Första resan till paradiset Tilos. Del 2.

Vi åkte vidare till Klostret Agios Pandeleímonas, vägen dit var verkligen jättevacker och man fick se fantastiska vyer. Klostret låg så mysigt in i ett berg och man kunde gå runt och titta nästan överallt.

På väg till Klostret kan man se den så kallade Sköldpaddsön. Tilos.

På väg till Klostret kan man se den så kallade Sköldpaddsön.

Klostret Agios Pandeleímonas. Tilos.

Klostret Agios Pandeleímonas.

Nu var vi sugna på ett dopp så vi styrde mot Eristos Beach. En fin strand tycker jag med lummiga träd i kanten och klart vatten. Vi badade och vilade ett tag innan vi åkte vidare. På vägen ner mot stranden ligger Tropical Taverna där vi stannade och åt lunch. Det ångrar vi verkligen inte. Vilken underbar mat och vilka trevliga människor. Vi åt deras specialitet som var grönsaksplättar. Vi åt också grekiska köttbullar och grekisk sallad. Helt underbart gott. Är ni där så måste ni äta där och pröva särskilt grönsaksplättarna.

Eristos Beach. Tilos.

Eristos Beach.

Tropical Taverna. Tilos.

Grönsaksplättarna på Tropicana.

Nu tänkte vi åka och titta på grottan där de hade hittat benrester av mini elefanter. Grottan var avspärrad så man kunde inte komma in där. Det pågår visst utgrävningar där ännu. De håller också på och bygger ett nytt museum där.

Vi kom till sist till den övergivna byn Mikro Chorio som övergavs när vattnet sinade där. De som bodde där tog med sig taken på husen och gav sig iväg. Det var en konstig känsla att ströva omkring i byn, alldeles tyst och övergivet, nästan lite kusligt men häftigt! Där kryllade av getter som lagt beslag på byn men de var snälla och mest skygga.

Mikro Chorio. Tilos.

Mikro Chorio.

Hus utan tak.

De övergivna husen.

Vi åkte de två mil väg som fanns men vi hittade också några vägar som slutade på en gård eller annat ställe. Vi prövade dem också, man fick ju vända och åka tillbaka men man fick se en hel del fantastiska vyer.

Livadia. Tilos.

Livadia ovanifrån.

Hyra och köra bil på Tilos.

Branta vägar.

Härlig utsikt från bergen på Tilos.

Härlig utsikt från bergen.