gjorde vi egna utflykter med buss, till Paleochori, Sarakiniko, Achivadolimni. Den senare stranden är den tvärs över viken från Adamas sett. Jättefin strand med en liten sjö ovanför dit man kan gå och titta. Där är det en del djurliv kan man tänka vid lämplig årstid, fåglar, ödlor mm. Vi såg en get! Att äta på kvällen i Adamas var inte så kul tyckte vi, däremot uppe i Plaka, med solnedgång naturligtvis. 5 nätter på Milos.

Milos på Kalimera » | Paros på Kalimera »