Öluffa i Kykladerna. Del 5. Ios och Paros.

Femte dagen måndag 8 september
Getterna plingade även denna morgon
, härligt att vakna till detta spröda klingande. PA behövde få tvättat en del skjortor, lätt gjort och de torkar snabbt. Sedan kaffe, tankning och återlämning av moppen. Efter det äntligen full frukost på en av tavernorna på stranden. Sol och bad samt en första inläsning och koll av Paros.

Vi njöt av de härliga baden och solen. Lunch på en av tavernorna vid stranden, servitören var en riktig Villy Vessla typ, en sådan som jag alltid varnat mina döttrar för.

Vi beställde en pastarätt med bacon och svamp att dela, samt en t/l sallad. Men pastarätten konverterades till en laxrätt. Förr i tiden hemma i "Svedala" var det gödkyckling som matades med fiskmjöl och fick p.g.a. det en marin touch. Men det här var något nytt, bacon och svamp konverterad till lax på 15 minuter. Vad de kan de goda grekerna! Det var en god pastarätt så vi lät det bero :-)

Eftermiddagen förflöt i solandet, badandets och lättjans tecken. Efter väl förrättat värv på stranden dags för mördarbacken upp till Pelagos, en karaktärsdanande promenad. Väl hemma kom belöningen dusch, insmortning och en mer än vanligt nödvändig vätskejustering.

Men nu var det dags för The Mills, äte, där blev det rödbetor, med skordalia, t/l sallad, gigantes, lokal korv och kleftiko med en kanna vin 28 €. Allt mycket gott. Efter att ha gjort maten rättvisa drog vi oss hemåt, för en sista digistive på Pelagos terrassen.

Avresedag tisdag 9 september
En härlig natts sömn, utvilade och beredda på nya äventyr. Översyn av packingen och ner till Christos som serverade en lätt frukost med toast och kaffe. Vi diskuterade sedan transporttid ner till hamnen, vi skulle åka ner tillsammans med den italienska killen vi kom hit tillsammans med. Vi fick en liten Ios present av Christos. Vi frågade Christos om han hade någon kompis på Paros, Villa Katerina inne i Parikia, det kunde kanske va nåt, vi beslöt att testa detta. Christos skjutsade oss ner till hamnen vi löste biljett till Paros 35 € per person med Highspeed 5 kl 12:45. Inte billigt men snabbt går det. Det tråkiga är att man måste vara inombords under resan.

Paros, Parikia

Paros är en ö med många ansikten, många stränder och turistbyar, och även byar som är nästan helt fria från turistgrejor. Omväxlande landskap med slätten i söder och bergen mitt på ön. Parikia är en turistort, men strandpromenad på kvällen härlig att strosa på (trafiken stängs av på kvällen). Här finns allt för turisten, inget saknas. Boende; Villa Katerina för den som vill ha nära till det mesta i byn, Katerina serviceminded och trevlig de har WIFI. Moppe: Paros European Rent mycket trevlig ägare med bra moppar.

Ankomstdag tisdag 9 september
Vi möttes av Katerina vid kvarnen i hamnen som skjutsade oss till boendet
, inne byn. Kyl, A/C och duschkabin, PA fick gå in i den två gånger för att få plats, men det funkade. Det fanns även en balkong ut mot gatan, inte den största utan kanske den minsta vi skådat. Utsikten skilde sig radikalt från det vi var vana vid på Ios och Pelagos.

Men vi skulle inte vara där mera än några dagar och i stort sett endast sova. Efter en snabb och partiell installation iväg för brunch, nu hade den stackars PA endast fått en toast och en slurk kaffe på morgonen. Magen gjorde sig minst sagt påmind. Mot hamnpromenaden, vi fann ett bland många frukostställen, längs hamnpromenaden. Mycket god brunch med Mythos till härligt.

Vi gick sedan till bystranden, vilken kanske inte var så där väldigt lockande men vattnet var som vanligt fuktigt och det svalkade. En fin sandstrand i övrigt och det kom även en svalkande bris. Vi vandrade sedan upp till rummet och provade poolen, där vi fick en skön avkylning. Vid sidan av poolen satt en norsk familj som var här på Villa Katerina för 10:e året i följd. De älskade Paros och Parikia. Upp för dusch, insmortning och den allt viktigare vätskejusteringen. Efter en som alltid härlig slummer skulle det bli äte. Katarinas man Yannis, har ett gyroställe längs hamnpromenaden Brizoladiko.

Mycket god gyros. (I klass med den som fanns på Rhodos hos honom i hålet i väggen på Sokratesgatan, men den där eländingen sadlade om och började sälja väskor istället, till mångas besvikelse!) Vi blev mer än mätta, en promenad var av nöden. Vi promenerade längs kajen och sedan in i byn längs gränderna och lyckades komma ut vid Villa Katerina, någon i sällskapet har tydligen bra lokalsinne. Vi avslutade på den minimala balkongen och sedan natten.

Andra dagen onsdag 10 september
En härlig natts sömn enligt PA, men jag anklagades i mitt tycke helt oförskyllt för att ha snarkat utöver det vanliga, inga bevis framlades dock i ärendet, så det avskrevs. Enkel frukost och ner till Paros European Rent som ligger vid kyrkan, rekommenderat av en finsk, flitig återvändare på hotellet. En 125 cc till bra pris (kommer inte ihåg hur mycket).

Iväg mot Naoussa för rekande av boende, bra väg en del trafik, Janne Kalimera snackar mycket om Hotel Senia. Efter en del snirklande hittade vi hotellet, allt upptaget. Men Hara Apartments/studios mittemot hade lediga rum/studios. Dock 73 trappsteg upp till översta studion nr 7 som vi bokade. Med start den 15 september 30 € per natt, vi betalade deposition för en natt. Mycket trevlig dam Maria inga problem med något.

Mycket nöjda återvände till Parikia för frukost. Vi insåg nu att vi var tvungna att planera upp vår vistelse på Paros och Anti-Paros noggrant. Efter ätet var vi redo för färd söderut, i början var det ett omväxlande landskap, efter Pounta blev det slättmark, bra väg även här. På vägen ner kollade vi i Pounta på färjeläget och avgångstider, avgång varje ½ timma mellan 08:00 till 21:00. Vi passerade flygfältet på vägen ner till den enligt Janne Kalimera lugna stranden Fanagas, den skulle vara helt oorganiserad men med en taverna. Genom Aliki och vidare söderut till Fanagas. Detta med en taverna stämde dock, det fanns en. Men sedan fanns det en strandbar med musik och dessutom massor av parasoller och solstolar!

Fanagas beach. Paros.

Den "lugna" stranden Fanagas på Paros.

Men härlig strand och ljuvligt vatten, musiken var från 70-talet så även den passade oss. Vi antog att det var ett tag sedan herr Kalimera hade varit på just denna strand. Vi planerade vår vistelse på Paros, Anti-Paros, vi beslöt att åka till Anti-Paros den 12/9.

Efter väl förrättat värv bland vågorna, var det återtåg mot Parikia som gällde. Väl framme pratade vi med Katerina om våra planer. Vi tänkte ta moppen till Anti-Paros (OK med uthyraren), med endast de nödvändiga prylarna i dagryggorna. Vi frågade om vi kunde ställa våra resväskor i receptionen hos Katerina. Det var inga problem, bra service. Den vanliga ritualen genomfördes till näst intill perfektion. När vi väl slumrat färdigt ner till byn för äte och till en ATM.

Den närmaste ATM finns vid torget/hamnen vid väderkvarnen, vi tog oss till tavernan med de blå kamikazestolar. Det blev stifado för oss båda, Kleftikon var tyvärr slut. Med t/l sallad och vin 26 €. För att få maten att sjunka ner flanerade vi längs hamnpromenaden och vidare in i de små gränderna. Vi intog en liten digistive på vår lilla balkong och sedan natten.