Två veckor i Pythagorion på Samos. Del 2.

De besöksmål i de direkta omgivningarna som vi kan rekommendera är kapellet i grottan vid Spilianiklostret samt Eupalinos tunnel. Det var entréavgift att gå in i tunneln medan det var gratis att gå in i klostret och grottan. Klostret i sig var inte så mycket att se och den lilla ”souvenirbutik” som fanns där innehöll de mest kitchiga souvenirer jag nånsin sett i Grekland… Kapellet och grottan var däremot sevärt och lite spännande.

Till större delen är det samma väg till både klostret och tunneln, och om man är frisk och kry kan man gå till båda nerifrån stan, det är knappt två kilometer upp. Då går man dessutom förbi en utomhus-/amfiteater (som jag inte vet någonting om). Taxi enkel resa kostade 5€. Tyvärr hade vi inte tid att gå in och titta på Heratemplet som ligger bort mot Ireon, nära stranden, vi åkte bara förbi för att se var det låg men vi skulle gärna gått in och tittat närmare om vi hunnit. Det verkade betydligt mer intressant än ”bara några högar med stenblock”, som det beskrivs i E-guiden! Även borgen och kyrkan i utkanten av stan samt ett antal lämningar utmed vägen mot flygplatsen, bl.a. en romersk badanläggning och en tidig kristen begravningsplats, kan rekommenderas.

Kyrkan och borgen i Pythagorion. Samos.

Kyrkan och borgen i Pythagorion.

Utflykter
Vi hyrde bil två dagar, och denna gång borde vi lyssnat till researrangören (Airtours) och bokat via dem hemifrån. Det hade blivit avsevärt billigare, och dessutom var det väldigt svårt att få tag på bil att hyra, vi fick vänta en vecka på andra uthyrningsdagen! Det ska nämnas att alla typer av barnstolar fanns att tillgå, från s.k. babyskydd till stora stolar. Minns jag rätt behövde vi inte betala extra för dessa. Det finns flera biluthyrare utmed huvudgatan.

Huvudgatan i Pythagorion. Samos.

Huvudgatan i Pythagorion.

Första turen gick via Mytilini och Vathi (Samos stad) till Manolates och därifrån via Kastania hem igen. I Mytilini besökte vi det naturhistoriska museet, som var enkelt men dock ganska trevligt och bjöd på en del överraskningar. I Vathi stannade vi för frappe och glass på Pythagorastorget, detta var en ganska livlig och stor stad. Turen gick vidare västerut, förbi Kokkarion utmed nordkusten innan vi svängde av söderut mot Manolates.

Vägen uppför Näktergalsdalen var verkligen fantastiskt vacker med frodig grönska! Väl uppe i Manolates möttes vi av en storslagen utsikt och en väldigt trevlig by. Taverna Lukas, som rekommenderats, orkade vi inte gå upp till (det är brant och ganska långt att gå). Vi hamnade istället på Kalisti, en taverna som kändes mycket genuin och hade det lägsta priset av alla tavernor vi besökte på Samos. Lunchen där var verkligen utsökt och personalen väldigt trevlig! Vägen hem gick via Kastania där vi tog en glass på torget. Enligt mig är den stora ”kastanjen” som står på torget, och som ska ha gett byn dess namn, en helt vanlig (stor) platan… Det går att åka bil ända fram till torget men det är en ganska trång gränd så bäst är nog att ställa bilen på parkeringen strax innan byn. Hemvägen gick ”över bergen” alldeles förbi (under) de stora vindkraftverken.

Platan. Samos.

Platan.

Andra turen gick till Drakei via Votsalakia. Drakei ligger verkligen vid vägs ände och det var knappt mödan värt att åka dit tyvärr. Byn kändes ganska nedgången. Där fanns en liten lekplats intill en (nedlagd?) skola samt ett par tavernor och en kyrka. Den omtalade utsikten från Kostas taverna bestod bara av hav, fast från högre höjd än vanligt. Överreklamerat skulle jag säga och vi har sett betydligt vackrare platser i Grekland. Även maten lämnade övrigt att önska…

Den verkliga utsikten har man utmed vägen till och från Drakei, t.ex. i höjd med Ag. Isidoros. Där är det värt besväret att stanna bilen och kliva ur och se sig omkring! (Skulle gärna åkt ner till Ag. Isidoros och kikat närmare…)

Vi åkte genom Votsalakia (och stannade) på både ut- och hemresa. Detta är verkligen ett ställe vi aldrig skulle åka till… Förvisso en lång och bred sandstrand, men allt verkade tillrättalagt för turister och väldigt ”simpelt”. Här fanns inget genuint Grekland alls… Om man flög som vi och landade på kvällen (kl 20) känns nog transfern olidligt lång, för det tar säkert ett par timmar ytterligare innan man framme i Votsalakia skulle jag gissa.

Votsalakia. Samos.

Votsalakia.

Båda de beskrivna bilturerna måste betraktas som heldagsutflykter och skulle man försöka klämma in ytterligare platser att besöka lär man komma hem mycket sent...

Priser
Då vi varit mycket på Thassos
(framför allt Limenas) kan det sägas att prisläget på tavernorna i Pythagorion generellt var snäppet högre, grovt uppskattat 20 % tror jag, vilket alltså inte enbart kan tillskrivas den höjda restaurangmomsen. Anmärkningsvärt var att tavernorna i de avlägsna byarna Manolates och Drakei, där konkurrensen är minimal och alla (?) turister stannar och äter, hade avsevärt lägre priser än de utmed strandpromenaden i Pythagorion, där konkurrensen torde vara stenhård? Tror inte detta enbart kan förklaras med att Grekerna själva endast äter på vissa tavernor...

Meny i Manolates. Samos.

Meny i Manolates.

Som nämnts ovan var det inte bara dyrt att hyra bil på plats, ca 80€ per dag för en mindre mellanklassbil, det var uppenbarligen också brist på bilar så man hade tur om man fick en bil inom en vecka... Bensinen har också blivit riktigt dyr i Grekland, nära 2€ per liter! Vill man vara lite mer ekonomisk när det gäller matinköp bör man handla på den stora affären Marinopolos, som ligger 2 km utanför staden nära trafikljusen där vägen delar sig mot flygplatsen och Chora.

Marinopolos. Samos.

Marinopolos.

Hela resan sammanfattar vi som mycket lyckad och det är inte osannolikt att vi återvänder!