![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Ikke bare skal man spise, det skal jo være noe godt i glassene også. Jeg foreslår Rakomelo, som er bedre enn julegløgg, etter min mening. (Men dette er kraftige saker, ikke akkurat noe man lager en hel gløggryte av
![]() Hvis du ikke har eller får tak i greske brennevin, raki, tsipoura, tsikouda (kjært barn osv…) Fortvil ikke, et hvilket som helst blankt brennevin duger. Vodka vil framheve honning- og kryddersmaken, men bruk grappa om du vil ha mer karakter, mer lik den originale Rakomeloen. Du trenger: 75 ml raki eller annet brennevin 1 ts gresk timianhonning eller annen flytende honning 1/2 kanelstang 1 nellikspiker Ha alt i en liten gryte og varm det sakte og forsiktig til honningen smelter og det begynner å ryke. Fjern kanelstang og nellik. Kanelstangen kan selvsagt brukes om igjen om du lager mer rakomelo. Drikk mens det er varmt! Nok til to shots-glass eller én liten (i gresk målestokk) drink. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Tack för tipset Admirala. Detta skulle jag till och med ha ingredienser till!
/ Anne ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Julen närmar sig med stormsteg, i denna tråd finns det fina tips för alla som villa ha lite grekiska inslag i sin julmat. Och Admiralas rakomelo har jag testat med både Koskenkorva och Tsipouro som jag har hemma. Måste säga att det blev mera kryddsmak när jag använde Koskenkorva. Tsipourons smak var så stark att kryddorna inte kom fram riktigt utan det smakade mest...tsipouro faktiskt.
![]() ![]() Och kanske någon har fler grekinspirerade jultips? / Anne ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Traditionell julmat i min familj är:
Fläskgryta med selleri och citron Lammfrikasse med ägg och citron Kalitsounia med mizithra och örter Ugnstekt lamm med ugnspotatis Köttpaj Grönsallad med dill och citron Graviera och Mizithra Jesusbröd Kourabiedes Melomakarona Till det dricker vi lokalt vin, cola eller vatten. Efter julmiddagen är det tradition att fira namnsdagsbarnen Christos, Christina och Chrisoula. Det gör vi antingen på "lokal" eller i respektive persons hem. Det kan bli ett jädra flängande och många skålar. //Kikh |
|
||||
|
||||
![]()
Låter väldigt gott. Jag älskar den grekiska maten och äter alltid grekisk mat när jag är i Grekland. Vid besök i andra länder brukar jag efter ett tag börja längta efter lite annan mat men det händer inte i Grekland. Vid en längre vistelse är det nog bara vårt hårda bröd jag skulle sakna i matväg till vardags. Naturligtvis skulle jag drömma om älgkött och röding ibland men annars skulle jag klara mig bra.
För den som vill ha grekisk mat till julen här hemma är det väl enklast att laga sina favoriträtter men grytor med kanel, ungsbakade rödbetor, får och getostar, lammstek med ungsbakad potatis samt efterrätter med apelsiner och granatäpplen tycker jag passar speciellt bra. Har man inte för vana att tillbringa jularna i Grekland är det kanske inte just den grekiska julmaten man enbart längtar till utan mat som man minns från sina resor. Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Har jag aldrig hört talas om, men det är väl det här
![]() ![]() ![]() /Netwolf |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Brödet heter Christopsomo och är en rund brödkaka dekorerad med ett kors av deg. Mer avancerat än så var det inte. //Kikh |
![]() |
|
|