Natur- och fågelskådarresa i Grekland. Del 3.

Dagen efter bjöds vi återigen på riklig frukost innan vi fortsatte våra utflykter i området. Vi hittade bla stora flockar flamingo, ett par arter intressanta sångare och en by, Kalamokastro, där många par rödfalk häckade (arten är kolonihäckare).

Vi hänfördes av fantastisk natur och såg också en orm av imponerande storlek. Vi artbestämde den i efterhand till Rutsnok och vi tror att den var bortåt två meter lång. Framåt eftermiddagen var det dags för avfärd och vi checkade ut från vårt trevliga boende. Nu upplevde vi något för Grekland ovanligt, hotellägarinnan kom rusande ut från receptionen med ett papper i högsta hugg. Hon stoppade våra bilar som redan var i rullning. Hade vi glömt att betala för något? Nej inte alls, men vi fick inte åka ifrån det maskinskrivna kvittot. Det kanske finns hopp om skattemoralen i landet trots allt!

En vanlig syn i norra Grekland, storkbo i byarna.

Lake Kerkini
Rakt norr om Thessaloniki, nära Bulgarien, ligger en sjö som egentligen är en stor damm, Lake Kerkini. I ornitologi-kretsar ett resmål mest uppmärksammat för sitt arbete med att bevara den ovanliga Krushuvade Pelikanen.

Hela världens bestånd av Krushuvad pelikan består troligen bara av 12-15 000 individer. Några tusen av dessa häckar i Kerkinisjön på speciellt uppbyggda plattformar i ett noga bevakat projekt för artens fortlevnad.

Häckplattform för Krushuvad Pelikan.

På vårt hotell i Evrosdeltat hade vi träffat ett gäng holländska skådare. Av dem fick vi tips om boende vid Lake Kerkini. Ett tips som visade sig vara en vinstlott. I byn Chrysohorafa checkade vi in hos Nikos, en riktig entreprenör som på ett excellent vis tagit vara på möjligheten att leva på ekoturism. Han var bra på engelska, kunnig om sjön och omgivningarna, hade lärt sig om fåglar och natur så att han på ett bra sätt kunde guida naturintresserade besökare. Han hade egen båt för att ta ut turister på sjön. På kvällen lejdes föräldrarna in för att servera ”mammagjord” moussaka i hemtrevlig atmosfär och efter frukost skickade han med oss lunchpaket till vår dagstur med bilarna. Kort sagt, bättre boende och service kunde vi inte ha fått. Den som vill turista i området bör lägga hotell Limnaio på minnet.

Skedstork i Kerkinisjön.

Lake Kerkini.

Fiskare vid en av sjöns grundare delar.

Lake Kerkini ligger i ett odlingslandskap omgivet av skogklädda berg. Upp mot Bulgarien blir bergen höga och därifrån kommer tillflödet till sjön. Även här gjorde vi rejäla utflykter med bilarna för att besöka olika biotoper i vackra landskap men det mest minnesvärda var nog turen i båt på sjön där vi kom nära fåglar som Natthäger, Skedstork, Skarv, två arter Pelikan med mycket mera.

Det här är inget sol- och badresmål men för den naturintresserade, eller för den som vill se annat i Grekland än öar och stränder, är området mycket intressant.

Vår ”base camp” byn Chrysohorafa..

Vår ”base camp” byn Chrysohorafa.