En tur med bil runt Kreta. Del 3.

Nästa resmål var Plákiasområdet. Vi gjorde ett kort stopp vid borgen Frangokastéllo och checkade någon timme senare in på Village Apartments i Mírthios.

Utsikt mot Plakias. Kreta.

Utsikt mot Plakias.

Jag och Ylva har bott här tidigare och uppskattar lägenheterna, utsikten och byn. 35 €/rum. Tyvärr var det "knappen på" denna kväll, vilket betyder full storm från norr. Balkongvistelse var inte att tänka på. Även middagen intogs inomhus på "Taverna Panorama". Ingenting att minnas, men den var acceptabel.

I vår planering ingick att vi skulle höra oss för om författaren Byron Aganoglu, som skrivit den träffsäkra grekbeskrivningen och härliga romanen "Tillbaka till Kreta", fortfarande bodde i byn. Nästa förmiddag passerade vi dock bara byn och åkte ned till Lefkógia istället. Nu var det vindstilla = "knappen av". Där startade vi vandringen kring berget, som ser ut som en pyramid och har kyrkan Tímios Stávros på toppen.

Promenad runt berget på Kreta.

Promenad runt berget.

Promenaden tog 2 timmar inkl. en lång pratstund med en 80-årig gumma i byn Gianóu. Hon ville absolut bjuda oss karlar på raki och lärde oss denna maidináda.

Alltså på svenska:
En raki om dagen håller doktorn på avstånd
För kvinnor, lite förstånd, lite sprit.
Man kan just undra vad sista versen kommer ifrån. Ska svenskor undvika äpplen, måntro? Ni känner väl igen: Ett äpple om dagen …….

På väg hemåt passerade vi Réthymnon, men tog av till Anógia, som Lisbeth och Kennet inte besökt tidigare. Vi såg fram emot en härlig kväll med helgrillat lamm och många greker ute på söndagskvällen.

Kl. 14.30 kom vi fram och stannade för en öl i centrum av den nedre delen av byn vid kafeníon på platían. Medan kvinnorna fixade rum på "Taverna Kitros" förberedde vi oss karlar för kvällens fotbollsmatch. Kaféet skulle visa Manchester United-Chelsea på TV!

Rummen våra damer hyrde var resans enklaste, 30 €/natt, men utsikten var fin. Vi tog också en promenad i byn och kunde se när bussarna kom med hungriga turister, som väntade på kolgrillat kött.

Vy i Anogia. Kreta.

Vy i Anogia.

Strax före 18 gick vi till kafeníot och kunde se den avgörande engelska ligamatchen. Ägaren bjöd på raki och berättade att alla besökarna i lokalen tillhörde Pasok och att pappou Geórgios Papandréos besökt kaféet.

Kafenion i Anogia. Kreta.

Kafenion i Anogia.

Det blev en härlig fotbollskväll i ovanlig miljö. Efteråt blev det mat på en närliggande taverna. Men nu var det helt tomt på gäster. Inga greker, inga turister. Det grillade lammköttet smakade bra, men var grillat vid lunchtid. 45 € inkl. greksallad, tzatziki och 1 kg vin. Det visade sig att byn denna årstid bara levde upp vid lunchtid, då turisterna kom.

Dagen efter, vid den goda frukosten på "Taverna Kitros", med hemgjord yoghurt, varmt bröd, honung m.m. berättade ägarinnan att Anógia inte längre är någon rik by, som det står i resebeskrivningarna. Folk har det svårt bl.a. beroende på den ekonomiska krisen och brist på arbeten där uppe i bergen.

Via Heráklion och Knossós utan stopp, tog vi av till Mírtia, där Kazantsákis museum ligger. Ett besök där hade vi önskat länge. Själv har jag bara läst två av hans böcker, sedan dottern till en grekisk kompis sagt: "Du måste läsa Kazantsákis om du skall förstå en kretensare." Lisbeth läser hans böcker på grekiska. Imponerande! Besöket kostade 3 €/person och innehöll förutom hans böcker och ägodelar även en film om hans liv och en liten souveniraffär.

Matmässigt avslutades resan för lunch i Tértsa nära Mírtos, på O´Lámbros taverna, där det alltid smakar bra till ett rimligt pris.

Under resan flödade humorn. Vi gjorde saker vi planerat, men tillät oss även spontana upplevelser. Om färjetiderna ändras blir det kanske Kárpathos nästa gång. Vi kunde emellertid konstatera att om resan gått dit, så hade nog kostnaden blivit den dubbla. Nöjda med resan skildes vi åt och ser fram emot nästa.