|
||||
|
||||
Sv: Den goda Fetaosten!!!
Helt rätt enligt min mening som Frappe och Eva L skriver. 1 liter vatten och en halv dl salt ger rätt sälta! Exakt samma saltlake som jag har till lagen när jag ska röka Ål och andra fiskar. Vid denna sälta brukar en potatis eller ett ägg börja flyta!
Jag köper ofta Fontanas färdigförpackade ost på Coop här i stan. Smakar hur gott som helst. Finns i get eller fårmodell! Kan rekommenderas om man inte får tag på hel bit av gott märke! MVH OstYeasou |
|
||||
|
||||
Yepp!!! Nu börjar det så snart komma till vår lag!!! Vi äro emellertid förtjusta i salt och därav bringa vi lagen en styrka på en liter vatten samt en deciliter grovt salt!!! Kunna förvisso för endel synas väl salt!!!
Men, salta efter behag!!! Arne (Som enligt Hustrun ävenså salta osmakat på stekt salt sill) |
|
|||
|
|||
Spånade runt lite här på sidorna bara och MÅSTE bara få hålla med JohanN...ingen feta går mot Dodonis.....helt rätt!!!!
Sen bor vi nära BÅDE Dodoni tillverkningen och Fagefabriken så vi kunde valt vilket som...men Dodoni är krämigast och "goast"...bara ÄR så... |
|
||||
|
||||
Får man ta med sig osten i handbagaget eller måste man checka in det? Tänkte på innehållet med vätskan samt att plåtburken ev kan klassas som mordredskap om man slår det i huvudet på någon... :0)
Eller förresten, du skrev inget om förpackningen ser jag nu, hur är det med den saken? |
|
||||
|
||||
By the way...
Nån som kan tipsa om vart man köper den bästa fetaosten (på löstvikt) i Stockholm med omnejd? Har funderat på den i Hötorgets saluhall eller Östermalmshallen men tar tacksamt emot tips. Börjar tröttna på de små fnuttiga bitarna man köper på coop och även det dyra priset på dessa. Måste bli billgare att köpa på lösvikt och smarrigare kan jag tänka...? |
|
||||
|
||||
[QUOTE=litentuva;121878]Får man ta med sig osten i handbagaget eller måste man checka in det? Tänkte på innehållet med vätskan samt att plåtburken ev kan klassas som mordredskap om man slår det i huvudet på någon... :0)
Bäst att checka in får ju bara vara 1 dl vätska! Camilla |
|
||||
|
||||
Citat:
Camilla |
|
||||
|
||||
perfekt, Dodoni är en av mina favoriter!
|
|
|