Möta våren på Kreta. Del 2.

Georgioupolis ligger mycket nära Kournassjön som blev vårt mål nästa dag, även om det blåste vågor på sjön:

Kourna Lake. Georgioupolis.

Efter besöket vid sjön la vinden sig och jag gick en skön promenad på den stora stranden nästan helt utan solstolar (det hade jag drömt om att få uppleva), en helt otroligt fin strand så här i lågsäsong. Jag avslutade rundan med några sköna dopp i det 17,5-gradiga vattnet och temperaturen i luften steg från 25 till 30 grader den dagen. Och vi var bara 6 dagar inne i april månad!

Den sena lunchen intog vi i Plaka efter ännu en fin tur i det vackra landskapet. Vi hade hoppats på en tiramisu till dessert på den italienska tavernan, men just den dagen hade man inte tiramisu.

På kvällen var det rena sommarvärmen som strömmade upp från Sahara och det var lätta sommarkläder som gällde! 23-25 grader kväll och natt (helt officiellt).

Om natten kom vindarna, vi vaknade kl. 02 av att det blåste helt vilt, 9 beaufort var vindstyrkan och allt löst välte eller blåste bort, handduken som vi hade satt fast med klädnypor försvann från torkstativet, som blåst halvvägs upp längs balkonkanten.

Många tavernor i Georgioupolis hade inte öppnat ännu, men vi provade två. Taverna Mythos upplevde vi som en riktig turistfälla, där fick vi en torr kyckling, nonchanlant bemötande och fettstänk på våra kläder när man gick ut till bordet med med fullt bluss och fräsande mat på stekpannan till andra gäster. En flaska Retsina Haníon kostade 50% mer där än på den utmärkta "Plateia" där vi trivdes väldigt bra. "Mythos" kan vi inte rekommendera:

Taverna Mythos. Georgioupolis.

Däremot "Plateia" upplevde vi som ett riktigt genuint ställe med trevligt bemötande och god hemlagad mat. Portionerna var enorma, vilket vi upplevde på väldigt många ställen:

Plateia. Georgioupolis.

Efter ett par dagar i Georgioupolis gick turen till Rethymnon, där vi fick rum på Ideon vid hamnpromenaden med fantastiskt fin utsikt över havet:

Kreta.

Både Georgioupolis och Rethymnon var nya övernattningsställen för oss, vi hade bara besökt dessa platser över dagen tidigare, och det fanns mycket att se och upptäcka i Rethymnon, både i Old Town men också i omgivningarna längs kusten ut mot Platanes, som vi dock upplevde som slitet (OK, säsongen hade inte börjat så jag bör inte göra någon bedömning egentligen, allt ser annorlunda ut om en månad).

Natten till måndagen hade det tydligen regnat ordentligt. Vi hade varken sett eller hört något, men naturen behövde vatten och grekerna var glada och vi var nöjda och glada för att semesterns enda regn föll om natten.

Efter ett par dagar med trevliga måltider bl.a. på tavernan ovan samt på Taverna Akri i den gamla staden körde vi vidare söderut mot Plakias. Även denna ort var alldeles ny för oss och vi var spända. Bilturen gick genom mycket vacker natur och grönskan var påtaglig efter nattens regn. Många vilda blommor lyste upp överallt var vi än körde:

Vi checkade in på ett litet familjeägt (nytt/nyrenoverat?) hotell (Sofia) med frukost, vilket vi uppskattade eftersom vi flyttade runt så ofta som vi gjorde och tyckte att det var bekvämt. God frukost fick vi verkligen överallt!

Vi hade planerat tre övernattningar i Plakias, men körde vidare redan efter en enda natt. Varför föll vi inte för Plakias? Svårt att förklara, men det hängde kanske ihop med att det var lågsäsong och platsen inte riktigt "fungerade" för oss i alla fall. Och jag ska vara den första att erkänna, att man bör stanna längre än ett dygn för att kunna bilda sig en ordentlig uppfattning om ett ställe. Vi hade det bra i Plakias, men det var nog maken mest som ville vidare.

Men vackert var det (även om stranden inte tilltalade oss med mycket tång i vattnet, kanske p.g.a. årstiden):

Plakias. Kreta.

Efter Plakias gick turen vidare norrut genom mer vacker natur: