Tre veckor med bil på Kreta. Del 3.

4/9 Ja det har återigen gått tre nätter. Dags för uppbrott. Fortsätter västerut mot Chora Sfakia. Jösses vilken resa. Så smala vägar, så krokiga vägar, så långt vägbygge med stenig väg, ingen punktering, puh! Blåser ganska friskt, men fram kom vi även denna dag. Här har vi varit förut, då bodde vi på Three Brothers, nu tänkte vi oss något annat. Tur igen, på hotell Lefka Ori håller en familj på att checka ut, en stor lägenhet längst upp som löper runt hörnet med altan hela vägen, ja tack, utsikt över hela hamnen. Får plats för vår trogna åsna nedanför hotellet. Går och badar i väntan på att få komma in i lägenheten.

Tycker bättre om Chora Sfakia denna gång än förra. Vi vandrar upp till det lilla kapellet i berget ovanför byn, Ag. Antonius, hur många trappsteg som helst! Men vilken utsikt, belöningen för att vi hedrade Antonius.

Kyrkor i Chora Sfakion på Kreta.

Sitter på balkongen och tittar på när Daskalogiannis löper in i hamn med alla Samariavandrare, har gjort det, vet hur det kan kännas... alla bilar med varor fram och tillbaka...

Daskalogiannis. Chora Sfakion.

Vår trevlige värd på hotellet är mycket förtjust i raki, finns många tillfällen till att skåla. Har ju även restaurangen, han kan nog ha en tuff säsong.

Chora Sfakion.

6/9 Efter två nätter ska vi dra vidare mot vårt slutmål, Paleochora. Där ska vi lämna bilen som vi hyrt av Notos, och bo under en vecka. Återigen en hisnande resa, från så små vägar upp till National Road, där trafiken är tuff, vi tar sedan av mot Omalos/Samaria för att genom vägen västerut ta oss ner till Paleochora. Vilka fina små byar vi ser, vilka branter och stup!

När det inte är långt kvar, vi ser ner till Paleochora, har vi lyckats hamna på en liten grusväg, bara att vända. Har ju också mycket lite bensin kvar, då bilen i princip var tom när vi började. Kom på rätt spår och susade snart ner genom byn fram till Joannas Place, där vi bokat för en vecka. Har bott hos Joanna förut. In i vår alldeles nystädade studio, iväg med bilen och betalade den, handlade och äntligen ett bad. Är en fin iordninggjord liten strand precis nedanför hotellet. Nu är vi ”hemma”.

Under dessa dagar gör vi några vandringar, två dagar går vi fram och tillbala till Anidristranden, Sandy Beach, favoritstrand. En dag tar vi taxi till byn Anidri, en Freddo Cappuccino på den trevliga tavernan. Gå gärna in och titta i lokalen, det är den gamla skolan, finns flera gamla fotografier på väggarna. Bilder på skolbarn, bilder på motståndsmän/kvinnor från kriget mm. Allt från trakten. Sedan vandrar vi ner i den fina ravinen ner till stranden.

Anidristranden. Kreta.

Denna gång var vi på Anidristranden tre gånger, värt vandringen.

Hade också en härlig heldag på sandstranden. Har men otur kan det vara väldigt kraftig blåst på den stranden, då finns det ju alternativ på andra sidan, då byn ligger vid en halvö. Hade också sån tur att det var vernissage på den stora konstvecka/vandring som började 6/9. Hamnade i mingel med vin o meze på strandpromenaden fredagkväll, vilka häftiga konstverk!

Åt i vanlig ordning mycket gott, för den som gillar vegetariskt rekommenderas The Third Eye . Träffade en kväll Kalmerianen ”Marja” en kväll, då var det så lyckosamt så det var fint rembetikouppträdande den kvällen. Finns många restauranger att välja på ,en annan gammal favorit är Christos, husmanskost kan man säga, den kycklingen är något av det bästa man kan äta. En kväll köpte vi gyros och tog med till sandstranden, åt till solnedgången, fint.

13/9 En sista stund på den lilla stranden.

Haris. Paleochora.

Sen var det bara att ta bussen till Chania, checka in på Hotel Nefeli, stenkast från busstationen. Vandrade runt i Chania, åt på kvällen, ställa klockan på 4.15.

Hotel Nefeli. Chania.

14/9 Tidig taxifärd till flygplatsen, inrikes till Aten och sedan hem med SAS. De flesta mornar kunde vi ta en löptur respektive simtur, varje kväll avslutades med ett parti yatzy på balkongen. Vi hade tre jättebra veckor på Kreta. I och med att vi hade uppdelningen två veckors rundresa och en vecka i Paleochora kändes det nästa som två semestrar.