Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-06-18, 09:09
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Mat på planet

Det har jag en förklaring på Elisabet och Rinaki Ving flyger inte med Norwegian till dessa ställen utan med eget bolag som jag aldrig kan lära mig namnet på fd My Travel. De bästa flygresor jag gjort är med detta bolag. Det är något i avtalet mellan Ving och Norwegian som gör att de som flyger med enkelbiljett inte kan boka mat. Prova om det finns några enkla kvar till Mytilini.

Jag redan börjat fundera på vad vi ska förtära under resan. Förövrigt säger bekanta att maten på Norwegian är så dålig att vi ska se det som en förmån att få slippa den. Ringer inte Ving lägger jag ner den här frågan.
Kan tänka mig att ta med hemlagad mat som lär kunna passera säkerhetskontrollen i en liten kylväska.

Zucchinipaj med mandelpotatis och västerbottensost
fetaost med ekologiska små tomater
älgfärsbiff med fetaost/alt limemarinerade kycklinglår
frukt
Vatten och vin lär väl flygbolaget ha till försäljning

Allt nötfritt. Detta arrangemang inte för att vi är snåla utan för att Ving inte säljer mat till de som flyger med enkelbiljett på deras flygningar till Mytilini med Norwegian.

Eva

Senast redigerad av Eva L den 2008-06-18 klockan 09:13.
Svara med citat
Gammal 2008-06-18, 09:34
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Ving flyger inte med Norwegian till dessa ställen utan med eget bolag (...) Det är något i avtalet mellan Ving och Norwegian som gör att de som flyger med enkelbiljett inte kan boka mat. Prova om det finns några enkla kvar till Mytilini.
Nej det finns inte det, men jag testade en annan avgång och då fanns inte möjligheten att välja mat, så det varierar antagligen mellan olika flygbolag, som du säger.

Finns inte möjligheten att beställa mat så är det väl inget man som kund kan göra åt det. Smartast är nog att äta på Arlanda innan avgång och ta med något smått att tugga på i planet, om man behöver det. Vatten kan man fylla på i medhavda flaskor efter säkerhetskontrollen och de säljer säkert smörgås och drycker ombord.
Svara med citat
Gammal 2008-06-18, 11:18
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Det har jag en förklaring på Elisabet och Rinaki Ving flyger inte med Norwegian till dessa ställen utan med eget bolag som jag aldrig kan lära mig namnet på fd My Travel. De bästa flygresor jag gjort är med detta bolag. Det är något i avtalet mellan Ving och Norwegian som gör att de som flyger med enkelbiljett inte kan boka mat. Prova om det finns några enkla kvar till Mytilini.

Jag redan börjat fundera på vad vi ska förtära under resan. Förövrigt säger bekanta att maten på Norwegian är så dålig att vi ska se det som en förmån att få slippa den. Ringer inte Ving lägger jag ner den här frågan.
Kan tänka mig att ta med hemlagad mat som lär kunna passera säkerhetskontrollen i en liten kylväska.

Zucchinipaj med mandelpotatis och västerbottensost
fetaost med ekologiska små tomater
älgfärsbiff med fetaost/alt limemarinerade kycklinglår
frukt
Vatten och vin lär väl flygbolaget ha till försäljning

Allt nötfritt. Detta arrangemang inte för att vi är snåla utan för att Ving inte säljer mat till de som flyger med enkelbiljett på deras flygningar till Mytilini med Norwegian.

Eva
Min mat är också garanaterat nötfri. Matbröd utan nötter, ost, salladsbad, kalla pankisar med lite äppelmos på.
Men det där med zucchinipaj låter underbart gott. Bra tips på flygmat ju. Det tackar jag för Eva..

//Monica
Svara med citat
Gammal 2008-06-18, 19:45
rhodosfanast rhodosfanast är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Denna regel med medhavd matsäck gäller även om man åker charter med SAS.

Kan man inte respektera en regel som gäller så tycker jag det är fruktansvärd dålig stil som medmänniska o hoppas verkligen inte sitta på samma plan som er vilka inte följer lagarna som flygbolagen har.

Men har ni råd o betala flera hundra tusen för en nödlandning som det kostar att landa för att rädda en människas liv så varsegod.

Tänker ta kontakt med en flygvärdinna på TUI fly Nordic så förmeddlar hon vidare till sina kollegor att det finns folk som tänker ta med medhavd matsäck fast det är förbjudit. Jag har varit med om att dom säger till att plocka ner maten.

Har man inte råd o betala 150kr för maten t o r varför skall man då ut o resa.
Svara med citat
Gammal 2008-06-18, 19:54
LN LN är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006

Fast det hela handlade väl om att det inte gick att beställa någon mat..?
Svara med citat
Gammal 2008-06-18, 20:00
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Rinaki Visa inlägg
Samma här....testade oxå att boka en enkel på Ving och jag var tvungen att AKTIVT ta bort maten för att inte få ett tillägg....mysko...
Samma på apollo, även tilläggsförsäkringar/avbest.skydd slinker med om man inte passar sig. Allt är förkryssat och sen måste men själv välja bort.
Svara med citat
Gammal 2008-06-18, 21:22
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Upprepar mig igen med risk för att bli tjatig eftersom alla inte verkar ha förstått. Det går inte att köpa mat på planet för den som åker på enkelbiljett med Vingresor till Mytilini. Det flygbolag som Ving anlitar är Norwegian och än har ingen kunnat förklara varför. De skyller på varandra. Det är inte av bokningsteknisk karaktär vilket Ving har bekräftat utan de säljer helt enkelt inte mat till de som har enkelbiljett. Har också fått bekräftat av flybolagets huvudkontor att viss egen mat kan tas med på flygningen och barnbarnets mat kommer att värmas i vattenbad av flygvärdinnorna. Tilläggas att han inte äter barnmatsburkar utan hemlagat.

Eva
Svara med citat
Gammal 2008-06-18, 21:38
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007

Citat:
Ursprungligen postat av LN Visa inlägg
Fast det hela handlade väl om att det inte gick att beställa någon mat..?
Oj.. vi har nog halkat av spåret lite tror jag.. *L*
Svara med citat
Gammal 2008-06-18, 22:47
rhodosfanast rhodosfanast är inte uppkopplad

Den lactosfria kosten är jätte god på Tui Fly Nordic. Personalen bryr sig visst om allergiker o mycket förstående oxå..

Köper man en billig biljett så blir det nog så att man blir utan mat när man flyger. För åker man med SAS inrikes eller till Finland får du betala maten o dryck. Men flyger man med Finnair så slipper man betala utan man blir bjuden på maten.

Thomas Cook säljer smörgåsar ombord på flyget o då man man köpa kaffe till.

Hoppas dom med medhavd matsäck får stoppa ner det igen för det har jag sett ombord på dom flyg jag har åkt..
Svara med citat
Gammal 2008-06-19, 00:23
spiro spiro är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Jag är nog lite offtopic här men kan inte låta bli.....

Citat:
Ursprungligen postat av rhodosfanast Visa inlägg

Kan man inte respektera en regel som gäller så tycker jag det är fruktansvärd dålig stil som medmänniska o hoppas verkligen inte sitta på samma plan som er vilka inte följer lagarna som flygbolagen har.

Men har ni råd o betala flera hundra tusen för en nödlandning som det kostar att landa för att rädda en människas liv så varsegod.
Respekt ska man ha, absolut! Regler är också väldigt bra att ha på flygplan. Men ingen diskuterar om all alkohol som säljs på planen. -Hur många alkohollister (alkohol allergiker) finns det inte? -Personer som förstör sin egen familjs resa/liv samtidigt som de störtar sig själva i fördärvet. Vi lever i en alkoholromantisk kultur. Andelen plan som tvingats ner pga allergiker är förmodligen löjligt små, i jämförelse de som fått gå ner pga fulla och våldsamma män. Men flygbolagen fortsätter sälja efts det handlar om pengar(jag tror tom att man kan få en amaretto, som innehåller nöt)!

Med detta sagt måste jag påpeka att jag ALDRIG kommer ta med nötter på flygresa. Självklart så respekterar jag allergiker, både nöt och sprit allergiker!

Gör ni det också?
Svara med citat
Gammal 2008-06-19, 07:29
jamen jamen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008

Vettig reflektion, Spiro!

Ytterst handlar väl många av de här diskussionerna (inte den om huvuvida det går att boka mat via internet eller inte) om den personliga friheten kontra begränsningar som tex små ekonomiska marginaler eller andra människors behov av frihet utgör...

Intressant att läsa denna och den tidigare tråden om mat på flyget.
Svara med citat
Gammal 2008-06-19, 08:48
Blueseas avatar
Bluesea Bluesea är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Sedan finns det ju en annan, men ack så tråkig, lösning. Det är helt enkelt att ta med en lunchersättning, en s.k. bar, som finns i en mängd smaker. Tillsammans med en halv liter vatten mättar den rätt bra. Men det är nog bara om man verkligen måste ha något i magen när man flyger och det inte finns något att köpa. Fast om man tar en liten virre till blir det en smula kuligare.
Svara med citat
Gammal 2008-06-19, 10:31
Elisabets avatar

Att flygbolagen motiverar förbudet mot medhavd mat med allergirisk är ett HÅN mot alla allergiker! Dubbelmoralen är UPPENBAR som bland annat spiro har belyst och andra i gamla trådar om frågan. Tomater, ägg, parfymer... och mycket annat som någon kan få en allergisk reaktion av, serverar de själva.

När det gäller vad de erbjuder vem, eller servicen om man vill kalla det så, kan man ju egentligen inte kräva någonting som kund. Gillar men inte företagets utbud eller inte tycker att det är prisvärt, väljer man ett annat bolag, precis som i alla andra affärer man gör. Hittar man inget som passar helt, väljer man det som passar minst dåligt och "gillar läget".

Sett ur företagarsynpunkt är det ändå svårt att förstå att de inte erbjuder alla kunder mat. Förutsatt att de tar ett pris som täcker kostnaderna inte bara för att köpa den, utan även för att ta den med på planet (tidsåtgång + vikt i förhållande till bränslekostnad) och servera den (kräver mer personal), så borde det ju bidra till den totala vinsten.
Svara med citat
Gammal 2008-06-19, 10:57
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Att flygbolagen motiverar förbudet mot medhavd mat med allergirisk är ett HÅN mot alla allergiker! Dubbelmoralen är UPPENBAR som bland annat spiro har belyst och andra i gamla trådar om frågan. Tomater, ägg, parfymer... och mycket annat som någon kan få en allergisk reaktion av, serverar de själva.
Gör de verkligen det om man som passagerare anmäler i tid och kan visa läkarintyg på sin extrema allergi? Själv skulle jag väl dö eller i varje fall behöva syrgastuber om det är någon som reser i hästkläder, fast det är ingenting jag anmäler för jag inser att det går inte att göra någonting åt det. Att vara parfymallergiker med andningsbesvär måste vara jättesvårt att leva med, jag har varit med om flyg där "viss hänsyn" togs, de skickade runt doftprover, om det var av hänsyn till allergiker eller om de snålade med proverna, ja det vet inte jag. Men jag har mycket svårt att tro att de serverar omelett ombord om det bland resenärerna finns någon som anmält sin extrema äggallergi.
// Helén
Svara med citat
Gammal 2008-06-19, 11:59
Elisabets avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Gör de verkligen det om man som passagerare anmäler i tid och kan visa läkarintyg på sin extrema allergi?
Nej det hoppas jag verkligen de inte gör, men alla allergiska reaktioner är ju inte förutsägbara - och det gäller särskilt de akuta som ju kan komma trots att man aldrig tidigare reagerat så starkt mot något. Jag vet inte, men kan tänka mig att risken rent statistiskt att någon drabbas på så sätt - och då inte heller har mediciner med sig - är minst lika stor (liten) som att någon som anmält svår allergi drabbas.

Jag har sådan nötallergi att om jag råkar få i mig ytterst lite nöt, sväller svalget direkt. Rör jag i en nöt kliar det på händerna. Men jag har aldrig känt av när andra äter nötter, och jag handlar alltid hem det till familjen vid jul (men måste varje år be butiken ta fram en sked till lösviktsnötterna...).

Vem vet, det kanske bara är en tidsfråga tills jag får en stark reaktion med svår andnöd av att andra äter nötter i samma rum. Så länge det inte har hänt, anmäler jag förståss inte svår allergi när jag flyger. Jag är övertygad om att varje avgång har en ganska stor procent sådan riskgrupp ombord. Ska man seriöst ta hänsyn till den risken så ska man inte servera något överhuvudtaget!

När någon har meddelat allergi ska detta självfallet respekteras av både flygbolaget och passagerarna.
HÅNET och DUBBELMORALEN ligger i att de förbjuder passagerarna att ha med egen mat, och motiverar det med att det kan innebära en risk för allergiker (som de inte vet om de finns på planet) - samtidigt som de själv serverar sådant - och tillåter vissa medhavda matvaror som kan innebära lika stor risk!!!
Nej, att det ENDAST är profit som ligger bakom förbudet att ha egen mat är det ingen tvekan om! Allergikerna utnyttjas och DET tycker jag är HÄNSYNSLÖST!

Senast redigerad av Elisabet den 2008-06-19 klockan 12:19.
Svara med citat
Gammal 2008-06-19, 14:12
magdalenas avatar
magdalena magdalena är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Jag har varit med om flera gånger att besättningen har gått ut i högtalaren pga någon passagerar har nöt- eller parfymallergi att dom
kommer inte att sälja några nötter eller att man inte får öppna upp parfymflaskorna för att lukta.Tyvärr så kan ju inte besättningen
göra något åt att nån har dränkt sig i parfymflaskan i taxfree butiken
innan man går ombord.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:21.