Påskresa till Kalymnos och Rhodos. Del 4.

På påskafton fick vi följa med hem till vår värdfamilj och se på hur man gör ordning lammet. Dom har ju inga egna djur, så dom hade köpt en stor stek av någon. Fick höra att på Kalymnos och Karpathos gör man på samma sätt. Man stoppar steken med kryddorna i en stor lerkruka och lagar den i ugnen hela natten. (En såndär stor ugn som man har utomhus).

Den här ugnen hade dom på landet någonstans, så den såg vi inte. Det var väldigt trevligt att umgås med familjen som bestod människor människor från baby till våran ålder:-) Vi kände oss välkomna och hade några trevliga timmar där.

Påskafton. Telendos.

På påskaftons kväll tog vi båten över till Telendos och överraskade Astrid och Ketil och vi åt en god middag tillsammans. Jag hade tänkt och vara i Pothea och uppleva det berömda dynamitsmällandet, men fegade ut:-( Fick lite försmak på långfredagen och det räckte för mig. På båten tillbaka från Telendos kunde man höra dova smällar från Pothea.

Vid 23 tiden gick jag till kyrkan för påsknattsmässan. Det blev knöfullt i den lilla kyrkan. Folk hade ljus i händerna och straks före midnatt släcktes alla ljusen och det blev mörkt i kyrkan. Klockan 24 tändes ljusen och alla ropade "Xristos anesti". Prästen tågade ut från kyrkan med många av församlingen efter sig och mässade. Efter en stund kom dom in igen och snart var godtjänsten slut. Det var gögtidligt och fint och varit med om.

På påskdagen fick vi glädjen att njuta av det goda påsklammet med familjen. Det var så gott att det bara smalt i munnen. Mycket var det också och ungdomarna i familjen sa att nu måste dom äta samma mat en vecka och dom tyckte inte det var så kul:-) Vi känner oss tacksamma att dom tog tid med oss och att vi fick uppleva en riktig Grekisk påsk med dom. När vi skulle därifrån, såg vi upphängd "Judas" dingla vid kyrkan. Han skulle brännas, men det såg vi inte.

På påskdagen fick vi glädjen att njuta av det goda påsklammet med familjen