Kombinationsresa till Samos och Patmos. Del 2.

Efter sex nätter lämnade vi Kokkari, buss till Pythagorion varifrån Nisos Kalymnos avgick mot Patmos. Där inträffade "förbeställd hämtningsmiss" nummer två. Vi hade bokat Yvonne studios via fax hemifrån och Theo skulle möta upp vid färjan. Icke, men det löste sig då en hjälpsam kvinnlig släkting till honom förbarmade sig över oss och packade in oss och vår packning i hennes gamla bil...

En ren och fin studio med bra utsikt över kloster och hav fick vi i alla fall när vi väl kom fram. (Vid avfärd visade det sig att Theo bokat in oss i juli i stället för juni, och därmed sänktes också priset från 60 euro till 30 euro/natt. Inte en oangenäm överraskning direkt!)

Yvonne Studios i Skala på Patmos.

Patmos tilltalade oss verkligen med sin kombination av lite "flärd" (tack vare ekonomiskt välrustade kryssningsgäster kanske?) och genuinitet. De flesta dagar spenderade vi i sällskap av pocketböcker i skuggan av ett träd på den lilla stranden inne i Skala. Ett konstigt val kanske många tycker, men vi blev verkligen förtjusta i det grekiska folklivet på eftermiddagarna. Vi var i princip ensamma turister bland bollspelande grekiska tonåringar, kontorsfolk som tog sig ett dopp på rasten och lekande småbarn med föräldrar.

Stranden i Skala på Patmos.

Stranden i Skala, tagit från strandbaren Faliraki.

En dag tog vi bussen till Kambos, fin strand, men dyrt! 12 euro för två solsängar. Givetvis blev det också ett besök uppe i klostret och Chora, verkligen sevärt men det gäller att vara förberedd på att här är det massiv turisttillströmning om man, som vi, lyckades pricka en av kryssningsfartygens ankomst.

Klostret i Chora på Patmos.

Utsikt över Skala på Patmos.

Utsikt över Skala.

Lunch blev det i alla fall på Jimmys taverna, vilken utsikt! Varning däremot för Loukas taverna nere i Skala. Vi åt den sämsta maten på hela resan här, och varje kväll när vi gick förbi var stället folktomt. En sorglig halv gris roterade ensam på ett spett i ett värmeskåp, kväll efter kväll. Nya ägare?

Den serverade souvlakin var väl ok, men moussakan var en miserabel anrättning a la uppvärmd skåpmat från i förrgår. Ett tips för kvällen är strandbaren Faliraki, efter den lilla stranden vid hamnen. Jättetrevlig personal och nästan tropisk känsla att sitta där med vågornas skvalp som sällskap. Efter fem nätter lämnade vi Patmos för att återvända till Samos.

Patmos.

Tillbaka på Samos bodde vi de tre sista nätterna i Pythagorion på hotell Remezzo. Ett mycket bra val visade det sig, jättefint rum på takterrassen och väldigt trevliga ägare. Lyxigt med frukostdukning precis utanför rummet!

Pythagorion var mysigt men föll oss inte lika mycket i smaken som Kokkari. Det kändes lite överbefolkat och för mer "charterfierat" jämfört med Kokkari. Och vi är inte på något sätt avigt inställda till charter som fenomen, det är väl helt enkelt individuellt hur man känner inför en viss ort. Möjligen var vi kanske också lite trötta på nya intryck i slutet av resan, något som kan ha påverkat. Resans bästa mezes åt vi på en restaurang på en gata bakom strandpromenaden, tyvärr kommer vi inte ihåg namnet, kan ha varit ett kvinnonamn.

Segla runt Samos i Grekland.

Sammanfattningsvis var det två helt perfekta veckor i Grekland, en bättre bröllopsresa går nog inte att hitta, i alla fall inte för oss. Vi kommer att återvända både till Kokkari och framförallt Patmos som verkligen överträffade förväntningarna!